El sindicat d’infermeria SATSE assegura que les urgències de l’hospital de Palamós s’han convertit en “un infern” per la saturació que hi ha durant els mesos d’estiu. El sindicat apunta que hi ha pacients amb patologies lleus que acumulen entre 8 i 10 hores d’espera i que els que tenen patologies més greus desborden els espais disponibles. Per això asseguren que la situació és “extrema”. Consideren que la falta de personal i d’espai són les principals mancances d’un servei que incrementa de forma important la pressió amb la temporada turística. Per la seva banda, la direcció del centre assegura que hi ha menys activitat que altres estius i, a més, s’ha reforçat el servei amb més personal.
La situació del servei d’Urgències a l’hospital de Palamós ha arribat a una situació crítica aquest mes d’agost, segons el sindicat d’infermeria SATSE. Si bé les delegades asseguren que al llarg de l’any ja hi ha una situació tensionada, el tancament de llits i l’increment de població a l’estiu fan que el servei arribi al límit. Per això qualifiquen les urgències d’un “autèntic infern” per a pacients i professionals.
Una delegada sindical afirma que l’última nit “hi havia 26 pacients a la sala d’espera i no hi ha prou boxes d’Urgències”. Això genera moltes hores d’espera per a pacients que tenen patologies lleus. Segons el sindicat afirmen que hi ha persones que poden esperar-se entre 8 i 10 hores. “És un estrès diari, cada dia sabem que no donarem l’abast”, afirma la responsable sindical.
Des de fa anys, SATSE demana un increment de la plantilla del servei d’Urgències de forma estructural. Els que s’han fet fins ara són totalment insuficients i per això reclamen més plantilla. En aquest sentit, la direcció de l’hospital assegura que aquest estiu hi ha més personal a Urgències amb un metge més el torn de nit, un infermer més durant les 24 hores i un auxiliar sanitari. A més, hi ha els reforços professionals que hi ha habitualment per la temporada d’estiu.
SATSE també critica que l’hospital és massa petit per donar resposta a la demanda que hi ha. Des de Serveis de Salut Integrats del Baix Empordà (SSIBE), que s’encarreguen de la gestió de l’hospital, recorden que s’ha passat de 31 a 38 punts d’atenció en el servei. Recorden, però, que a l’estiu hi ha molta demanda i que l’espai és limitat. És en aquesta línia que el sindicat assegura que l’hospital és massa petit per donar resposta a la demanda que hi ha. Tot i les millores que s’han fet, ho veu clarament insuficient.
Més població
El principal motiu d’aquest desbordament del servei és l’increment de població en plena temporada turística. De fet, el sindicat assegura que la població de Palamós i l’àrea d’influència de l’hospital es triplica en els mesos d’estiu. Des del sindicat d’infermeria afirmen que la majoria de persones que van a segones residències són gent gran amb pluripatologies. Això vol dir més temps i dedicació en cada atenció.
Segons el sindicat, la situació ha arribat al límit aquest mes d’agost amb la decisió de la direcció de tancar onze llits que estaven oberts fins ara. Això incrementa la saturació i l’espera dels pacients. La direcció de l’hospital, però, desmenteix que això suposi un problema en l’atenció. Asseguren que en cap moment han faltat llits per a fer ingressos que s’havien atès a Urgències.
Per altra banda, SATSE assegura que la llarga espera que han de fer els pacients es percep com una desatenció. “Hi ha persones que exploten i arriben a cridar, amenaçar o insultar els professionals”, assegura la responsable sindical. Des de Satse afegeixen que a principis del mes de juliol el comitè d’empresa va advertir que l’increment de personal era insuficient per a la demanda assistencial prevista i per això ara insisteixen a la direcció que ofereixi més personal i més recursos.
Menys atencions que altres anys
Des del SSIBE asseguren que l’activitat al servei d’Urgències ha disminuït en comparació amb altres anys i per això desmenteixen que la situació sigui tan preocupant com denuncia el sindicat d’infermeria. Segons dades de l’hospital, en el juliol s’han atès menys pacients que el 2024 i la complexitat dels pacients no ha incrementat en comparació amb altres anys.
En la primera quinzena d’agost, el centre afirma que l’activitat ha estat similar a la d’altres anys. De tota manera, el centre posa d’exemple la nit del 18 d’agost a les onze. En aquell moment hi havia 44 pacients i el temps d’espera era d’una hora i set minuts. Per això afirmen que no els consta cap cas en què la gent hagi esperat deu hores per ser atesa, tal com denuncia el sindicat en un comunicat.