10.6 C
Pals
Dissabte, 20 abril 2024
- Publicitat -

L’altre culebrot: El port de Palamós

Miquel Curanta
Miquel Curanta
Em dic Miquel Curanta i sóc de Pals. Gestor cultural i de mitjans, he treballat a diverses emissores de Ràdio (Ràdio Begur, Ràdio Costa Brava, 40 Principals, M80 ràdio, Cadena SER, Flaix, Flaixbac, Ona Catalana, Catalunya ràdio). He estat director de l'Institut Català de les Empreses Culturals (2018 - 2022) i del Club TRESC (2008 - 2018). També he fundat una productora de televisió (Creativa Audiovisual) i el 2001 vaig fundar Ràdio Capital de l'Empordà.
Temps de lectura: 2 minuts
- Publicitat -spot_img
- Publicitat -

Fa anys, banys, panys i paranys que el port de Palamós reclama que sigui reconegut com a port Schengen.

Els Acords de Schengen foren signats el 1985 i 1990 a Schengen per diversos països de la Unió Europea per suprimir de forma progressiva els controls fronterers. L’objectiu és garantir la lliure circulació de béns, serveis, capitals, treballadors i viatgers.

L’espai Schengen va entrar en vigor el març de 1995 a Alemanya, Bèlgica, Espanya, França, Itàlia, Luxemburg, els Països Baixos i Portugal. Posteriorment s’hi han anat afegint la major part dels altres estats de la Unió Europea (amb excepcions com el Regne Unit i la República d’Irlanda, que només hi participen parcialment), a més d’Islàndia, Liechtenstein, Noruega i Suïssa. Alguns micro-estats europeus, sense ser-ne membres, hi pertanyen de facto. Des de l’entrada en vigor del Tractat d’Amsterdam, els nous estats membres de la UE han d’integrar-se també a l’Espai Schengen. Aquest espai Schengen engloba actualment més de 400 milions d’habitants sobre una superfície de 4.312.099 km².

Les normes de l’espai Schengen impliquen, a més de l’eliminació dels controls a les fronteres internes i el seu reforçament a les fronteres exteriors, l’establiment d’una política comuna sobre l’estada temporal de les persones (com el visat Schengen), i la col·laboració transfronterera policial i judicial. Els estats que s’hi adhereixen han de garantir que estan preparats per aplicar les regles Schengen. La seva adaptació és avaluada mitjançant un qüestionari i visites dels experts de la Unió prèviament a la seva incorporació efectiva.

Dit d’una altra manera, significa que a través del port de Palamós hi pot haver lliure circulació de persones, sense controls duaners. Tal i com passa com quan vostès o jo anem a Andorra a buscar sucre, que ja ningú ens demana passaport.

Doncs el port de Palamós (i també el de Roses) reclama ser en aquesta zona de lliure circulació de persones. Aquesta, és una categoria que només li pot donar el Ministeri de l’Interior de l’Estat Espanyol i que normalment dóna a aquells ports dels quals n’és titular.

Però, ai l’as, que el de Palamós, és un port que depèn de la Generalitat de Catalunya (com l’aeroport de Lleida-Alguaire) i cada vegada que sembla que se li donarà aquest tractament, sempre passa alguna cosa que ho retarda. Just la setmana passada, vam saber que el nou motiu que ara alega l’Estat, és que no hi han cel·les per a detinguts. Calabossos, vaja.

La Generalitat ha trigat ben poc a posar-se les mans al cap i farta d’excuses, reclama a l’Estat que li enviï per escrit quines exigències té al respecte, per poder matar el tema d’una vegada.

En el seu dia, la cap de llista del PP a les comarques de Girona, Concepció Veray, va dir a Ràdio Capital que la pilota era a la teulada del govern català, que no feia unes obres quantificades en 250.000€. Era es veu que aquestes obres ja estan fetes, però ara es veu que falten calabossos i per tant, el més calent encara és a l’aigüera. Quin culebrot més avorrit, tu!

- Publicitat -
- Publicitat -
- Publicitat -

La Junta de Veïns de l’EMD ratifica els acords de la comissió bilateral amb l’Ajuntament per portar la gestió financera de l’anterior govern als...

La comissió Bilateral Ajuntament - EMD va decidir el passat 4 de març per unanimitat enviar les conclusions de...
- Publicitat -spot_img
- Publicitat -

Altres notícies

- Publicitat -