15.1 C
Pals
Diumenge, 9 maig 2021
- Publicitat -

Fina Camós: “Cada vegada s’han de presentar més les coses via digital, i hi ha moltes persones que no poden”.

Avui al Supermatí hem parlat amb la Fina Camós, la nova Síndica de Greuges de Palamós. Primera dona en aquest càrrec aquí a Palamós, substitueix a David Sagrera, el síndic dels últims cinc anys. Amb molta empenta, durant l’acte de possessió del càrrec va afirmar que seria exigent amb les administracions. En el Supermatí d’avui ens ha explicat algunes de les seves tasques i quin és el paper del síndic o la síndica de greuges.

La síndica municipal és la persona que vetlla pels drets i les llibertats dels ciutadans en relació amb les actuacions de l’Ajuntament. La síndica ha de saber si els greuges que tenen els ciutadans envers l’Ajuntament tenen relació a retards o males gestions de l’Administració. La síndica és una persona que ha de ser escollida pel plenari, però és una institució unipersonal i independent, que ha de fer la seva feina amb el màxim d’imparcialitat, i amb equidistància entre l’Administració i el ciutadà.

La pandèmia ha augmentat les tensions i les necessitats socials. La síndica té molt clar que el fet que hi hagi més persones en situació de vulnerabilitat i amb necessitats socials, pot portar tensions i sobrecàrrec de treball en les Administracions. Un altre problema afegit és el de l’escletxa digital: els tràmits s’estan digitalitzant cada vegada més i no tots els ciutadans s’estan adaptant bé a aquests canvis.

La sindicatura de greuges rep les queixes dels ciutadans de manera instantània, o quasi bé instantània. Hi ha un número de telèfon a disposició dels ciutadans, fàcilment localitzable per internet, i una adreça de correu electrònic. També es pot fer una visita a la síndica en el seu despatx. Aleshores, una vegada al mes, la síndica es reuneix amb l’Alcalde i li comunica les queixes rebudes. En aquesta reunió s’obre una taula de diàleg amb recomanacions de la síndica de greuges cap a l’alcalde.

Això si, tot i que moltes vegades és possible, no sempre es pot des de l’Ajuntament fer cas a les recomanacions del síndic o la síndica. És una obligació de la síndica presentar, un cop l’any, una memòria al plenari de l’Ajuntament. En aquesta memòria s’explica les reclamacions i recomanacions que s’han fet i si s’han tingut en compte o no.

Malgrat tot, la síndica de greuges recomana fer la primera reclamació a l’Ajuntament, i en aquest sentit ens recorda que la síndica entra en funcionament quan aquesta primera reclamació o recomanació directa del ciutadà a l’Ajuntament ha estat omesa, ignorada, o senzillament s’hi ha respost d’una manera no satisfactòria per el ciutadà.

 

Temps de lectura: 2 minuts

Més àudios