13.1 C
Pals
Dimecres, 12 novembre 2025
- Publicitat -

David Poblador: “La intel·ligència artificial no ens traurà la feina, però la farà mutar molt”

David Poblador
David Poblador
Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
David Poblador: "La intel·ligència artificial no ens traurà la feina, però la farà mutar molt"
Loading
/

En una entrevista concedida al programa De cap a cap de Ràdio Capital, David Poblador, enginyer i antic responsable d’infraestructura de Spotify, ha reflexionat sobre el paper de la tecnologia i la intel·ligència artificial (IA) en el sector musical i en el futur del treball. Després de tretze anys a la plataforma sueca, Poblador ha viscut de primera mà el creixement exponencial de l’empresa i l’impacte de la innovació tecnològica.

“Quan vaig entrar al meu equip érem cinc persones; quan vaig marxar, en érem prop de set-centes”, explica. “El nostre objectiu era garantir que el servei funcionés 24 hores al dia i desenvolupar les eines perquè els equips de producte i tecnologia poguessin treballar amb eficàcia”.

La IA en la música: reptes i oportunitats

Segons Poblador, la intel·ligència artificial afecta el món de la música en múltiples dimensions: des de la creació i la composició fins a la recomanació i el descobriment de nous artistes. “Facilita escriure lletres, crear melodies o generar sons, però també transforma com descobrim música i com les plataformes la recomanen”, apunta.

Aquesta capacitat de generar continguts de manera massiva comporta, però, nous reptes per a les plataformes d’streaming. “Ara es poden crear peces musicals amb només un prompt i uns minuts de proves. Això suposa un volum enorme d’informació que cal gestionar, emmagatzemar i classificar”, explica. Segons l’enginyer, l’arribada de la IA generativa ha multiplicat el ritme de creació de continguts i obliga empreses com Spotify o YouTube a vetllar perquè “aquest allau no acabi enterrant altres artistes amb més mèrit”.

Identificar i regular el contingut sintètic

Tot i no tenir visibilitat directa sobre els projectes actuals de Spotify, Poblador assegura que les plataformes treballen per identificar els continguts generats amb IA. “Ho fan per tres raons principals: per evitar la saturació de continguts artificials, per adaptar-se a noves legislacions que exigeixen etiquetar-los i per prevenir que nous continguts sintètics es generin a partir d’altres peces sintètiques”, diu. Aquesta última qüestió, segons ell, és clau per evitar “una bombolla informativa o cultural”.

El risc per a les llengües minoritzades

Un dels aspectes que més preocupa Poblador és el biaix cultural dels models d’IA. La majoria han estat entrenats amb continguts musicals d’origen anglosaxó, la qual cosa pot “posar en risc la pervivència de realitats culturals o lingüístiques més petites, com la catalana”.

Malgrat això, també hi veu una oportunitat: “Gràcies a les eines de traducció i difusió automàtica, una llengua minoritzada pot arribar a llocs del món on abans era invisible. Si les cultures petites juguen bé les seves cartes, poden guanyar visibilitat en lloc de perdre-la”.

Extractivisme cultural i propietat intel·lectual

Poblador reconeix que l’ús massiu d’obres preexistents per entrenar models d’IA genera un debat ètic complex. “Estem davant d’un repte enorme de propietat intel·lectual. Els creadors veuen com el seu contingut s’utilitza sense control ni compensació”, adverteix. Per això, considera essencial millorar les eines de traçabilitat que permetin saber d’on provenen els continguts i com s’han utilitzat. “Els incentius actuals dels grans actors de la IA no van en aquesta direcció, i això complica el debat”, afegeix.

El futur del treball i la IA

Sobre la por que la intel·ligència artificial substitueixi la mà d’obra humana, Poblador és optimista: “La IA no ens traurà la feina, però la farà mutar molt”. Segons ell, les tasques més mecàniques desapareixeran, però això obrirà la porta a “feines més creatives i amb més valor afegit”.

“Molts treballs actuals no aporten gaire valor. Si la IA ens allibera d’aquestes feines repetitives, podrem centrar-nos en el que realment importa”, conclou. Tot i així, reconeix que aquesta transició pot generar dificultats en certs sectors i agreujar la bretxa digital si no s’acompanya d’una bona formació i adaptació.

Adjudicada la redacció del projecte de rehabilitació de l’envolvent del Teatre Mundial de la Bisbal d’Empordà

L’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà ha adjudicat el contracte menor de serveis per a la redacció del projecte bàsic i executiu de la rehabilitació de l’envolvent del Teatre Mundial per un import de 9.982,50 euros, IVA inclòs. Aquest contracte té un termini de sis mesos per la presentació de la documentació relacionada amb aquesta actuació, que té com a objectiu mantenir en òptimes condicions les instal·lacions d’aquest equipament cultural municipal.

L’envolvent de l’edifici fa referència al conjunt d’elements exteriors que protegeixen l’edifici i el separen de l’exterior, i en aquest cas, es tracta d’un element fonamental per garantir la seguretat i funcionalitat del Teatre Mundial, un referent cultural tant per a la Bisbal d’Empordà com per a la comarca.

Eva Rovira, regidora de Cultura i primera tinent d’alcaldia de la Bisbal, ha destacat la importància d’aquesta rehabilitació: “El manteniment adequat de les instal·lacions del Teatre Mundial és fonamental per garantir la qualitat i la seguretat dels espais que acullen les activitats culturals de la nostra comunitat. Una instal·lació ben mantinguda és una instal·lació que funciona correctament i que pot oferir les millors condicions als espectadors i als artistes que la utilitzen.”

Rovira també ha remarcat que “el Teatre Mundial és un referent cultural al nostre municipi i a la comarca, per això és essencial invertir en el manteniment de l’envolvent i de totes les infraestructures per garantir-ne la durabilitat i la continuïtat de la programació cultural que s’hi desenvolupa any rere any.”

Amb aquesta actuació, l’Ajuntament reafirma el seu compromís amb el manteniment i la millora dels equipaments culturals municipals, que són elements fonamentals per al desenvolupament de la vida cultural i social de la Bisbal d’Empordà.

Comença el “Programa d’arts escèniques i música per a escolars” amb 1.578 nens i nenes participants a Palamós i Vall-llobrega

privat:-s’inicia-el-“programa-d’arts-esceniques-i-musica-per-a-escolars”-del-curs-2025-26,-amb-les-sessions-dedicades-al-teatre
Privat: S’inicia el “Programa d’arts escèniques i música per a escolars” del curs 2025-26, amb les sessions dedicades al teatre

Ha començat la 29a edició del “Programa d’arts escèniques i música per a escolars” a Palamós, amb una primera sessió dedicada al teatre, a la qual han participat 1.578 nens i nenes dels centres d’Infantil i Primària de Palamós i l’Escola de Vall-llobrega. Aquest programa pedagògic i educatiu té com a objectiu potenciar els hàbits de consum cultural entre els més petits, apropant-los a les arts escèniques i a la música en viu.

La primera funció ha estat “La casa de les Gorguetes”, una producció pròpia del Teatre La Gorga, pensada especialment per als més petits, i que s’ha representat per a infants de Cicle Infantil. L’espectacle ofereix una experiència immersiva, on els nens poden conèixer l’espai del teatre i participar activament a l’escenari. La representació inclou elements de teatre, dansa, ombres xineses, música i circ, tot presentat de manera amena i didàctica per introduir els infants a les arts escèniques.

Aquest any, com a part de la celebració dels 10 anys de l’espectacle, l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Palamós ha editat un conte il·lustrat per la palamosina Lídia Rufo, basat en la història de “Les Gorguetes”, que s’ha lliurat a tots els nens de Cicle Infantil I-3 quan visiten el teatre per primera vegada.

El Programa d’arts escèniques i música per a escolars continuarà amb quatre espectacles més fins al 21 de novembre, incloent propostes com “La granja més petita del món”, una creació de la companyia d’Anna Roca, “Fràgium”, de les palamosines Núria Domènech i Isabel Llambrich, i el musical “L’Illa del Tresor”, guanyador del Premi Feten al Millor Espectacle Multidisciplinar 2025.

Els nens de Cicle Superior també gaudiran de l’espectacle “Fantasmes de Guerra” de la Cia. La Baldufa, una obra inspirada en la Guerra Civil, que tracta sobre les grans amistats en clau d’humor i amb una perspectiva humana i propera.

Aquest programa no només té un impacte cultural, sinó que també és una eina pedagògica, ja que abans i després de cada espectacle, els centres escolars treballen el contingut amb els alumnes mitjançant dossiers pedagògics proporcionats per les companyies. En el mes de gener, la programació continuarà amb activitats dedicades a la danssa i les arts en moviment, i finalitzarà al maig amb els espectacles de música en viu.

Dos operatius coordinats per la Policia Local de Palafrugell acaben amb tres detinguts, un bar precintat i més d’una vintena d’actes d’infraccions

privat:-dos-operatius-coordinats-per-la-policia-local-de-palafrugell-acaben-amb-tres-detinguts,-un-bar-precintat-i-mes-d’una-vintena-d’actes
Privat: Dos operatius coordinats per la Policia Local de Palafrugell acaben amb tres detinguts, un bar precintat i més d’una vintena d’actes

La Policia Local de Palafrugell, en coordinació amb els Mossos d’Esquadra, la Policia Nacional, la Guàrdia Civil i la Inspecció de Treball, va realitzar la setmana passada dos operatius de seguretat i inspecció en diversos establiments del municipi. Els operatius van acabar amb tres detencions per tràfic de drogues, un bar precintat i més d’una vintena d’actes per infraccions laborals, fiscals i de salut pública.

El primer dispositiu es va dur a terme dilluns a cinc supermercats de la vila, on es van identificar diverses irregularitats, com la venta de productes sense etiquetar, productes de origen desconegut, irregularitats en videovigilància i mancances de seguretat laboral. També es van aixecar actes per contraban de productes com cigarretes electròniques, begudes alcohòliques no etiquetades i preservatius falsificats. En total, es van identificar una desena de persones, quatre de les quals tenien situació irregular al país.

El segon dispositiu es va realitzar divendres a la nit, en tres bars situats als carrers Ample, Miguel Hernández i Violeta. En aquest operatiu es van identificar més de quaranta persones i es van aixecar catorze actes per infraccions administratives. També es van detenir tres persones per tràfic de drogues després de localitzar substàncies estupefaents preparades per a la venda. En el cas del bar del carrer Violeta, es va procedir al precintament de l’establiment després de comprovar que incomplia greument la normativa de seguretat, la qual cosa impedia el seu funcionament amb garanties per als usuaris.

Aquests operatius formen part de les accions constants de la Policia Local per garantir la seguretat i la convivència al municipi. L’objectiu és mantenir una estreta col·laboració entre els cossos de seguretat i els serveis d’inspecció, amb la finalitat de prevenir delictes i millorar la convivència ciutadana.

Comença l’extracció de sorra de la platja Gran de Palamós per recuperar volum per a les platges de Sant Antoni

Aquest 11 de novembre, s’han iniciat les tasques d’extracció de sorra de la platja Gran de Palamós, com a part d’un projecte que permetrà recuperar sorra per a les platges de Sant Antoni, afectades pels temporals anuals. L’objectiu és recuperar part del volum de sorra perdut i millorar la morfologia de la platja Gran, una de les més emblemàtiques del municipi.

Durant el mes de novembre, l’ICSuro i l’empresa especialitzada responsable de l’execució del projecte realitzaran les feines d’extracció i trasllat de sorra des de la platja Gran de Palamós fins a les platges de Sant Antoni, al municipi veí de Calonge i Sant Antoni. Les tasques comportaran el tancament de la franja de la platja més propera al mar per a garantir la seguretat de les persones, ja que s’utilitzarà maquinària pesada i els camions de transport circularan per l’espai afectat.

L’objectiu principal del projecte és retirar l’acumulació de sorra que s’ha acumulat principalment a la zona central de la platja Gran. Aquesta acumulació ha provocat un canvi en la morfologia de la platja, reduint la zona de bany i endinsant-se cap al canal de fondeig del port. Amb l’extracció de sorra, es recuperarà el perfil en forma de mitja lluna tan característic de la platja, ampliant la zona de bany i millorant la seguretat dels usuaris.

Aquesta fase forma part del projecte d’estabilització de les platges de Sant Antoni, que permetrà un ús més segur i adequat de la platja Gran. Un cop finalitzada l’extracció, s’esperarà que el canvi de morfologia ajudi a allunyar la zona de bany del canal d’accés de les embarcacions, millorant la seguretat dels banyistes.

Un punt destacat d’aquesta fase és que, malgrat que inicialment s’havia previst la prolongació de l’espigó davant la caseta del servei de socorrisme a la platja Gran, aquesta actuació no s’inclourà en aquesta fase del projecte.

Les tasques d’extracció es preveu que s’allarguin un mes, amb la intenció de començar a recuperar el volum de sorra per a les platges veïnes, les quals, com cada any, perden sorra a causa dels temporals d’hivern.

L’Institut Català del Suro completa amb èxit la prova pilot de recollida de taps de suro a Palafrugell i Cassà de la Selva dins del projecte FUTURECORK

L’Institut Català del Suro (ICSuro) ha completat amb èxit la prova pilot del projecte FUTURECORK, una iniciativa pionera que ha permès recollir més de 2 tones de taps de suro a Palafrugell i Cassà de la Selva en només un any. Aquest resultat és el primer pas cap a la creació del primer sistema estatal de reciclatge de suro, que permetrà integrar aquest material natural en una economia circular a gran escala.

La recollida ha estat possible gràcies a una xarxa capil·lar de punts de recollida en restaurants, comerços, escoles i equipaments socials. A Palafrugell, s’han recollit 516 kg (93.780 unitats), mentre que a Cassà de la Selva han estat 128 kg (21.924 unitats). A més, cellers i particulars també han contribuït a l’èxit de la iniciativa. Aquest sistema de recollida ha demostrat ser eficient, escalable i fàcilment adaptable a altres municipis, i ha obtingut el suport tant dels ajuntaments locals com de la ciutadania.

Les aplicacions pràctiques del projecte ja són una realitat. A Cassà de la Selva, s’ha inaugurat un parc infantil amb paviment fet de taps de suro reciclats, mentre que a Palafrugell s’ha utilitzat el suro triturat per crear escocells d’arbres urbans, millorant la sostenibilitat i la retenció d’aigua. Aquestes iniciatives demostren com el suro es pot convertir en un recurs valuós en l’economia verda, oferint solucions innovadores contra el canvi climàtic.

El projecte FUTURECORK compta amb un pressupost de més d’1,4 milions d’euros, finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU i el Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (MITECO), a través del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia. Amb aquesta estratègia, l’ICSuro reitera el seu compromís amb la bioeconomia i la innovació en el sector surer.

Segons la directora de l’ICSuro, Alba Balcells, aquest projecte és una mostra de que “la circularitat del suro és possible, viable i necessària”. El següent repte, afegeix, és escalar aquest model a nivell estatal, creant un sistema integrat de gestió que permeti reaprofitar el suro i garantir la seva sostenibilitat a llarg termini.