El desmuntatge de la línia aèria de la Pletera va començar dimecres passat i s’estima que estigui acabat en poques setmanes. Així, no quedarà cap rastre de l’antic pla urbanístic desenvolupat als anys 80 a la zona.

En el seu lloc, es va instal·lar a principis d’any una línia soterrada que es va posar en funcionament dilluns passat. Segons va ressaltar la Regidora de Medi Ambient, Sandra Bartomeus, aquesta mesura no estava prevista en el pla inicial, però aportarà beneficis tant pel que fa a la reducció de l’impacte paisatgístic com en l’afectació negativa que pot produir a les aus.

Antiga línia elèctrica

La nova línia soterrada fa uns 2,4 quilòmetres i es manté al límit de l’espai protegit Xarxa Natura 2000. En concret, ressegueix els camins de la Caminassa i de la Gola a diferència de l’antiga, que ocupava prop d’1,5 quilòmetres i un tram connectava cases de la urbanització amb masos i amb la zona del marge dret de la Gola del riu Ter.

El projecte s’ha dut a terme per la companyia Endesa i s’ha executat conjuntament amb l’empresa pública Tragsa. En definitiva, ha tingut un cost de 252.000 euros obtinguts gràcies als estalvis econòmics al llarg del projecte.
Life Pletera compta amb un pressupost total de 2.528.148 euros, del qual un 75% es subvencionat pel programa Life de la Comissió Europea per a la preservació del medi ambient a Europa, i l’altre 25% restant l’aporten l’Ajuntament de Torroella de Montgrí, com a beneficiari; el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, la Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis de la Universitat de Girona (UdG) i l’empresa Tragsa, com a socis. Així com, la Fundación Biodiversidad en la qual formen part la Diputació de Girona, i del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.

LA NOVA PLETERA
El desmuntament de la línia elèctrica permetrà l’inici de la creació de xarxes d’itineraris per recórrer la zona amb facilitat. Així, durant aquestes setmanes també es desmantellarà la caseta central de serveis elèctrics, la sud es reconvertirà en un mirador –s’inclourà al projecte d’itineraris que gestiona el Parc Natural de Montgrí– essent la nord la única que es mantindrà operativa.