En Miquel Curanta és el codirector de Ràdio Capital i és el director del Club TR3SC

 

A finals dels anys 90, els ajuntaments varen començar a afegir als seus departaments de gestió un concepte, que poc a poc va anar quallant: L’àrea de promoció econòmica. Amb el temps, aquesta àrea, adscrita a la regidoria de torn, va anar agafant pes per sí mateixa fins a convertir-se avui en dia en una àrea protagonista en qualsevol cartipàs municipal, tant és així, que algunes de les iniciatives que emanen de l’àrea de promoció econòmica, podrien haver format part en el passat d’àmbits tan allunyats com la cultura.
La cultura sempre ha estat una de les baules febles de qualsevol organització política. Tothom se n’omple la boca, però a l’hora d’explicitar-ne la convicció (i això vol dir diners) sempre acaba sent secundari quan no residual.

Però ves per on, quan la cultura surt per la porta, l’entreteniment entra per la finestra i és així com amb el pas dels anys, hem vist com moltes programacions o activitats culturals deixaven de formar part de les regidories de cultura per passar a formar part de les de promoció econòmica. D’aquesta manera, la cultura, els artistes, els espectacles, deixen de ser una finalitat per sí mateixos i passen a ser un reclam al servei d’una altra finalitat: Atraure gent al poble, perquè gasti al comerç del municipi.

La coexistència dels dos conceptes, permetria mantenir l’equilibri entre allò que té com a finalitat l’enriquiment artístic, cultural o intel·lectual dels ciutadans, o allò que s’organitza amb la finalitat de “potenciar el comerç”, però el problema, és que mentre es gasten quantitats interessants de diners en organitzar esdeveniments i saraus diversos sota el paraigua de “promoció econòmica”, es desvesteixen programacions i recursos destinats a teatres municipals, programacions musicals, escoles de música, etc…

La fundació Lambert o el Festival de teatre d’Avinyó, el Visa pour l’Image de Perpinyà, o el museu d’art modern de ceret, per citar-ne alguns que tenim ben a prop de casa, són un potentíssim reclam que atrau molta gent de fora, sense perdre la finalitat per la que han estat creats: La cultural