L’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols ha fet un pas més dins el seu projecte “Sant Feliu de Guíxols – la Costa Brava Creativa”, que té per objectiu tirar endavant un pla de sostenibilitat turística al municipi. En aquesta ocasió, el consistori ha adjudicat la creació i posada en marxa d’una plataforma que aglutini totes les dades del municipi referents al turisme. L’empresa 6Tems Comunicació Interactiva SL tindrà nou mesos per dur a terme aquesta casa, que se li ha adjudicat per un import de 36.868,22 euros (IVA inclòs), vint mil euros respecte al primer pressupost de licitació (59.967,60, IVA inclòs).
Segons s’explica en la documentació del contracte, l’objectiu d’aquest observatori de dades és “conèixer les principals xifres turístiques del municipi, per a la major comprensió del fenomen i per a facilitar la presa de decisions”. A partir d’aquí, es crearà una plataforma dinàmica amb la qual es puguin elaborar i emetre informes sobre les dades obtingudes a través de diferents fonts d’informació: les xifres dels subministraments (aigua i llum, per exemple), vehicles que entren i circulen pel municipi, la població empadronada i plataformes com l’Idescat, entre altres mètodes.
A continuació, la plataforma haurà d’interconnectar les informacions i integrar-les en un tauler de control al qual només tindrà accés l’Ajuntament. Tal com s’indica en els plecs tècnics de la licitació, aquesta eina haurà d’englobar diferents apartats, tals com un control d’ocupació de les places i unitats d’allotjaments dels establiments reglats, i una quantificació de la demanda turística, que s’haurà de fer a partir de les dades de pernoctacions, del nombre d’arribades i de les estades, entre altres.
A banda, l’observatori durà aterme una descripció i aproximació del perfil del visitant, a més d’analitzar els seus patrons de mobilitat turística per a conèixer la seva distribució al municipi.
Paral·lelament, s’obtindrà informació més detallada sobre el sector de treball turístic, analitzant les característiques de l’oferta, com la quantitat, la temporalitat dels contractes i la procedència dels ocupats. Com a últim punt, també es farà un seguiment de la reputació en línia de Sant Feliu de Guíxols com a destinació, mitjançant un informe que ha d’incloure factors com la percepció general de la reputació del municipi, la creació d’un índex de satisfacció de l’usuari i el rastreig d’opinions i satisfacció dels turistes.
Destinació intel·ligent
La creació d’aquest observatori de dades turístiques suposa la sisena acció dins el projecte “Sant Feliu de Guíxols – la Costa Brava Creativa”, gràcies al qual el municipi va obtenir 3,5 milions d’euros dels fons Next Generation el 2022. Altres accions que s’han desenvolupat en el marc d’aquesta proposta són un pla integral de senyalització intel·ligent i accés universal als recursos turístics, que també tindrà el seu paper en l’observatori. Recentment, també s’ha adjudicat el contracte d’obres per renaturalitzar i obrir al públic els jardins de Can Blasco del Museu Carmen Thyssen.
Paral·lelament, Sant Feliu de Guíxols és un dels dos únics municipis, a banda de Lloret de Mar, que ha estat reconegut amb el distintiu Destinació Turística Intel·ligent. Aquest segell s’obté mitjançant un estudi que du a terme la Secretaria d’Estat de Turisme, a través del qual analitzen cinc àmbits: governança, innovació, tecnologia, accessibilitat i sostenibilitat.