2018: Cinquanta anys del Frederic Martí Carreras, l’institut que va portar el batxillerat a Palafrugell

Ràdio Capital
Ràdio Capitalhttps://www.radiocapital.cat
Ràdio Capital combina una programació musical de qualitat, amb diferents programes informatius i divulgatius.
Temps de lectura: 3 minuts
- Publicitat -spot_img

L’any 2018, l’Institut Frederic Martí Carreras va fer cinquanta anys. L’aniversari recordava la inauguració del primer institut de batxillerat de Palafrugell, però també una transformació més profunda: a partir del 1968, molts joves del municipi i dels pobles de l’entorn van poder continuar estudiant sense marxar a Girona o a Figueres. 

Abans de l’obertura del centre, l’ensenyament secundari era molt més difícil d’assumir per a moltes famílies. A Palafrugell no es podien cursar estudis secundaris complets. Els darrers cursos tenien un caràcter preparatori i els exàmens s’havien d’anar a fer a l’institut de Figueres. Per a les famílies que volien que els fills continuessin estudiant, les alternatives passaven sovint per centres privats a Figueres o per centres públics a Girona. Això comportava despeses de transport, estada i organització familiar que no tothom podia assumir. 

L’arribada de l’institut va canviar aquest escenari. Primer el Frederic Martí Carreras i, uns anys després, l’institut de Formació Professional, actual Institut Baix Empordà, van ampliar les opcions educatives a la vila. Molts alumnes de Palafrugell i de poblacions properes van poder seguir estudiant en unes condicions més accessibles. Aquell canvi explica que el centre hagi quedat associat a la memòria de moltes generacions. 

El nom de l’institut remet a una figura molt vinculada a aquesta voluntat. Frederic Martí va néixer l’any 1918 a Palamós, en una família originària de Regencós, que més endavant es va establir a Palafrugell. Els seus pares treballaven en el món del suro. De jove, va compaginar els estudis de batxillerat amb feines de despatx a la Sarfa. Més tard va anar a Barcelona, on es va llicenciar en Ciències Químiques. 

L’1 d’abril de 1956 va signar un contracte de químic a la fàbrica surera de Can Bertran. Ja instal·lat a Palafrugell, va combinar la feina a la fàbrica amb l’activitat municipal. Sota l’alcaldia de Joan Gich, formava part d’un equip que va impulsar projectes importants per a la vila, com escoles, la zona esportiva, l’autovia, o el Patronat de l’Escola d’Arts i Oficis. 

El centre es va inaugurar el 1968, el mateix any de la mort de Frederic Martí. Així, l’institut naixia lligat des del primer moment a una idea clara: acostar els estudis secundaris a Palafrugell i donar més oportunitats als joves. 

Durant els primers anys, l’institut va tenir alumnes de tota la comarca. Hi havia joves de Palafrugell, però també de Platja d’Aro, Palamós, Torroella de Montgrí, l’Estartit, Ullà i altres municipis veïns. També hi van arribar professors de diferents punts de Catalunya i de l’Estat. El centre va tenir, des de l’inici, una dimensió que anava més enllà del municipi. 

Amb el temps, el Frederic Martí Carreras va acumular una memòria pròpia. Excursions, promocions, claustres, activitats culturals, canvis educatius i generacions d’alumnes van formar part de la vida del centre. La comunitat educativa també va conservar una manera molt pròpia de fer pinya.  

La celebració dels cinquanta anys es va fer durant el curs 2018-2019. L’acte central va tenir lloc el 5 d’abril de 2019 al Teatre Municipal de Palafrugell, coincidint amb el lliurament dels premis del 44è Concurs Literari Josep Pla i Francesc Alsius. Abans del veredicte, l’escriptor Màrius Serra va intervenir amb la ponència Jugar, llegir, tal vegada escriure. Durant l’acte, la directora del centre, Teia Galí, va fer un agraïment a la comunitat educativa vinculada a l’institut des dels inicis. 

El cinquantenari també va deixar un llibre col·laboratiu, un recull de vivències de persones vinculades al centre. El llibre aplegava records, cròniques, textos literaris i experiències personals. També anava acompanyat d’un pendrive amb una pel·lícula feta a partir d’un recull fotogràfic i amb imatges de diverses promocions. 

El 2018, el Frederic Martí Carreras ja formava part d’una xarxa educativa molt diferent de la dels anys seixanta. Havia nascut per evitar que estudiar després de l’etapa obligatòria fos una opció massa condicionada pels diners, pels desplaçaments o per la possibilitat de marxar fora. Cinquanta anys després, aquella decisió encara explicava una part important de la història educativa del municipi. 

Bibliografia i fonts 

Revista de Palafrugell, núm. 306, abril de 2019, article 50è aniversari de l’INS Frederic Martí i Carreras, p. 12-13. Arxiu Municipal de Palafrugell. 

Revista de Palafrugell, núm. 306, abril de 2019, article Frederic Martí. La voluntat de portar l’institut a la Vila, p. 14. Arxiu Municipal de Palafrugell. 

 

- Publicitat -
- Publicitat -

2017: L’1 d’Octubre a Palafrugell

L’1 d’octubre de 2017, Palafrugell va viure el referèndum en un clima de tensió política, mobilització ciutadana i incertesa....

Altres notícies