18 C
Pals
Dilluns, 12 maig 2025
- Publicitat -

Una vintena d’entitats de l’Empordà s’uneixen per lluitar contra “l’allau de projectes” que “amenacen” el territori

La nova plataforma carrega, entre d'altres, contra el sistema elèctric que creuen que està "segrestat per un oligopoli"

Redacció
Redaccióhttps://www.radiocapital.cat
Ràdio Capital combina una programació musical de qualitat, amb diferents programes informatius i divulgatius.
Temps de lectura: 3 minuts
- Publicitat -spot_img

Una vintena d’entitats de l’Alt i el Baix Empordà han decidit aplegar-se sota una coordinadora, ‘Empordà Dempeus’, per lluitar de manera conjunta “contra l’allau de projectes” que “amenacen” el territori. Els impulsors han enumerat els principals riscos que hi ha sobre la taula, com la falta d’aigua i d’habitatge, la defensa dels béns comunals, o la protecció de les terres agrícoles. El portaveu d’Empordà Dempeus, Josep Ciurana, ha posat d’exemple el sistema elèctric, que està “segrestat per un model d’oligopoli”. “Proliferen els parcs fotovoltaics i eòlics, però els importa un rave el consum exagerat de terres fèrtils o posar en risc la biodiversitat marina”, ha criticat. La primera acció serà una manifestació el 14 de juny a Figueres.

“Estem esgotant la capacitat de càrrega del territori i dels nostres recursos”. És l’alerta que ha llençat Josep Ciurana, un dels portaveus de la nova plataforma Empordà Dempeus, que s’ha presentat aquest dilluns a Figueres. L’associació neix arran del conjunt de projectes que es volen engegar a les comarques de l’Alt i el Baix Empordà i agrupa diverses entitats locals “per teixir una estratègia conjunta en defensa del territori”.

Els seus impulsors han fet un llistat de les diferents problemàtiques que més els preocupen. D’una banda, l’escassetat d’aigua –”que la tenim contaminada i la destinem a la sobreexplotació turística”, segons Ciurana. D’altra banda, les infraestructures, amb projectes “sobredimensionats i desproporcionats” com el Pla Logis Empordà o la variant de Vilafant.

Així mateix, han carregat contra les inversions realitzades en l’àmbit ferroviari: “S’ha invertit en el TGV i s’ha desatès el que realment interessa als ciutadans, que és el transport de proximitat. Només amb un terç de la inversió que s’ha fet al TGV, podríem haver millorat la línia del tren convencional”, ha lamentat el portaveu.

Un altre àmbit que preocupa als impulsors és la conservació dels terrenys agrícoles. “Les nostres terres rares són les terres de conreu, les necessitem pel nostre futur i les hem de preservar dels projectes especulatius”, ha subratllat.

Pel que fa a l’urbanisme, Ciurana ha recordat que s’estan “sacrificant terrenys molt escassos per destinar-los a segones residències per rics”. “Res a veure amb facilitar l’accés a l’habitatge als joves o a la gent gran”, ha lamentat.

A més, també volen lluitar per preservar l’espai públic i els bens comunals, davant “d’aquells que se’ls volen apropiar”, i han posat d’exemple la Gola del Fluvià, on un propietari hi fa activitats de manera “il·legal”.

També han tingut crítiques pel model energètic i els projectes de parcs eòlics i fotovoltaics que es volen engegar. La nova coordinadora deixa clar que la “transició energètica és imprescindible i urgent”, però asseguren que “mai serà ni justa ni respectuosa si es deixa en mans d’unes companyies que tenen com a objectiu aconseguir el màxim de beneficis”.

Per aquest motiu aposten perquè les administracions planifiquin el desplegament de les renovables, per tal que l’energia es generi a prop d’on s’ha de consumir, i que es “respectin les terres agrícoles, el mar, la biodiversitat i el paisatge”. “Només un sector públic potent podrà parar els peus als especuladors i podrà posar fi als abusos de les elèctriques”, han subratllat.

Davant d’aquest “allau de projectes”, els impulsors de la coordinadora han decidit agrupar-se i coordinar-se amb una estratègia de major nivell. “No només hem d’actuar a escala local, sinó que volem que sigui un exemple per fer front a totes aquestes agressions, que són comunes a l’Empordà i a tot el territori”, ha insistit Ciurana. De fet, ara són una vintena d’entitats, però esperen que en les pròximes setmanes s’hi sumin moltes més.

Manifestació el 14 de juny

La primera acció que duran a terme com a coordinadora és una manifestació el dissabte 14 de juny a Figueres. La protesta començarà a les deu del matí, amb dues columnes: una sortirà del càmping Pous i, l’altra, des del supermercat de la carretera de Roses. Després, s’uniran a la Rambla figuerenca, on faran els parlaments i un vermut musical.

La vintena d’entitats que formen part d’Empordà Dempeus són: Albera Lliure de Molins, Amics del Manol, Amics de la natura de Cadaqués, Fòrum l’Escala-Empúries, Grup en Defensa de la Gola del Fluvià, IAEDEN-Salvem l’Empordà, Jovent Ecologista Empordanès, Mundus Omnium, No a la variant de Vilafant, SOS Costa Brava, Plataforma PDUAELE, No al PLEMCAT, Platges Netes Colera-Portbou, Stop Macroparc Eòlic Marí, Stop Especulació Verda, som territori; Unió de Pagesos, Joves Unió de Pagesos, Ateneu de Colera i Associació Turisme Rural Girona.

- Publicitat -
- Publicitat -

Turisme Territori i Societat

Aquest proper dijous 15 de maig, els Jardins de Cap Roig acolliran la IX Jornada “Turisme, Territori i Societat”,...

Altres notícies