“Una cosa que ens han mostrat els fills d’estrangers es que els catalans no vivim la catalanitat de la mateixa manera” aquestes són algunes de les declaracions que el doctor i professor de pedagogia de la UDG, Xavier Besalú, ha deixat al programa del SUPERMATÍ  de Ràdio Capital.

Xavier Besalú, a més de ser component del l’Institut d’Estudis Catalans, està especialitzat en educació intercultural, i les seves investigacions sobre immigració i interculturalitat són un referent tant a Catalunya com a la resta d’Espanya.

Durant l’entrevista, s’ha parlat sobre el nivell d’integritat de les persones migrants al Baix Empordà. Besalú ha explicat que, encara que al Baix Empordà hi ha entorn a un 25% de població estrangera, mesurar la integració d’aquesta és un assumpte complex, ja que la integració humana és una qüestió que té causes subjectives com són la dels sentiments o la identitat. Malgrat això, ha assenyalat que s’han fet bones polítiques d’inversions que han evitat que certs grups de migrants es concentressin en determinats barris, fet que dificultaria la integració.

En un dels punts de recerca que ha realitzat Besalú sobre la integració dels migrants s’han donat resultats diferents. En primer lloc, que la integració dels immigrants no és un procés  que depengui únicament d’ells, sinó que es tracta d’un camí que va en doble direcció. Així doncs, tal i com ha explicat Besalú, si la població catalana no s’esforça en acceptar als immigrants com a part de la societat, no es pot parlar d’integració.

Un altre dels punts que s’han analitzat a la investigació ha estat el de les “generacions” d’immigrants a Catalunya. Com ha dit Besalú “ podem parlar de generacions a nivell lingüístic, però en termes científics això és fals, ja que els fills dels que emigren no son estrangers; per tant no haurien d’heredar el terme dels pares”.

Al llarg de l’entrevista també s’ha parlat de la importància de la identitat com a individual i com a col·lectiu, ja que, sense ella, seria impossible conformar una societat i créixer dins d’aquesta, doncs són característiques que conformen la personalitat de qualsevol individu. A més, el pedagògeg ha destacat que “si no hi ha reconeixement de l’altre com a individual ni com a col·lectiu, és quan arribem a les imposicions, tal i com està succeint actualment a la nostra societat.”

Escolteu aquí l’entrevista completa: