30.9 C
Pals
Divendres, 18 juliol 2025
- Publicitat -

Sharenting: compartir fotografies dels fills a les xarxes. És un pecat?

Marc Trayter és advocat
Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
Sharenting: compartir fotografies dels fills a les xarxes. És un pecat?
Loading
/

Ja fa anys que es parla de Sharenting, un anglicisme que prové de Share (compartir), i parenting, (paternitat). Inicialment es debatia sobre la conveniència o necessitat de compartir a les xarxes escenes cotidianes de la vida familiar, sobre la pèrdua de privacitat d’escenes íntimes o la necessitat d’obtenir likes. A ningú se li escapa que obtenir likes a les xarxes a base de comentaris sobre economia o literatura és més difícil que amb una fotografia del nen llançant una piloteta.

A poc a poc es va anar prenent consciència sobre  l’empremta digital, tot el rastre que es deixa a les xarxes i que ressorgeix quan un menys s’ho espera, doncs un cop es puja una fotografia se’n perd el control. Tot i així, si ningú té l’influencia social d’en Paquirrin o la Shakira sembla que pot dormir tranquil, doncs per més que s’hi esforci sempre tindrà menys likes i els seus comentaris menys influència. No és el mateix «Shareparenting» que «Oversharing», compartir més enllà del que és raonable.

Però darrerament degut a la irrupció de la intel·ligència artificial i de la cyberdelincuencia s’ha intensificat el debat. La facilitat amb què es poden editar fotografies i el creixement de delictes que utilitzen informació extreta de la xarxa o que bé tenen lloc a la xarxa, han fet evolucionar els arguments en contra. Ja no és només una qüestió de pèrdua de privacitat o d’empremta digital, sinó del temor de segrest digital (utilitzar tota la informació que existeix a la xarxa sobre una persona per crear un perfil fals, que interactua a la xarxa amb altres menors o adults amb finalitats il·lícites), «grooming» (fent-se passar per menor amb material extret de la xarxa, un adult intenta obtenir imatges íntimes d’un menor per tal de santejar-lo o satisfer els seus desitjos) o bé qualsevol tipus d’estafa utilitzant dades que un desconegut no hauria de tenir.

Personalment, no puc evitar jutjar el Sharenting des d’un punt de vista personal i professional a la vegada. Quan una persona decideix utilitzar la seva imatge a les xarxes, blogs, diaris digitals o de paper, televisió… ho fa en plena consciència i per algun motiu. Però el Sharenting no tracta de l’ús de la pròpia imatge sinó de la imatge d’una tercera persona, el teu fill o filla. Atès que per raó d’edat un menor no pot gestionar la seva pròpia imatge, aquesta facultat o deure queda en mans dels seus pares. No existeix cap tipus de dubte que un tutor diligent no autoritzaria l’ús de la imatge o dades d’un menor d’edat en xarxes socials de terceres persones, ja no només per possibles perills sinó per la simple raó que és absolutament prescindible i fútil. Al menor no li aporta absolutament res que la seva imatge o dades circulin per la xarxa, per més que es tracti dels perfils dels seus pares. Es tracta d’una interacció en què ell ni tan sols hi participa i, quan en l’adolescència tingui possibilitat de participar-hi, cada família ja abordarà com ho afronta, en tot cas, serà el mateix adolescent qui confronti tots aquests aspectes amb l’ajuda dels seus pares. I aquí s’obre un debat per un altre comentari, doncs sembla que ha agafat embranzida un grup de pares que volen prohibir l’ús de mòbil no només als seus fills, sinó a tots als menors de 16 anys.

Marc Trayter Vilagran. www.advocatgirona.cat 

El Grup de Teatre de la Bisbal estrena la seva nova obra a l’Espai Ter

Grup Teatre La Bisbal

El Grup de teatre Drac de la Bisbal estrenarà ‘Perfectes desconeguts’ el divendres 19 de gener a les 20:30 h a l’Auditori Teatre Espai Ter de Torroella de Montgrí. L’obra és una adaptació de la pel·lícula de comèdia espanyola de l’any 2017 dirigida per Álex de la Iglesia. A més, la Penya Barcelonista Montgrí i Comarca ha col·laborat perquè equipament torroellenc aculli aquesta representació de teatre amateur.

Aquest cop el grup bisbalenc buscava una obra de teatre que a part d’entretenir, fos “una comèdia amb més profunditat” i, com que  tots els integrants del grup havien vist la pel·lícula de ‘Perfectos desconocidos’, van escollir aquesta comèdia. Ara bé, com comenta un dels intèrprets d’aquesta obra, Rafel Mateu, el procés per trobar una adaptació explica que va ser complicat i, finalment, el grup de teatre local de Tona els va facilitar el guió adaptat a teatre.

De moment, han venut quasi totes les entrades per la sessió de l’Espai Ter i un dels objectius del grup és dur aquesta peça a altres pobles. De fet, Rafel Mateu ja avança que tenen confirmada la seva representació a casa també al Teatre Mundial de la Bisbal d’Empordà el primer cap de setmana de febrer.

‘Perfectes desconeguts’

La trama gira al voltant d’un grup d’amics de tota la vida que es troba per sopar. Això no obstant, un d’ells proposa un joc aparentment innocent: mentre duri el sopar tot el que arribi als seus dispositius mòbils s’ha d’escoltar i llegir en veu alta. El joc, suggerit en una nit d’eclipsi de lluna, trastocarà una trobada de parelles i amics aparentment units i sincers.

D’altra banda, la pel·lícula espanyola estrenada el 2017 i dirigida per Álex de la Iglesia, es tracta d’una adaptació de la pel·lícula italiana ‘Perfetti sconosciuti’ de Paolo Genovese.

Sum 41 publicaran el seu últim disc “Heaven & Hell” el 15 de març

sum-41-publicaran-el-seu-ultim-disc-“heaven-&-hell”-el-15-de-marc
Sum 41 publicaran el seu últim disc “Heaven & Hell” el 15 de març

Sum 41 han posat finalment data a la publicació de “Heaven & Hell” el doble disc on el mític grup s’acomiadarà dels seus seguidors. Arribarà el 15 de març a través de Rise Records.

Deryck Whibley ha parlat sobre el final del grup expressant que està content d’haver arribat fins aquí i creu que és un bon moment per deixar-ho. Així mateix, expliquen que faran la gira més grans de les seves vides i ho volen donar tot sobre l’escenari. De moment, ja sabem que formaran part del cartell del Mad Cool 2024.

Heaven:
1. ‘Waiting on a Twist of Fate’
2. ‘Landmines’
3. ‘I Can’t Wait’
4. ‘Time Won’t Wait’
5. ‘Future Primative’
6. ‘Dopamine’
7. ‘I Could Use Some Help’
8. ‘Bad Mistake’
9. ‘Johnny Libertine’
10. ‘Radio Silence’

Hell:
11. ‘Preparasi a Salire’
12. ‘Rise Up’
13. ‘Stranger in These Times’
14. ‘Don’t Need Anyone’
15. ‘Over the Edge’
16. ‘House of Liars’
17. ‘You Wanted War’
18. ‘Paint It Black’
19. ‘It’s All Me’
20. ‘How the End Begins’

L’entrada Sum 41 publicaran el seu últim disc “Heaven & Hell” el 15 de març ha aparegut primer a Primera Fila.

Obeses anuncia nou disc i gira pel 2024

obeses-anuncia-nou-disc-i-gira-pel-2024
Obeses anuncia nou disc i gira pel 2024

A punt d’arribar als sis anys des de la publicació del seu darrer disc fins al dia d’avui, “Fills de les estrelles” (Música Global, 2018), el quartet contemporani Obeses anuncia la publicació d’un nou disc d’estudi previst per l’any 2024.

Per ara només han revelat la data de presentació en directe d’aquest treball, que serà el 29 de juny de l’any vinent a la sala Paral·lel 62 de Barcelona i pel qual les entrades ja estan a la venda. Es tractarà del seu sisè disc d’estudi, que se sumarà als altres cinc del grup i a “El ressorgiment de l’Atlàntida” (Música Global, 2021), l’enregistrament del concert que Obeses va oferir al costat de la Cobla Berga Jove i el Cor d’Obeses al Teatre L’Atlàntida de Vic l’any 2020.

L’anunci d’aquesta nova música acaba amb un període d’incertesa atès que l’espera s’ha prolongat molt més enllà del que seria desitjable, no només pels seguidors, sinó també pel mateix grup. Durant aquest temps la banda ha travessat alts i baixos ben diversos. La pandèmia va estroncar la gran gira prevista amb el seu projecte en directe amb la Cobla Berga Jove, el compositor de la banda, Arnau Tordera I, va estar dedicat a la creació de l’exitosa òpera La Gata perduda, estrenada al Gran Teatre del Liceu i que va emportar-se el premi MAX’23 a millor espectacle musical i, malauradament, el novembre passat el representant d’Obeses des de l’inici del projecte, Sente Fontestad, va morir commocionant tot el sector musical. Amb tot, el quartet reafirma el seu compromís indiscutible amb la música i la seva voluntat de continuar excel·lint en aquesta disciplina.

L’any vinent la banda celebrarà els seus catorze anys sobre els escenaris amb una carrera que s’ha anat solidificant disc rere disc i concert rere concert i que ha anat convertint Obeses en un projecte tant singular com essencial en la història de la música catalana.

L’entrada Obeses anuncia nou disc i gira pel 2024 ha aparegut primer a Primera Fila.

Gael del Río i Luca Bani guanyen la IX Beca Fotogràfica de Foto Torroella

fotografia Torroella beca 2023

Gael del Río i Luca Bani, arquitectes i fotògrafs, són els guanyadors de la IX Beca Fotogràfica de l’Associació Foto Torroella amb el projecte Oddments. Aquesta beca permet l’edició d’un llibre amb Ediciones Posibles i una exposició del treball becat en la propera edició del Festival Mirades, que se celebrarà el 2025. La dotació econòmica d’aquesta beca és de 2.500 € per l’edició del llibre i 500 € per l’exposició.

El projecte premiat d’aquests dos artistes és Oddments i el qualifiquen com “un projecte fotogràfic involuntari” on reflexionen sobre “les restes del discurs, sobre l’excedent dels processos que tenen lloc a la cambra fosca, sobre tot allò que queda oblidat com en quadern de notes visuals preses massa ràpidament”.

“Volem parlar sobre la manera com els retalls fotogràfics (proves a les quals no concedim més importància que la processal) contenen decisions espontànies reveladores d’una participació del subconscient, d’una intenció subjacent. Així, el projecte parteix de la constatació que en totes les imatges que s’hi condensen relats involuntaris que, d’entrada, desconeixem”, expliquen Del Río i Bani.

127 participants

En l’edició de la IX Beca Fotogràfica de l’Associació Foto Torroella hi han participat 127 fotògrafs d’arreu del món. Això suposa gairebé una quarantena més que en l’edició anterior. D’aquests, 41 des de Catalunya, 57 de la resta de l’Estat Espanyol, 22 de Sud-amèrica i 7 d’altres països europeus.

El jurat l’han format Mònica Rosselló i Maite Carames, fotògrafs, i per Carles Costa, professor de l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC). En la reunió hi va assistir amb dret de veu, però no de vot, el representant d’Ediciones Posibles, l’editorial que produirà un fotollibre sobre la beca guanyadora.

Els finalistes d’aquesta convocatòria han estat Façade, de Carlos Chavarría; Dejar que acontezca lo inesperado, de Lisa Pram; Migrant souls, de Maite González; i In praise of the shadows, de Juan Carlos Ortiz.

La Beca Fotogràfica de l’Associació es va atorgar per primer cop l’any 2007 amb l’objectiu de potenciar els treballs fotogràfics. Els primers cinc anys per cada edició es premiaven tres treballs. Entre els guanyadors hi ha fotògrafs que després han seguit una destacada trajectòria com Salvi Danès, Sandra March, Laura Cuch, Roger Rovira, Pàtric Marín, Laia Morato, Montse Màrmol, Pol Viladoms, Matteo Rebuffa, Ana Belén Jarrín, Jordi Comas, Jordi Gallego o Petra Vlasman.

La vuitena edició la va guanyar la fotògrafa xilena Inés Molina Javea pel seu projecte Ejercicios mínimos sobre un jardín de invierno, que ja fou presentat en forma de llibre en l’última edició del Festival Mirades, l’abril d’aquest 2023.

El Consell Comarcal del Baix Empordà aprova un pressupost de 34 MEUR pel 2024

Consell comarcal del baix Empordà servei

El Consell Comarcal del Baix Empordà ha aprovat el pressupost general per a l’any 2024. Es van aprovar en el ple ordinari que es va celebrar aquest 11 de desembre. Enguany els pressupostos posen especial èmfasi en els municipis petits que disposen de menys recursos en l’acompanyament social i en fomentar mesures per recuperar l’economia.

El pressupost, amb una quantitat total de 34.000.000 €, representa un increment significatiu en comparació amb l’exercici anterior. Aquest augment reflecteix la voluntat del Consell Comarcal de respondre a les necessitats especials derivades de la crisi sanitària i social actual, amb un enfocament especial en impulsar serveis socials, l’acompanyament als municipis petits i les mesures per la recuperació econòmica.

El pressupost destaca per la seva prudència en la gestió dels recursos públics per mantenir l’estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera de l’administració comarcal, tal com apunten des de l’ens. A més, es vol posar èmfasi en la transparència, l’eficiència, l’equilibri pressupostari i el suport als municipis més petits que disposen de menys recursos.

Des del Consell Comarcal apunten que “el Baix Empordà, amb una economia centrada en el turisme i la segona residència, s’enfronta als desafiaments de les crisis sanitàries, econòmiques i socials, així com als fenòmens meteorològics i altres emergències”. Per això, reconeixen que el pressupost per al 2024 reflecteix la necessitat d’ajustar-se a aquests canvis i de respondre a les demandes de la ciutadania.

D’entre les inversions en destaquen dues. Per una banda, impulsar el Parc Tramuntana per generar ocupació, augmentar els programes d’acompanyament i de reinserció al mercat laboral de les persones amb capacitats especials i per altra és la d’un nou programa de recaptació de tributs que facilitarà l’accés al ciutadà a l’administració electrònica i que sumarà eficàcia i eficiència al servei. També està previst de completar la valoració de llocs de Treball del personal de la corporació assumint el 75% restant l’any vinent.

Amb aquesta aprovació inicial del Pressupost General, segons la presidenta Glòria Marull, “el Consell Comarcal del Baix Empordà reafirma el seu compromís amb el benestar de la comarca i amb la construcció d’una administració eficaç, transparent i compromesa amb les necessitats de la ciutadania”.