11.7 C
Pals
Dimarts, 19 març 2024
- Publicitat -

Presentació del Pla Sectorial d’Enfortiment Comercial Urbà de la Bisbal

Alguns dels assistents a l’acte van mostrar el seu escepticisme respecte a les conclusions del pla encarregat per l’ajuntament a la consultora Procom Retail

Temps de lectura: 4 minuts
- Publicitat -spot_img
- Publicitat -
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Presentació del Pla Sectorial d’Enfortiment Comercial Urbà de la Bisbal
Loading
/

L’acte de presentació del Pla Sectorial d’Enfortiment comercial urbà de la Bisbal encarregat per l’ajuntament a la consultora Procom Retail, va tenir lloc dimecres passat a 1/4 de 9 de la nit a l’amfiteatre del Teatre Mundial, i hi van assistir prop de un centenar de persones. La majoria eren comerciants d’alguna de les 141 botigues que hi ha a la Bisbal, encara que també hi havia regidors tant de l’equip de govern com de l’oposició, encapçalats tots ells per l’alcalde Enric Marquès.

Pla Comercial
Presentació Teatre Mundial de la Bisbal. Fotografia de Manel Magrinyà

L’objectiu d’aquest pla que ha estat subvencionat per la Diputació de Girona, seria disposar d’informació per adaptar el comerç local a les noves tendències de consum, i enfortir el comerç urbà davant la forta crisi que pateix, que s’evidència tant pel gran nombre de locals comercials tancats, la fuita de compradors cap a altres poblacions o la venda «on line». En aquest darrer cas, i segons les dades presentades per la consultora, a la Bisbal la compra per internet arriba a un 10% dels potencials compradors del comerç local i és una de les més altes de la comarca.

Pla Comercial

El Pla Sectorial contempla els prop de 10.000 habitants de la Bisbal i la seva àrea d’influència que fan un total d’unes 16.000 persones, inclosos comerciants i professionals dels diferents sectors, i el mercat potencial al que fa referència arribaria als 35.000.000€ segons l’informe.

Pla Comercial

L’estudi de mercat s’ha fet amb 368 entrevistes presencials que han determinat les característiques de la demanda potencial, atenent al perfil del visitant o resident, motiu de la presència en el municipi, mitjà de transport emprat i quines compres ha efectuat. S’ha estudiat el nivell de satisfacció de les persones enquestades, valoració de l’oferta comercial, nombre de locals oberts i especialització comercial de les diferents zones de la Bisbal. Constaten que hi ha 160 locals tancats que corresponen al 24,4 % dels locals de la ciutat.

Pla Comercial

Es van realitzar també enquestes als comercials tant on line com presencials i en aquest cas les dades potser més preocupants són que un 25% dels enquestats es plantegen no seguir amb el negoci. Entre el 2005 i el 2019 s’han tancat 72 comerços el que representa una pèrdua del 35% de la oferta comercial del municipi.

Pla Comercial

La foto fixa del plantejament estratègic conclou que el teixit comercial de la Bisbal es troba en una situació difícil on, tot i haver-hi sortida al final, es requereix molt d’esforç, força i perseverança per arribar-hi. Modernitzar les botigues per adaptar-les als nous temps, millorar les façanes dels diferents comerços, obertura els festius i la unitat de totes les branques que conformen el sector, són segons el pla, objectius prioritaris a assolir.

Pla Comercial

Les línies estratègiques d’actuació que proposa el pla impliquen a l’administració pública, l’associació de comerciants, i els comerços en particular i pasen per convertir la ceràmica en l’eix central de la dinamitació de la Bisbal, aprofitant la imatge ja consolidada de la marca, convertir els divendres en dia comercial de la ciutat al rebuf del mercat setmanal que es fa aquest dia, i per la creació d’un circuit lúdic comercial incloent-hi el Passeig Marimon Asprer.

La competitivitat i la unitat del comerç en torn a un lideratge potent serien segons Procom Retail un fil conductor imprescindible pel desenvolupament del sector que s’hauria de sustentar en la col·laboració publico-privada amb l’urbanisme com a gran protagonista, per tal d’intentar connectar comercialment els tres grans eixos de la ciutat, Terracotta Museu, l’Aigueta i Casc Antic. La ordenació, senyalització i pavimentació dels carrers, mobiliari urbà, enjardinament i rètols són element importants al cantó de la facilitat d’aparcament.

Pla Comercial
Fotografia de Manel Magrinyà

Alguns dels comerciants presents van expressar reticències respecte a alguns aspectes del pla en entendre que no contempla els trets diferencials i els elements més característics de la ciutat, titllant-lo d’homogeneïtzant i poc connectat amb la realitat de la Bisbal, així com per l’oblit d’alguns sectors de la ciutat i l’excessiu protagonisme de la ceràmica. També es van trobar a faltar propostes d’actuació més concretes de cares a les diferents branques del sector comercial bisbalenc.

Pla Comercial
Alcalde de la Bisbal. Fotografia de Manel Magrinyà

L’alcalde de la Bisbal, Enric Marquès, va intentar conciliar totes les posicions remarcant que «El més important, però, és treballar plegats per marcar objectius comuns i assolibles. Tot i que l’estudi fa referència a la ceràmica com a eix i els divendres com a dia fort del comerç, cal tenir clar que cada vegada hi ha més gent interessada en visitar el territori interior de la Costa Brava, l’Empordanet: hem de tenir una oferta comercial potent de cap de setmana per atreure’ls a la Bisbal».

El president de la Cambra de Comerç de Palamós, el bisbalenc Pol Fages Ramió era present a l’acte i li vam preguntar per la seva valoració del pla presentat

Li vam preguntar també a Pol Fages quin era, a partir d’ara i al seu parer, el proper pas a realitzar

- Publicitat -
- Publicitat -
- Publicitat -

Cel parcialment enteranyinat i més de 20 ºC de temperatura màxima

Darrer dia de l'hivern amb sensacions primaverals i cel parcialment enteranyinat per núvols prims.
- Publicitat -spot_img
- Publicitat -

Altres notícies

- Publicitat -