Jordi Soler: “Calonge, Poble de Llibres és un projecte jove però totalment consolidat”

En una entrevista al programa especial de Ràdio Capital per Sant Jordi, l’alcalde de Calonge i Sant Antoni, Jordi Soler, ha fet balanç del projecte Calonge, Poble de Llibres, una iniciativa que ha transformat el municipi en un referent cultural a Catalunya.

Soler ha recordat que el projecte, que aquest any complirà cinc anys, va començar com una aposta arriscada. “És un projecte ja totalment consolidat”, ha afirmat. Segons l’alcalde, la clau de l’èxit ha estat la implicació ciutadana i la capacitat d’atreure visitants.

Durant els caps de setmana i especialment en dates assenyalades com Sant Jordi, el municipi viu una gran afluència de públic. “La gent se l’ha fet seu i els carrers s’omplen d’activitat cultural i literària”, ha explicat.

Un dels objectius principals del projecte era diversificar l’oferta turística més enllà del sol i platja. En aquest sentit, Soler ha subratllat que el turisme cultural ha demostrat ser una font de riquesa i creixement. “Volíem demostrar que hi ha altres tipus de turisme, i ho hem aconseguit: aporta cultura, coneixement i també activitat econòmica”, ha destacat.

Aquesta transformació ha tingut un impacte directe en el nucli antic de Calonge, que havia patit un procés de despoblament. “El centre ha tornat a agafar vida”, ha afirmat, destacant la recuperació d’espais i l’arribada de nous negocis.

El projecte ha impulsat la instal·lació de nous equipaments i serveis. Actualment, al nucli antic hi ha un hotel, restaurants i diverses llibreries, i hi ha previsió que s’hi incorporin nous establiments. “Tenim llibreries que volen venir, així com nous negocis”, ha explicat Soler. Aquest interès, majoritàriament privat, és per a l’Ajuntament un indicador clar de la viabilitat del projecte. També està prevista la creació d’un espai dedicat al vi i el trasllat de dependències culturals, que permetran alliberar nous locals per a futures iniciatives.

Calonge, Poble de Llibres està pensat per a tots els públics. S’hi han impulsat iniciatives educatives i materials adaptats a diferents edats, des d’infants fins a adults. A més, el municipi, amb 76 nacionalitats al padró, reforça el seu caràcter obert. “Som un poble d’acollida i aquest projecte també ho reflecteix”, ha remarcat l’alcalde.

El futur del projecte passa per seguir el full de ruta marcat en el pla director aprovat recentment. Aquest document estableix els objectius per als pròxims deu anys. “Tenim clar quin és el nostre objectiu i quin és el port”, ha afirmat Soler. L’alcalde s’ha mostrat optimista i confiat que el projecte continuarà creixent, consolidant Calonge com un pol cultural de referència.