El Servei Local de Teleassistència de Dipsalut ha incrementat l’activitat durant els mesos d’estiu. Des del 1 de juny fins a mitjan agost, l’equip professional del servei ha realitzat més de 18.000 trucades telefòniques a persones grans de les comarques gironines per prevenir els efectes de la calor. Aquests contactes serveixen per informar, detectar situacions de risc i activar, si cal, els protocols d’emergència.
Les previsions apunten que a finals de l’estiu s’hauran fet fins a 22.000 trucades. Durant aquestes converses, es crea un espai de confiança que permet oferir informació clau per protegir-se de la calor, com també identificar possibles senyals d’alerta per actuar a temps.
El servei dona cobertura a prop de 14.500 domicilis a la demarcació de Girona. D’aquests, més de 12.000 corresponen a persones majors de 75 anys, un col·lectiu especialment sensible als efectes de les temperatures extremes. A més, gairebé la meitat d’aquestes persones viuen soles, i algunes tenen diferents graus de dependència. Per aquest motiu, el servei prioritza els casos més vulnerables.
El personal de la teleassistència recorda recomanacions bàsiques per evitar problemes de salut per calor, com ventilar de nit, evitar esforços físics durant el dia, beure sovint i vestir roba lleugera. També recomanen evitar sortir al carrer entre el migdia i les cinc de la tarda, portar barret, ulleres de sol i crema solar, i evitar menjars pesants, així com begudes amb sucre, cafeïna o alcohol.
Si durant la trucada o en qualsevol altre moment es detecta una situació d’urgència, s’activa el protocol d’emergència, que consisteix a avisar els serveis mèdics d’emergències perquè actuïn segons el cas. Això va passar el diumenge 17 d’agost, en plena onada de calor, quan es van rebre dues alertes a través del dispositiu de teleassistència en domicilis de Roses i Lloret de Mar. En tots dos casos es van mobilitzar els serveis sanitaris, que van atendre les persones afectades sense complicacions greus.
Els professionals del servei també insisteixen que cal avisar de seguida prement el botó del penjoll o polsera si apareixen símptomes com mal de cap intens, debilitat, pell seca i vermella, rampes, marejos, nàusees o temperatura corporal alterada. El penjoll es pot portar posat en tot moment, fins i tot mentre es dorm o es fa la dutxa.
El Servei Local de Teleassistència, que funciona les 24 hores del dia, va més enllà de l’atenció en emergències. Té un paper preventiu molt important. Vetlla pel benestar diari de les persones grans i ofereix un suport constant, especialment en èpoques de risc com l’estiu.
Aquest servei és gestionat per Dipsalut, l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, amb la col·laboració dels ajuntaments, consells comarcals i consorcis d’acció i benestar social de la demarcació.
Imatge destacada de Pere Duran del Servei de Teleassistència de l?organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, Dipsalut.