El president d’Aena, Maurici Lucena, ha enviat un missatge de “tranquil·litat” als accionistes i a les aerolínies perquè l’actual marc normatiu fa “impossible un canvi de model” de la xarxa aeroportuària. Lucena, que ha participat a les III Jornades Empresarials de S’Agaró, ha sortit al pas de la carta enviada per TCI Fund a l’operadora. El president d’Aena entén la missiva no com una “exigència” sinó com un recordatori “dels límits legals i corporatius” i ha assegurat que, davant d’això, la seva obligació és “explicar les coses clarament”. D’altra banda, Lucena també ha augurat que l’aeroport Girona-Costa Brava “creixerà amb força” en propers anys per la “restricció evident” del Prat mentre no se’n materialitzi l’ampliació.
El president i conseller delegat d’Aena ha afirmat que “l’actual marc normatiu” impedeix que els governs autonòmics entrin en la gestió dels aeroports regionals. Maurici Lucena, que ha participat al primer dels diàlegs de la jornada empresarial a S’Agaró, ha respost ja d’entrada a la carta enviada per TCI Fund, el segon accionista de l’operador (i que avui ha reproduït Expansión).
A la missiva, segons recull el diari, TCI expressava la seva preocupació davant “l’escalada de pressions reguladores i polítiques” i reclamava a Aena un “compromís inequívoc” per mantenir la gestió actual. Per a Lucena, la carta no és “una exigència a Aena” sinó un “recordatori dels límits legals i corporatius” que es troben ara mateix dins “el debat polític”.
El president ha assegurat que, davant d’això, la seva obligació és “explicar les coses clarament”. I en aquest sentit, Lucena ha enviat un “missatge de tranquil·litat” no tan sols als accionistes i treballadors d’Aena, sinó també a les línies aèries i als “milions de passatgers”, assegurant que l’actual marc normatiu “fa impossible el canvi de model del sistema aeroportuari espanyol”.
Durant el diàleg a S’Agaró, Lucena també ha augurat que l’aeroport Girona-Costa Brava s’impulsarà en els propers anys. El president d’Aena ha definit la terminal de Vilobí d’Onyar (Selva) com una “infraestructura excel·lent” i ha assegurat que a parer seu “no és un complement” del Prat, sinó que conjuntament amb el de Reus i Sabadell, tots quatre actuen “de manera complementària”.
Lucena també ha rebatut les afirmacions de Ryanair, assegurant que allò que va portar la companyia de baix cost a apostar pel Prat és “un algoritme de la rendibilitat” i la capacitat d’atraure passatgers, perquè les taxes de Girona continuen essent més competitives que les de Barcelona.
A més, el president d’Aena també ha criticat l’aerolínia irlandesa per la seva “lamentable política de comunicació farcida de mitges veritats”. De Ryanair, n’ha dit que és una “empresa excel·lent” quan es parla d’operacions, però que li sorprèn “la gran quantitat de tonteries que diu de manera habitual”.
“Creixerà amb força”
De totes maneres, però, el president d’Aena sí que ha volgut posar en relleu que la seva sensació és que l’aeroport gironí “creixerà amb forà en els propers anys”. Perquè més enllà del seu “creixement orgànic” associat al destí -la Costa Brava- “la restricció evident de capacitat” que tindrà l’aeroport del Prat mentre no se’n materialitzi l’ampliació “farà que part del tràfic vingui a Girona”. Això sí, Lucena no s’ha atrevit a posar xifres a quina pot ser “la capacitat màxima” de la terminal de Vilobí d’Onyar.
Pel que fa a l’aeroport Josep Tarradellas-El Prat, Maurici Lucena ha explicat que la seva ampliació “és condició indispensable” perquè sigui hub intercontinental. El president d’Aena, però, també ha matisat que rebre més “vols de llarg radi” potser no serà “suficient”, perquè aquí també caldrà sumar-hi allò que dicti el mercat. A més, a parer seu, més que augmentar significativament rutes, també caldrà “incrementar freqüències de les ja existents”. Per exemple, amb l’Amèrica Llatina.
Lucena, això sí, també ha dit que no deixar de posar-se “les mans al cap” pel retard amb l’ampliació del Prat. De fet, ha assegurat que “s’han perdut entre quatre i cinc anys”, perquè la primera proposta que va fer Aena data del 2019. “Això és una llàstima; per això, me n’alegro molt que s’hagi posat fil a l’agulla perquè l’ampliació sigui una realitat el 2033”, ha afirmat.
Per últim, el president d’Aena ha tancat el diàleg fent una reflexió sobre la ciberseguretat als aeroports. Ha dit que en els darrers anys s’ha “invertit molt” en aquest sentit, però també ha volgut puntualitzar que “les invasions de l’espai aeri” -en referència a drons, per exemple- és responsabilitat dels cossos i forces de seguretat. “La ciberseguretat, però, ha passat a ser una de les grans preocupacions de les empreses aeroportuàries i de les línies aèries”, ha conclòs.
Lucena ha participat al diàleg conjuntament amb el director d’informació econòmica de Prensa Ibérica, Martí Saballs. La seva ponència és una de les que tenen lloc al llarg del matí en el marc de les III Jornades Empresarials de S’Agaró, que organitzen el Diari de Girona, El Periódico, el suplement Activos i Prensa Ibérica.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, que ha inaugurat les jornades, ha fet una crida al diàleg durant el seu discurs i ha defensat l’ampliació del Prat i el pla per aixecar 50.000 habitatges públics fins al 2030. “Són polítiques de benestar amb mirada al creixement econòmic”, ha subratllat.