11.7 C
Pals
Dissabte, 16 gener 2021

Territori Cultura: Cigarrillos París: l’art de la publicitat

Els concursos de cartells dels “Cigarrillos París” (1900-1901) són, encara, els més ben dotats de la història.

El més llegit

Un jutjat ordena a l’Ajuntament de Palafrugell que obri un expedient al nou Càmping Calella

La disputa entre els propietaris de la parcel·la embrionària Càmping La Siesta de Calella (la família De Vehí) i els fins l'octubre arrendataris del terreny i responsables de l'activitat (la família Cruz) ha acabat en un jutjat.

El restaurant La Gamba de Palamós tanca temporalment després de ser sancionat per incomplir les restriccions

El restaurant La Gamba de Palamós ha decidit tancar temporalment després d'haver estat sancionat per la policia per no complir les restriccions de la Covid-19. Ara, a la porta del restaurant, s'hi troba el rètol: "Tancat per força". 

La Garoinada de Palafrugell tira endavant tot i les restriccions

Tot i les restriccions imposades els establiments participants han decidit tirar endavant la campanya.

Un detingut a Palafrugell per punxar les rodes de vehicles

Agents de la Policia Local de Palafrugell van detenir el responsable d'haver provocat la punxada de diverses rodes, de forma massiva, a vehicles estacionats al barri de Vilaseca-Bruguerol de Palafrugell
Ràdio Capital
Ràdio Capitalhttps://www.radiocapital.cat
Ràdio Capital combina una programació musical de qualitat, amb diferents programes informatius i divulgatius.
Temps de lectura: 3 minuts
- Publicitat -

Detall del cartell de Ramon Casas per al concurs dels “Cigarrillos París”. Foto: Museu de la Garrotxa, Olot.

CONTINGUT PATROCINAT

El pioner de la publicitat Pere Prat (1885-1962) afirmava, en plena època de la sobreproducció industrial, que la publicitat “havia d’expressar els avantatges particulars de la marca o nom de forma cridanera, a fi de crear i satisfer necessitats, tot incitant a una adquisició”.
Un dels primers empresaris catalans en seguir aquesta fórmula va ser Manuel Malagrida, fundador de l’imperi tabaquer més important de l’Argentina. L’exposició “Cigarrillos París” i la publicitat moderna, al Museu de la Garrotxa, Olot (fins al 31 de gener), ens ho explica amb tot detall.

L’indiano Malagrida desembarcà a Buenos Aires amb 26 anys i pocs cèntims a la butxaca, però una barreja d’esperit emprenedor, olfacte per als negocis (a l’Argentina el tabac no era monopoli de l’estat, com sí passava als països europeus) i una clara visió comercial li permeté, en menys d’una dècada, de bastir la més gran empresa tabaquera argentina.
Allò que li atorgà més renom va ser l’ús de vistoses campanyes publicitàries, que en els seus inicis incloïen els sorollosos carro-bombo i carro-canó. Però, sobre tot, cal destacar l’organització de dos concursos de cartells artístics el 1900 i 1901, que donaren fama internacional a la seva marca més elitista: “Cigarrillos París”.

Cartell d’Aleardo Villa per al concurs dels “Cigarrillos París”. Foto: Museu de la Garrotxa, Olot.

En aquests concursos hi participaren centenars d’artistes, com Casas o A. Mucha, que acompliren les bases del concurs: presentar originals amb una mida determinada, no superar l’ús de sis colors, i visibilitzar l’enginyós eslògan: “Cigarrillos París. Son los mejores”.
L’exposició, coorganitzada amb la Fundació Vila Casas, i comissariada per Ricard Mas, explora el món de la publicitat a través de la col·lecció de més de cinquanta d’aquests cartells. El fons prové de la donació de la família. I, més enllà d’exposar les peces, s’endinsa en les claus del llenguatge publicitari: compara les obres amb publicacions de l’època, i analitza les característiques dels cartells a partir de la iconografia.


A partir dels cartells dels “Cigarrillos París”, l’exposició explora les beceroles de la publicitat moderna.


L’elegància de dones, la imatge de París, la insòlita aparició d’infants en la venta d’un producte avui demonitzat o l’anàlisi de la tipografia en ple Modernisme són alguns dels temes tractats. Per cert, ni Casas ni Mucha guanyaren el concurs del 1901; el català quedà tercer, Mucha va ser expulsat acusat de plagi, i el guanyador va ser el milanès Aleardo Villa que evocava en un elegant cartell una dona sofisticada, mig embriagada pel tabac, envoltada de cascalls opiacis que insinuaven un viatge que anava… més enllà del tabac.

AUTOR: Santiago Mercader

- Publicitat -
- Publicitat -

Últimes notícies

Els Amics de les Arts anuncien que treballen en un musical

Els Amics de les Arts feia uns quants dies que estaven poc actius a les xarxes, fins que aquest divendres han trencat el silenci per anunciar que estan començant a treballar en un musical al costat de la productora Minoria Absoluta (Està Passant, Polònia) i de l’escriptor Marc Artigau. Segons comenta el grup, fa dos…

Altres notícies