Bon dia, ja fa una setmana que vam abandonar l’estiu meteorològic per endinsar-nos a la tardor.
És hora de balanços, no de la temporada turística, que encara té per davant, cinc setmanes d’alta activitat si ens referim als establiments hotelers, però si, si parlem dels habitatges d’us turístic (HUT’s), que fa dies han baixat la persianes.
Suposo que tots coincidirem que ha estat novament un molt bon estiu, en termes d’afluència de visitants, la qual cosa vol dir també, un bon estiu en termes econòmics i ocupacionals.
Aquests resultats que superen de bon tros els del 2019, ens haurien de permetre reflexionar, des de l’èxit, cap a on ha d’evolucionar el model Costa Brava – Empordà.
No s’escapa a ningú, que també a casa nostra, creix la desafecció, d’alguns residents cap a la presencia de turistes, obviant que aquesta activitat, és la base de l’economia de la comarca i que genera un PIB directa superior al 25% i un d’induït del mateix import.
Tant se val si parlem, de comerç, del mon de la construcció, o del sector primari (agricultura, ramaderia i pesca), perquè sempre ens adonem que el motor de totes aquestes activitats, és la demana de bens i serveis, per part d’aquests visitants, procedents del principat, de la península, del continent europeu i fins i tot avui, de nord Amèrica.
Ens cal doncs, analitzar que fem malament, i de ben segur podem trobar algunes raons. Per a mi la més contundent, es de ben segur l’aparició el 2008 d’Airbnb, que posa al mercat milers de places sense cap control de qualitat, ni de seguretat, i desferma l’inici de la turismofobia arreu del mon.
Potser caldrà tancar la fera.