El càmping La Ballena Alegre de Sant Pere Pescador ha estat l’escenari de la presentació dels primers resultats del projecte SMARTCAMP, una iniciativa pionera que vol fer de Girona la primera destinació de càmping intel·ligent d’Europa.
L’objectiu és digitalitzar el sector per millorar la gestió de recursos, incrementar la sostenibilitat, reforçar la seguretat i oferir experiències més personalitzades als turistes. El projecte ha estat impulsat per l’Associació de Càmpings de Girona, amb el suport del Ministeri d’Indústria i Turisme a través del programa Última Milla i la col·laboració de les empreses tecnològiques WDNA i Deepsense.
En aquesta primera fase, s’han fet proves pilot a càmpings de referència com La Ballena Alegre, Aquarius i Les Medes. Els resultats han estat positius: estalvi d’aigua i energia, millora del confort dels clients, detecció d’emergències amb sensors, gestió d’aforaments a piscines i control del consum elèctric a parcel·les i bungalows.
La iniciativa preveu una inversió global de 30 milions d’euros per desplegar aquesta tecnologia al conjunt del sector. El sistema utilitza intel·ligència artificial i anàlisi de dades per optimitzar processos i reforçar la resposta davant incidències.
El projecte vol anticipar-se als reptes actuals del turisme: l’emergència climàtica, l’entorn canviant i les noves demandes dels viatgers. El model també integra sistemes per analitzar la reputació digital i situar els establiments dins del seu entorn competitiu.
El sector del càmping gironí és un dels motors econòmics de la demarcació, amb prop de 12 milions de pernoctacions anuals. Representa més del 40% del turisme a Girona i genera uns 8.000 llocs de treball directes. A més, gairebé la meitat dels visitants són estrangers, i Girona és l’única província on les places de càmping superen les hoteleres.
El ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha destacat que SMARTCAMP “és una aposta per incrementar el valor afegit del sector mitjançant la digitalització”. Per la seva banda, el president de l’Associació de Càmpings de Girona, Miquel Gotanegra, ha remarcat que la iniciativa “va molt més enllà de l’estalvi energètic, i reforça la seguretat i la confiança dels clients”.
Guardonat amb el premi CETT Alimara en digitalització, SMARTCAMP vol esdevenir un model exportable per fer de Girona un laboratori turístic europeu.