La Bisbal d’Empordà ha rebut el reconeixement com a segon municipi de Catalunya a declarar-se lliure de matrimonis forçats. L’acte de lliurament del diploma s’ha fet a la seu de la Generalitat a Girona, amb la presència de l’associació Valentes i Acompanyades, entitat impulsora de la iniciativa.
L’Ajuntament de la Bisbal va aprovar per unanimitat aquesta declaració el passat 25 de febrer, gràcies a una moció presentada per la regidora d’Igualtat, Dolors Molina, i amb el suport del Grup de Dones del municipi. Actualment, ja són 22 els municipis catalans que han aprovat la mateixa moció aquest any.
L’alcalde Òscar Aparicio ha destacat que els matrimonis forçats existeixen també a casa nostra, sovint de manera silenciosa. Segons el consistori, declarar la Bisbal com a municipi lliure d’aquesta pràctica és un pas ferm en la defensa dels drets humans i la igualtat.
La regidora Dolors Molina ha subratllat que la Bisbal ha de ser un espai segur, on les dones puguin viure lliurement i amb suport. El municipi es compromet a acompanyar les joves que puguin estar en situació de risc.
El matrimoni forçat és una forma greu de violència masclista que afecta milions de nenes i dones arreu del món. Segons dades d’organismes internacionals, cada dos segons una nena és obligada a casar-se. A Catalunya també s’han detectat casos en diversos municipis.
L’entitat Valentes i Acompanyades treballa des del 2014 per prevenir aquesta violència, amb formació i acompanyament a víctimes potencials. Ja ha atès prop de 400 persones i promou xarxes de suport per detectar i evitar situacions de risc.




