La Telecogresca 2026 ja té data i un cartell ple de noms potents
La festa universitària per excel·lència torna amb força el 28 de març de 2026 al Parc del Fòrum de Barcelona. La Telecogresca 2026 promet una nova edició carregada de música, bon ambient i esperit universitari.
El cartell, que ja ha revelat una bona part de la programació, inclou noms destacats de l’escena catalana com La Ludwig Band, que hi presentarà el seu nou disc, i Mama Dousha, que també arribarà amb un àlbum acabat d’estrenar. Els acompanyaran Vandal, Periferia, Auxili, Boom Boom Fighters & Cookah P i DJ Trapella, a més del Grup Engresca’t i DJ Engresca’t, que posaran la cirereta festiva a la nit.
Des de l’organització recorden que encara queden artistes per confirmar, de manera que el cartell final promet créixer en les pròximes setmanes.
Les entrades ja es poden adquirir a través del web oficial telecogresca.com des de 22 €.
Amb més de quaranta anys d’història, la Telecogresca continua consolidant-se com un dels esdeveniments musicals més esperats del curs, convertint el Fòrum en una gran festa estudiantil amb el millor de la música catalana actual.
Quan Carme Manrubia es va construir la segona casa a Romanyà de la Selva, es va emportar de la primera casa el nom i el rètol que la identificava, “El senyal”, que va clavar a l’entrada de la nova casa.
Així, l’any 1984, quan nosaltres vam comprar la primera casa de Carme Manrubia no tenia nom. Sabíem, però, que la casa era “El Senyal”. La mateixa Manrubia ens va explicar com li havien posat el nom. Rodoreda i ella, a la sorra de la platja, escrivien diferents noms per batejar la casa, era l’any 1972. Lectores de Hermann Hesse, admiradores absolutes de la seva obra Demian, van decidir que el nom que esqueia a la casa era “El senyal”, el senyal que portava al front el protagonista de la novel·la, com Caín, el senyal de l’elegit. Aquesta imatge potent la va fer servir Rodoreda en la seva novel·la Quanta, quanta guerra…, escrita justament a la primera casa de Manrubia. Adrià, el protagonista, tenia un senyal al front, com Demian, com Caín, com la casa.
Li vaig demanar a Manrubia que em donés el rètol per tornar-lo a posar a la casa que li havíem comprat. Em va dir que no, que a la casa li posés “El senyal 2”. Vam continuar sense nom. Fins un dia que vam fer venir els experts a veure el suro gros del jardí perquè volíem que el declaressin arbre singular. Ens van demanar l’adreça de la casa per identificar la localització de l’arbre. En aquell moment, ni el carrer ni la casa encara no tenien nom. Els vaig explicar que la casa abans es deia “El senyal”, però que l’antiga propietària s’havia emportat el nom i no ens el volia donar. La casa era “El senyal vell”, o “Antiga casa el senyal”, però de cap manera “El senyal 2”. Aquell dia vam decidir que es diria “El Senyal Vell” i vam posar-hi el rètol, a imatge i semblança de l’antic.
El poemari Retrat interior, que s’acaba de publicar, inclou aquest meu poema sobre la casa:
Vall-llobrega - Els Agents Rurals han denunciat un productor de plaques de guix després de localitzar diversos sacs en un terreny forestal a Vall-llobrega (Baix Empordà). Segons informen en una piulada a X, la denúncia és per gestionar incorrectament els residus. Al llarg del mes d'octubre, els Agents Rurals han localitzat i comunicats als ajuntaments afectats un total de 197 abocaments incontrolats de residus.
Els Agents Rurals han denunciat un productor de plaques de guix després de localitzar diversos sacs en un terreny forestal a Vall-llobrega (Baix Empordà). Segons informen en una piulada a X, la denúncia és per gestionar incorrectament els residus. Al llarg del mes d’octubre, els Agents Rurals han localitzat i comunicats als ajuntaments afectats un total de 197 abocaments incontrolats de residus.
Montse Rovira, regidora d’Esquerra Republicana de Catalunya a l’Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró, ha anunciat la seva renúncia irrevocable al càrrec de regidora i portaveu del grup municipal d’ERC. La seva renúncia serà efectiva durant el Ple del 24 de novembre. Rovira, després de 10 anys dedicats a l’Ajuntament i més de 20 anys en la política i l’activisme, ha explicat que aquest pas és una decisió reflexionada, que considera un acte de responsabilitat i coherència, i ha expressat la seva convicció que és el moment de cedir el relleu amb dignitat.
En el mateix escrit, Rovira ha anunciat que no tornarà a presentar-se com a cap de llista a les eleccions municipals del 2027. La seva decisió respon a la necessitat de renovar els projectes polítics i donar pas a noves veus que reforcin i facin créixer aquests projectes, tot mantenint els mateixos valors i compromís.
A més, ha expressat el seu agraïment a la ciutadania per la confiança rebuda durant tots aquests anys, afirmant que és el moment de reprendre projectes personals i vitals que havien quedat en segon pla. Montse Rovira també ha convidat a les persones a acompanyar-la al ple del 24 de novembre per acomiadar-se formalment d’aquest capítol de la seva vida política activa.
Aquest tancament marca el final d’una etapa significativa i l’inici d’un nou camí personal per a Rovira.
L’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà ha organitzat un curs per aprendre a cuinar canelons i croquetes mantenint l’essència tradicional d’aquests plats. El president del Gremi de Carnissers i Xarcuters Artesans de Girona, Toni Vilà, ha indicat que tots els assistents eren carnissers perquè han notat un augment de clients que els demanen productes cuinats. “Vam pensar que ens podrien explicar les diferents maneres que hi ha de cuinar-los o de fer la beixamel, perquè cada vegada venem més plats elaborats i menys carn”. L’encarregat de revelar els trucs per fer bons canelons i croquetes ha estat el xef del restaurant Casamar de Llafranc (Baix Empordà), Quim Casellas: “La clau és tenir bons ingredients i rostir-los a poc a poc”.
El president del Gremi de Carnissers i Xarcuters Artesans de Girona, Toni Vilà, ha exposat que van pensar que seria molt interessant fer un curs per als carnissers sobre com fer canelons i croquetes. “Fa dos anys que organitzem el concurs a millor caneló en l’àmbit català i volíem aprendre les diferents maneres que hi ha de fer les farses o com fer la beixamel”, ha assenyalat.
Van parlar amb l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà i es van posar en contacte amb el xef del restaurant Casamar de Llafranc, Quim Casellas. “Els carnissers treballem d’unes maneres i un cuiner sempre ens pot aportar una visió diferent de com ho fem nosaltres”, ha afegit Vilà.
I és que des del Gremi han percebut com en els últims anys cada vegada es troben més clients que demanen plats elaborats, a banda de carn o embotits. “Recordo que fa 30 anys vam començar amb la cuina i tothom em deia que era boig. Ara és un dels principals productes que tenim, perquè cada vegada ens demanen més plats cuinats”, ha admès Vilà.
A més, d’aquesta manera també poden reaprofitar part dels productes que venen. “Si tens unes puntes de pernil pots fer croquetes de pernil, o pel caneló pots utilitzar tota mena de carn”, ha indicat.
Les claus dels bons canelons
Casellas ha apuntat que, durant el taller, ha ensenyat diferents maneres de fer canelons i croquetes. “Hem fet dues o tres receptes bàsiques, i després hem repassat altres alternatives. Per exemple, la beixamel que tots coneixem també la pots fer d’espinacs o amb ceps per donar-li un toc diferent”, ha explicat.
En aquest sentit, ha tingut molt en compte que s’acosta l’època de Nadal i els ha mostrat com fer un caneló “que pugui sorprendre i que destaqui als aparadors dels carnissers”.
Pel que fa a les claus per cuinar un bon caneló, Casellas ho té clar: “La cuina no té dreceres”. “S’ha de rostir la carn de manera tradicional, a poc a poc, hem de seguir les receptes ancestrals. I els ingredients són molt importants: cal tenir una bona carn i una bona matèria primera. Però sobretot necessitem paciència i cuina, que és com es feia antigament”, ha remarcat.
Per a les croquetes, el xef ha ensenyat diversos mètodes per fer-les més creatives, “combinant sabors una mica diferents com pot ser la ceba caramel·litzada o la ratafia”. A més, ha fet incís en l’arrebossat: no cal que es faci sempre amb pa, sinó que també poden utilitzar altres tipus de farina. “La qüestió és que ells agafin idees per poder sortir, si volen, de la croqueta tradicional”, ha afegit.
Un dels assistents al taller, el carnisser Josep Colls, ha exposat que a la seva carnisseria sempre han cuinat els canelons amb la recepta que els va transmetre l’àvia i la mare, però que ha après una tècnica que aplicarà. “Sempre hem rostit les carns per separat, però les verdures no, sempre les posàvem juntes. Però ens ha explicat que és interessant rostir-les també per separat i amb el suc de la carn”, ha posat d’exemple.
Un altre dels assistents, el carnisser Eduard Gaviña ha destacat que ha après diferents mètodes i tècniques per aconseguir que els canelons siguin més bons. Però creu que el més important són les hores que hi puguis dedicar. “Els canelons porten molta feina, no pots fer-los de pressa i corrents perquè no quedaran bons. La cuina vol passió, amor i dedicació”, ha remarcat.
Tant Colls com Gaviña han confirmat que a les seves carnisseries també han notat un augment de la demanda de plats elaborats. “La gent cada vegada té menys temps i cuina menys, i et demana més plats elaborats, però sense conservants ni colorants. A més, a nosaltres ens va bé per donar sortida als nostres productes”, ha afegit Colls.
L’Embassa’t celebra 18 anys amb un cartell que aposta per la innovació i el talent emergent
L’Embassa’t de Sabadell, el festival de música independent del Vallès, ha anunciat els primers noms de la seva divuitena edició, que tindrà lloc els dies 14, 15, 16 i 17 de maig de 2026 al Parc Catalunya de Sabadell. Sota el lema “18 anys provocant”, el certamen celebrarà la seva majoria d’edat amb una programació que reivindica el seu esperit lliure, inconformista i compromès amb la música d’avantguarda.
L’edició de 2026 estarà encapçalada per dues figures internacionals: la cantaora andalusa Ángeles Toledano, una de les veus més potents del nou flamenc contemporani, i la productora gallega Cora Novoa, referent de l’electrònica experimental europea. Ambdues simbolitzen la voluntat de l’Embassa’t d’esdevenir un espai de diversitat sonora i creativa, obert a totes les formes de música independent actual.
Ángeles Toledano presentarà el seu disc “Sangre Sucia”, nominat als Latin Grammy 2025 com a Millor Àlbum de Música Flamenca, una obra que fusiona tradició i contemporaneïtat i que ha consolidat la jove artista com una de les veus més estimulants del flamenc actual. Per la seva banda, Cora Novoa oferirà el seu reconegut AV Live, un espectacle immersiu que combina art, tecnologia i música per crear una experiència sensorial única.
El cartell també inclou propostes que reflecteixen la nova escena emergent: el duet barceloní Alosa, que reinterpreta el folklore català amb sonoritats actuals; el productor uruguaià Lechuga Zafiro, figura clau del club llatinoamericà experimental; i Dan Peralbo i El Comboi, banda de Torelló que presentarà en primícia el seu segon disc, després de consolidar-se amb el seu punk-pop directe i crític.
Un altre dels moments destacats serà la sessió b2b de Mad Miran i Oma Totem, una trobada exclusiva entre dues figures de l’electrònica underground que promet una actuació plena de tensió, ritme i experimentació sonora.
L’Embassa’t 2026 s’inaugurarà el dijous 14 de maig amb un concert obert al públic i desplegarà el gruix de la seva programació durant el cap de setmana del 15 i 16, amb tres escenaris al Parc Catalunya, un espai natural ideal per gaudir de la música en directe sense aglomeracions. El diumenge 17 tindrà lloc la jornada de cloenda, mentre que el 9 de maig se celebrarà un concert de presentació a la Sala Estruch de Sabadell.
Les entrades ja estan a la venda a www.embassat.com, amb un abonament de dos dies (15 i 16 de maig) a 59 €.
Amb una trajectòria que combina risc, proximitat i innovació, l’Embassa’t celebra divuit anys consolidant-se com un dels festivals de referència de la música alternativa a Catalunya, fidel al seu esperit provocador i a la seva aposta per la creativitat sense fronteres.