Una nova plataforma ciutadana ha sorgit al Baix Ter per exigir la millora urgent de diverses carreteres de la zona, especialment les que connecten Torroella de Montgrí amb la Pera i Medinyà, que presenten “greus deficiències” de seguretat i un elevat nombre d’accidents. Aquesta iniciativa es va presentar en una reunió celebrada aquesta setmana a l’Espai Ter de Torroella de Montgrí, arran dels accidents mortals registrats a les carreteres de Gualta i Rupià.
Els veïns denuncien que, tot i els compromisos de la Generalitat de Catalunya fa més de deu anys, les obres de millora no s’han executat i les carreteres continuen en condicions “molt deteriorades”. Des de l’any 2014, les reivindicacions per millorar aquestes vies han estat constants, i dos anys més tard, el govern català va prometre que els projectes estarien executats en un termini de cinc anys. Però una dècada després, les carreteres continuen sense vorals i amb un asfalt deteriorat, una situació que els promotors de la plataforma qualifiquen d’insostenible.
En la reunió va participar l’alcalde de Torroella de Montgrí, Jordi Colomí, qui va recordar que els ajuntaments de la zona fa anys que han estat reclamant actuacions concretes a la Generalitat, però sense obtenir resultats satisfactoris. Colomí va qualificar la situació de “molt greu”, ja que la manca d’execució dels projectes ha perpetuat un escenari de risc constant per als conductors.
Aquesta trobada va ser també una oportunitat per acordar augmentar la pressió social sobre les autoritats competents i exigir actuacions immediates en unes carreteres que els veïns consideren estratègiques per a la mobilitat quotidiana. A més, els representants municipals es van reunir amb la Generalitat el mes d’octubre per establir un pla de seguiment. La propera trobada amb el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, i el director general d’Infraestructures de Mobilitat, David Prats, està prevista per al mes de gener.
Paral·lelament, l’Ajuntament de Torroella també continua reclamant millores a la carretera que uneix el municipi amb l’Estartit, que és considerada una de les més perilloses de les comarques gironines. Aquesta carretera registra una mitjana anual de 1,3 accidents greus o mortals.
L’alcalde Colomí ha destacat que la Generalitat es troba en la fase final d’elaboració del projecte executiu per a la millora d’aquesta via i ha expressat confiança que els treballs avancen de forma ràpida. “Estic convençut que s’ha accelerat el ritme dels projectes i espero que ben aviat tinguem notícies positives”, ha conclòs.
Les carreteres del Baix Ter han patit dos accidents mortals en els últims mesos. El primer va tenir lloc el 18 d’octubre a la carretera GI-642 a Rupià, on un xoc frontal entre dos vehicles va causar la mort d’un veí de l’Estartit de 28 anys. El segon accident es va produir el 11 de desembre a la carretera GI-643 a Gualta, on un home de 77 anys va morir a causa d’un xoc frontal amb un camió.




