En una entrevista concedida al programa Supermatí, la Judit Mora, directora de l’escola bressol El Tren Petit de la Bisbal, ha explicat la raó de ser del col·lectiu On tot comença 0-3. Es tracta d’un moviment nascut de la mà de tres mestres d’educació infantil —Glòria Olmos, Anna Vila i Berta Vila— amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’educació en la franja de 0 a 3 anys.
El col·lectiu ha presentat una iniciativa legislativa popular (ILP) per modificar la Llei d’Educació de Catalunya i el decret 282/2006, que actualment regula les escoles bressol. Aquest decret, vigent des de fa gairebé 20 anys, estableix les ràtios, el personal i el funcionament d’aquests centres, però segons Mora, “no reflecteix les realitats actuals ni les necessitats dels infants ni dels professionals”.
L’objectiu és portar el debat al Parlament per visibilitzar les mancances del sistema i proposar millores concretes. No es tracta de forçar canvis imposats, sinó d’obrir el debat i que es tinguin en compte les demandes formulades pel col·lectiu.
Entre les principals peticions hi ha:
-
Presència de dues professionals a cada aula
-
Reconeixement de la feina no lectiva com a part del treball educatiu
-
Millors condicions laborals, com ara horaris i vacances regulades
-
Atenció a la diversitat amb recursos especialitzats
-
Definició clara de funcions de les direccions
-
Mirada específica per a municipis petits i escoles bressol de poblacions de menys de 2.500 habitants
Segons Mora, una de les grans problemàtiques és que la gestió municipal provoca que cada escola bressol tingui condicions molt diferents segons el color polític o la capacitat econòmica del consistori. Això genera greus desigualtats entre infants de municipis propers.
El col·lectiu ha iniciat el procés de recollida de signatures. Calen com a mínim 50.000 firmes perquè la ILP pugui ser admesa a tràmit al Parlament. Al Baix Empordà, Judit Mora i Marina Solano són les fedatàries encarregades de recollir-ne.
Tot i que l’etapa 0-3 no és obligatòria, Mora recorda que és una etapa clau pel desenvolupament neuroeducatiu dels infants. “No podem tenir una educadora sola amb 20 infants”, denuncia.
A més, destaca el paper creixent de les famílies: “Cada cop estan més conscienciades del valor educatiu de les escoles bressol i ens donen suport en aquesta lluita per dignificar el sector.”



