L’empresa caganer.com, nascuda fa més de 30 anys a Torroella de Montgrí, ha assolit una fita històrica amb un catàleg de prop de 750 figures de fang fetes a mà. En una entrevista concedida al programa Supermatí, Marc Alós, copropietari del negoci familiar, ha detallat l’evolució d’aquesta icona catalana.
“Cada any incorporem entre 40 i 50 novetats”, afirma Alós. Aquest ritme d’ampliació ha fet créixer exponencialment una col·lecció que es va iniciar modestament el 1992, quan la seva mare, ceramista de professió, va començar a fer figures de pessebre. Amb el temps, el Caganer va anar guanyant protagonisme fins a convertir-se en l’única línia de producte.
Segons Alós, el Caganer “és una figura simpàtica que tots hem viscut des de petits” i representa una part essencial del pessebre català. Personalitzar-la amb cares conegudes –sigui de la política, l’esport o la cultura pop– ha estat clau per al seu èxit.
Els caganers s’elaboren amb tècniques artesanals tradicionals i s’han externalitzat parcialment: “Actualment treballem des de dins la presó de Puig de les Basses amb més de 60 interns”, destaca Alós, posant èmfasi en el compromís social i la formació que ofereixen.
Enguany, entre les noves incorporacions hi ha figures com Aitana, Pau Cubarsí, el Papa Lleó XIV, LeBron James, Rocky, Miércoles, Mortadelo i Filemón, entre molts altres. Les sèries animades també hi tenen un paper destacat: “Són col·leccions transversals que agraden a totes les edats”, diu Alós, destacant la força visual i l’humor que aporten.
El criteri de selecció dels personatges varia: “Ens deixem guiar per l’actualitat, les tendències, les xarxes i el feedback de la clientela.” No tot s’hi val, però: “Hi ha personatges que no fem per respecte, com dictadors”, afirma.
Sobre el significat de la figura, Alós conclou: “No és una burla, és un homenatge. Té un rerefons cultural molt potent i molts se senten orgullosos de formar part d’aquesta col·lecció”. En definitiva, el Caganer segueix sent un símbol viu i en constant evolució.
Els caganers més venuts de la història? “En els seus moments, Carod-Rovira, Ronaldinho, Messi, Obama i Trump han estat dels més demanats”, recorda. Tot i això, el caganer típic català i la versió femenina, la caganera, continuen sent els més venuts.
Un dels èxits recents ha estat obrir botigues físiques durant tot l’any: “Des del 2021 ja n’hem obert dotze a Barcelona i també tenim presència a Madrid i Bilbao”, diu Alós. La internacionalització i el turisme han estat claus per desestacionalitzar un producte tradicionalment vinculat al Nadal.









