En una entrevista concedida al Supermatí, David Catà, de la Federació de Comerç de la Bisbal d’Empordà, ha explicat els detalls de la nova proposta “Cartabó a taula”, una iniciativa que uneix gastronomia i patrimoni local.
Segons Catà, la proposta sorgeix “d’aquelles converses entre gent que estima el comerç i la Bisbal”, amb la voluntat de crear una activitat que implicàs els bars locals. Així va néixer la idea de l’entrepà “cartabó”, una creació gastronòmica servida en una rajola de ceràmica amb dues meitats de sabors diferents.
Cada establiment participant té llibertat per elaborar el seu entrepà. L’únic requisit és que es presenti partit en dues meitats, amb sabors diferents i servit sobre la icònica rajola de cartabó. Alguns exemples inclouen entrepans de botifarra de perol combinada amb albergínia i formatge, o altres variacions amb botifarra blanca i negra.
El cartabó s’ha escollit com a suport perquè “és la rajola més identificativa de la Bisbal”, ha destacat Catà. Aquest element patrimonial es transforma així en un vehicle per potenciar la singularitat del territori.
La iniciativa es va presentar oficialment el 25 d’octubre durant la Fira de la Cervesa Artesanal, amb una primera degustació al bar El Raval. Segons Catà, “va ser un èxit total” i ja s’han esgotat existències en diversos locals.
De moment, participen vuit bars i restaurants. La selecció s’ha fet entre els associats a la Federació de Comerç, que s’hi han adherit voluntàriament. Aquesta acció és innovadora dins l’entitat, ja que fins ara no s’havien impulsat activitats específiques per al sector de la restauració.
“Cartabó a taula” no s’atura amb els entrepans. La Federació ha previst altres accions com vídeos demostratius, un concurs, una ruta gastronòmica i fins i tot la possibilitat de crear el teu propi cartabó. L’objectiu és mantenir la campanya viva al llarg de l’any.
La ruta del cartabó no s’ha de fer en un sol dia. Catà explica que “es planteja com un passaport per anar provant diferents propostes al llarg del temps”. Alguns establiments l’ofereixen com a plat principal, mentre que altres ho serveixen per esmorzar, berenar o sopar.
La campanya vol destacar la qualitat i professionalitat dels bars bisbalencs. “És una manera de donar-los visibilitat”, ha afirmat Catà, subratllant la connexió entre gastronomia, ceràmica i identitat cultural.
En definitiva, “Cartabó a taula” és una aposta per posar en valor la creativitat i la cultura bisbalenca, vinculant ceràmica i cuina com a elements identitaris. L’acció ha estat possible gràcies a la col·laboració entre la Federació de Comerç i l’Ajuntament de la Bisbal.



