En una entrevista al programa De cap a cap, Marc Alós, copropietari de caganer.com, ha explicat com han aconseguit transformar una figura tradicional del Nadal, el caganer, en un producte amb presència durant tot l’any. Des de la creació de noves versions de la figura, que van més enllà de l’esfera natalícia, fins a l’expansió de la seva producció, caganer.com ha convertit aquesta icona catalana en una marca de creixement exponencial.
El caganer, tradicionalment vinculat al Nadal, ha deixat de ser un producte exclusiu d’aquesta època per convertir-se en una figura que es ven durant tot l’any. Alós explica que la seva producció ha crescut exponencialment: de 30-40.000 unitats anuals a 140.000 unitats, amb una demanda creixent tant a nivell nacional com internacional. “La clau és que la figura del caganer agrada a tothom, i hem sabut adaptar-nos als gustos actuals.”
Caganer.com ha diversificat la seva oferta per satisfer una gran varietat de gustos, creant figures que no només es relacionen amb el Nadal, sinó que inclouen personatges de l’actualitat, com músics, polítics i fins i tot figures internacionals com Xi Jinping i Marc Knopfler. “Busquem sempre novetats que il·lusionin el nostre públic”, afirma Alós.
Una de les claus d’aquest creixement ha estat la seva col·laboració amb la presó de Figueres, a través del CIRE (Centre d’Inserció Social de la Generalitat de Catalunya), on treballen amb presos per produir les figures. Aquesta aliança ha permès a caganer.com augmentar la producció amb un equip de 50 persones treballant en la creació de les figures.
Amb un creixement tan ràpid, Alós reconeix que gestionar la producció ha estat tot un repte. Però, més enllà de les botigues físiques, han aconseguit mantenir una producció constant durant tot l’any. “Després de l’èxit de les nostres botigues físiques, hem aconseguit obrir més punts de venda i ampliar les vendes més enllà del Nadal”, afegeix.
Caganer.com està començant a explorar nous mercats fora d’Espanya. Alós menciona que tenen una forta demanda de França, Alemanya i els Estats Units, i que estan valorant possibles noves obertures a nivell internacional.
“Seguirem innovant, buscarem noves col·leccions i, si és possible, continuarem expandint-nos internacionalment.” L’empresa es prepara per afrontar els reptes que suposarà el futur amb una visió clara: convertir-se en una marca reconeguda arreu del món, desestacionalitzant el producte i obrint noves possibilitats més enllà del Nadal.



