El Museu de la Pesca de Palamós (la Fundació Promediterrània i l’Ajuntament de Palamós) ha presentat el primer vaixell-aula totalment elèctric que estarà en funcionament a partir del primer semestre de l’any 2026. L’embarcació, que ja s’ha començat a fabricar a les drassanes Culmar (a Chiclana, Cadis), vol ser un espai pedagògic i científic, generador d’experiències i coneixement, innovador i sostenible.
L’embarcació vol ser un referent i prototip amb un model innovador basat en els principis de l’ecodisseny i la descarbonització de mars i oceans, reduint la petjada de carboni. Més enllà del vessant pedagògic la intenció és que complementi la oferta vinculada al sector pesquer palamosí, a més de donar a conèixer la rellevància de l’economia blava i el seu impacte al territori. Ho explica l’acalde del municipi, Lluís Puig.
Durant els mesos previs a la construcció de l’embarcació s’ha volgut implicar de manera directa al sector universitari gironí, que de manera conjunta amb un grup d’experts del sector tècnic, turístic, didàctic i de construcció naval, han donat les claus fonamentals que ha de tenir el vaixell per fomentar el missatge de zero emissions. La voluntat és que aquest espai esdevingui generador d’una gran oferta d’activitats docents, turístiques i de recerca, tal com apunta el director del Museu de la Pesca, Miquel Martí.
Disseny ecològic i innovador
El vaixell-aula, que porta el nom d’Aula Blava, compta amb un sistema de propulsió totalment elèctric desenvolupat per l’enginyer català Adrià Fradera. El catamarà comptarà amb dos cascs o patins construïts completament d’alumini, un metall lleuger i resistent totalment reciclable. El casc permet disposar de més espai útil a bord, per encabir-hi tripulació (dos persones) i visitants (40 passatgers), com per comptar amb una major superfície per instalar-hi plaques solars, i al mateix temps ofereix una gran estabilitat i fa més comfortables les navegacions. Ho explica el membre de l’empresa Culmar, Luis Miranda.
També permet navegar a poca fondària gràcies al poc calat dels catamarans. El vaixell tindrà 15 metres d’eslora, una mànega de 5,8 metres, un calat de 70 centímetres i desplaçarà un total de 17 tones. El catamarà disposarà d’un espai de cabina tancat, amb bancs i on s’ubica el pont de comandament i d’una banyera a popa també sota cobert. Tots els espais seran polivalents i adaptats a les activitats pedagògiques i culturals que s’hi facin. Els diferents espais, a més, estaran adaptats a persones amb mobilitat reduïda.
L’embarcació tindrà dos motors elèctrics de la marca Oceanvolt model AXC36 de 36 KW de potència. Els motors estaran alimentats amb energia generada per les plaques solars que hi haurà en tot el sostre de la cabina. També es podran endollar al corrent elèctric quan estigui amarrat al moll, per carregar les bateries els dies que no faci sol o calgui navegar moltes milles. El catamarà també compta amb generadors que, en cas de necessitat, garantiran l’autonomia total en la navegació.
El projecte Aula Blava s’ha finançat amb fons Next Generation, concretament amb 850.000 euros, en el marc de l’actuació de cohesió entre destinacions “Catalunya tierra de sabores”, eix 2. Millora de l’eficiència energètica, que lidera el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya. El Museu de la Pesca obrirà, durant la tardor vinent, un procés de participació ciutadana adreçada als escolars del municipi, mitjançant el qual poder escollir el nom amb el qual es batejarà el nou vaixell.