En Dani Chicano és periodista i director de la revista Proscenium

Tot just acabem de deixar enrere el Nadal que ja comencen a fer-se públics alguns dels noms i espectacles que atrauran l’atenció del públic dels festivals d’estiu, dels quals, com ja sabeu, a tot l’Empordà n’anem ben servits. Ahir es va presentar la producció operística de cada any del Festival Internacional Castell de Peralada, Madama Butterfly, de Giacomo Puccini, en coproducció amb la Deutsche Opera Am Rhein de Duisburg, que s’estrenarà demà a la ciutat alemanya i es veurà a Peralada els propers dies 7 i 9 d’agost. El director és Joan Antoni Rechi, que ha traslladat l’acció al consolat nord-americà de Nagasaki, durant la II Guerra Mundial. El director del festival, Oriol Aguilà, també va avançar que actuaran al castell la soprano Julia Lezhneva i el tenor Gregory Kunde. Us aconsello que, si podeu, hi aneu. Kunde posseeix una veu meravellosa. A Madama Butterfly, a més de Rechi, també hi ha implicats gent “de casa” com aquell qui diu. La mezzosoprano gironina Gemma Coma-Alabert, el baríton malagueny Carlos Álvarez –gairebé fill adoptiu de Peralada- , el Cor del Gran Teatre del Liceu i bona part de l’equip artístic, inclòs Rechi, són del país i han treballat amb creadors i artistes de fora per dur endavant aquesta coproducció.

Amb això vull destacar que Peralada és motor de producció, tot i que aquesta no n’és l’única mostra, només la més remarcable. S’hi han estrenat uns quants espectacles de creació catalana al claustre del Carme. I n’hi ha pocs, per no dir cap, d’aquests grans festivals de casa nostra que tinguin aquesta inquietud i decideixin dedicar part del seu pressupost a propostes de nous creadors del país, en aquest cas en l’àmbit de la lírica. Només per això cal valorar-ho, independentment del resultat artístic, que acostuma a ser d’excel·lent a brillant.