28.2 C
Pals
Dimarts, 8 juliol 2025
- Publicitat -

Tres de cada quatre famílies ateses per Càritas el 2024 vivien en pobresa severa

La meitat de les llars no disposa d'un habitatge digne

Redacció
Redaccióhttps://www.radiocapital.cat
Ràdio Capital combina una programació musical de qualitat, amb diferents programes informatius i divulgatius.
Temps de lectura: 2 minuts
- Publicitat -spot_img

Càritas Catalunya ha atès 237.662 persones al llarg del 2024 que formen 93.626 llars. Això suposa una disminució del 3% respecte a l’any passat, segons han exposat els responsables de l’entitat en una roda de premsa a Girona. En la presentació de la memòria, el president de l’entitat, Salvador Busquets ha exposat que tres de cada quatre famílies ateses vivien en pobresa severa i viuen amb menys del 40% de la mitjana d’ingressos. La frenada en l’increment dels preus de productes més bàsics ha permès alleugerir la pressió que patien, tot i que no els ha permès revertir la situació. Per altra banda, la meitat de les persones ateses no tenen un habitatge digne. Una quarta part de les llars tenen feines precàries.

El bon ritme de l’economia espanyola i catalana a nivell macro segueix sense arribar a tothom, segons afirma Càritas Catalunya. En tot l’any passat es van atendre 93.626 llars que suposa arribar a 237.662 persones. Això implica una lleugera disminució en comparació amb les dades de l’any passat (un 3% menys) tot i que des de Càritas adverteixen que la situació segueix essent preocupant.

El motiu és la precarietat que pateixen les llars que piquen a la porta de Càritas. De fet, pràcticament totes elles es troben en una situació de pobresa relativa, un 92%. A més, el 76% dels casos es troben en situació de pobresa severa. Però el fet més preocupant és que en gairebé la meitat d’aquestes llars hi ha infants i adolescents.

Segons detalla l’entitat en la memòria del 2024, el fet que s’hagi reduït l’escalada en els preus dels productes bàsics ha permès que les famílies no tinguin tanta pressió. Malgrat tot, el 51% de les persones ateses no pot garantir una alimentació adequada i el 76% no poden comprar aliments frescos de forma regular. Això és un fet preocupant que afecta el creixement d’infants i adolescents, ja que el 44% d’aquestes famílies tenen menors d’edat a càrrec. Per altra banda, el 41% de les llars que han recorregut a Càritas l’últim any han deixat de comprar medicaments necessaris per a alguna de les persones que hi conviu.

L’habitatge segueix essent un dels problemes centrals que pateixen els usuaris de l’entitat. De fet, la meitat de les persones ateses assegura no tenir un habitatge digne. Això vol dir que viu en habitacions rellogades (22%), al carrer (7%), en cases de familiars o amics (10%), en llocs d’acollida d’entitats socials (5%) o ocupant un habitatge (7%).

De fet, dos de cada deu llars ateses han rebut una amenaça d’expulsió de l’habitatge en els últims mesos i més de la meitat expliquen que tenen dificultats per pagar les despeses de lloguer, hipoteca o relloguer.

El motiu de la manca d’ingressos en les llars ateses prové de dos motius principalment: per manca de feina i per contractes precaris. De totes les persones ateses el 2024 en alguna de les deu diòcesis que té Càritas a Catalunya, la meitat estaven a l’atur i un 23% tenen feines que no els permet cobrir les necessitats bàsiques. La precarietat prové sobretot de condicions abusives per treballar sense contracte i afecta principalment a dones i joves que tenen una situació administrativa irregular.

Malgrat tot, la majoria de les persones ateses assegura que la seva situació millorarà en els pròxims sis mesos. Només hi ha un 25% dels usuaris que considera que es mantindran les condicions laborals i socials en el mig any vinent i un 21% que creu que empitjoraran.

- Publicitat -
- Publicitat -

Els pescadors de Palamós apunten que cal revisar les restriccions de pesca de la gamba o hauran d’amarrar les barques

Els pescadors ja han capturat prop de la meitat del màxim permès i alerten que podrien esgotar-lo al setembre, en plena temporada alta de demanda.

Altres notícies