17.6 C
Pals
Dimarts, 21 octubre 2025
- Publicitat -

Els museus, aules obertes al pensament i a la creativitat

Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
Els museus, aules obertes al pensament i a la creativitat
Loading
/

Cada any, més de 1.500 alumnes de primària, secundària i batxillerat travessen les portes de l’Espai Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols. Ho fan guiats per mestres i professors que, amb entusiasme i rigor, aposten per acostar l’art als seus alumnes. No es tracta només d’una sortida escolar: és una experiència d’aprenentatge integral, on mirar un quadre es converteix en un acte de descoberta i reflexió.

El museu contemporani ha deixat enrere el paper de temple del saber per esdevenir un espai de mediació cultural, de diàleg i de pensament crític. L’Espai Carmen Thyssen n’és un exemple viu. Les seves exposicions temporals, que cada estiu reuneixen obres de la Col·lecció Carmen Thyssen i artistes convidats, esdevenen una eina educativa de primer ordre.

Tot i això, hi ha un fet que fa encara més excepcional la resposta de la comunitat educativa: les mostres coincideixen amb el calendari escolar només quatre setmanes l’any, just a l’inici de curs. En un moment en què els centres estan immersos en l’organització i en la posada en marxa del curs, aconseguir mobilitzar més d’un miler d’alumnes i desenes de docents és una fita que parla per si sola del compromís del professorat i de la complicitat que s’ha teixit amb l’equip del museu.

Abans de la visita, molts mestres participen en sessions formatives que els permeten preparar el treball a l’aula, adaptant els continguts artístics al currículum escolar. Aquesta col·laboració transforma la visita en una experiència viva, on l’art es converteix en una eina per pensar, sentir i dialogar.

En un món on tot passa de pressa i les pantalles marquen el ritme, el museu ofereix una altra temporalitat: la de la contemplació i la curiositat. L’art no només ensenya a mirar; ens ensenya a comprendre.

Avui, més que mai, cal reconèixer el valor dels docents que fan possible aquest vincle entre escola i cultura, i reivindicar el museu com a espai d’aprenentatge obert, crític i inclusiu. L’Espai Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols ens recorda que l’art pot ser —i ha de ser— una eina de transformació educativa i social.

Temps de lectura: 2 minuts

Més àudios