El violoncel·lista hongarès Miklós Perényi ha tancat aquest dimecres al vespre la 63a edició del Festival de la Porta Ferrada de Sant Feliu de Guíxols. Ha estat un concert que ha servit al festival per “tornar a les arrels”, ja que en un inici la mostra musical era exclusivament de música clàssica. A més, el concert s’ha fet precisament sota la porta ferrada de Sant Feliu de Guíxols, l’indret que dona nom al festival. Perényi és el segon any consecutiu que actua al festival, després que l’any passat toqués la primera meitat de les suites per a ‘cello’ de Bach. Aquest any ha tornat per interpretar-ne la segona meitat (la 1a, la 5a i la 6a) en el que ha estat l’última nit de la 63a edició de la mostra musical.
Amb 77 anys a l’esquena, Miklós Perényi ha actuat aquest dimecres al vespre al festival de la Porta Ferrada. Ho ha fet ovacionat pel públic que assistia a l’església del monestir de Sant Feliu de Guíxols. El concert ha arrencat a partir de les nou del vespre i ha estat la segona part del repertori que ja havia iniciat l’any passat. El director artístic del festival, Albert Mallol, recorda que són les peces “més conegudes” del compositor alemany, després que l’any passat l’hongarès n’interpretés aquelles que el públic recorda menys.
Per altra banda, Mallol ha reivindicat la figura de Perényi com un dels millors violoncel·listes del món. Abans d’arrencar el concert, el director del festival ha recordat que és “dels pocs deixebles de Pau Casals que segueix viu”. En aquest sentit, Mallol ha detallat que amb només 15 anys l’hongarès va guanyar el premi Pau Casals i per això es va convertir en un dels deixebles del cèlebre artista català.
Des d’aleshores, els èxits de Perényi han passat per tocar en les orquestres més famoses del món. El violoncel·lista també és docent de l’Acadèmia Franz Liszt de Budapest. Mallol ha posat l’accent en la coincidència que fos precisament Pau Casals el primer en enregistrar les suites de Bach i remarca el lligam que té el concert i l’artista hongarès amb Pau Casals.
El concert d’aquest vespre ha servit per tancar la 63a edició del Festival de la Porta Ferrada, un tancament que per a Mallol ha estat “molt especial”, ja que ha permès recuperar l’essència i l’origen de la mostra musical. De fet, ha recordat que el 1958 el festival degà de les comarques gironines es feia a l’església del monestir de Sant Feliu de Guíxols i, per això, va agafar el nom perquè l’accés de l’església és per la porta ferrada.
Mallol ha reivindicat que al llarg de les 63 edicions que porten a l’esquena s’ha programat música clàssica. “No hem estat ni un sol any sense programar propostes de qualitat de música clàssica”, ha afegit el director musical del festival. Albert Mallol reivindica el gènere en un festival “més polièdric que mai” on la clàssica ha de seguir essent una de les cares del Porta Ferrada.