La solidaritat amb les Gavarres continua prenent forma després del devastador incendi del passat mes de juliol. Una vintena d’entitats dels municipis afectats han impulsat la Gran Liada per les Gavarres, una jornada solidària que se celebrarà l’11 de setembre amb l’objectiu de recaptar fons per a l’Agrupació de Defensa Forestal (ADF) de la zona i contribuir als treballs de recuperació i millora del massís.
En una entrevista concedida al programa Cap a Cap de Ràdio Capital, Benet Cuyàs, un dels impulsors de la iniciativa i president de la Penya Blaugrana de Monells, ha explicat que la proposta va néixer de manera espontània el mateix dia de l’incendi i que, amb el pas de les setmanes, ha crescut fins a convertir-se en un esdeveniment de grans dimensions. «La idea havia de ser una diada, però s’ha acabat convertint en una jornada molt important», explica Cuyàs.
Un bosc marcat per l’incendi
Tres setmanes després del foc, el paisatge continua mostrant les ferides de l’incendi. Segons Benet Cuyàs, la imatge és colpidora, especialment en punts com la carretera de la Ganga. «Quan passes per aquestes carreteres i ho veus tan a prop, et cau l’ànima a terra.» Tot i això, recorda que els diners que es recaptin només seran una petita ajuda dins d’un problema molt més profund.
Per al portaveu de la iniciativa, l’incendi ha evidenciat una problemàtica que fa anys que s’arrossega. Considera que la manca de gestió forestal i de manteniment dels boscos és un dels grans reptes de les Gavarres.
Recorda que després de la gran nevada de fa anys el massís acumula arbres caiguts, camins malmesos i una gran quantitat de vegetació sense gestionar. «Les Gavarres estan fetes un desastre. És un problema molt més complex del que nosaltres podem solucionar», explica Benet Cuyàs.
Cuyàs assenyala també la dificultat que representa el fet que entre el 90 i el 95% del massís sigui de propietat privada, fet que obliga els propietaris a assumir unes despeses molt elevades si no reben ajudes públiques.
Benet Cuyàs espera que el gran incendi serveixi perquè les administracions reaccionin. Segons afirma, durant anys s’havia advertit que un gran foc podria tenir conseqüències devastadores. «Tothom deia que el dia que es cremessin les Gavarres no quedaria res. Ara s’han cremat més de dues mil hectàrees, però encara hem passat fluix.» Per això reclama que aquest episodi sigui un punt d’inflexió perquè s’impulsin polítiques de prevenció, neteja dels boscos i suport als propietaris forestals.
Una jornada solidària amb caminada i música
La Gran Liada per les Gavarres combinarà activitats durant tot el dia. Al matí hi haurà una caminada popular de cinc quilòmetres amb sortida des de Sant Pol, el punt on es va originar l’incendi. El recorregut serà apte per a tota la família i inclourà el pas per zones cremades, així com diverses sorpreses i la participació d’elements de cultura popular.
Després es farà un vermut i, al vespre, el Pavelló de la Bisbal d’Empordà acollirà un gran concert solidari. El cartell reunirà artistes del territori com Mazoni, Miquel Abras, Fetus, Diversiones, Gea i Cloe Riambau, entre d’altres.
Entrades i inscripcions
Les inscripcions es gestionaran a través de l’Instagram de la Penya Blaugrana de Monells (PB Monells). S’han previst tres modalitats de participació: fer la caminada té un cost de 10 euros i inclou samarreta, botifarra, aigua i avituallament; el concert únicament té un cost de 10 euros; i el pack complet costa 15 euros i inclou caminada i concert.
Els impulsors confien que la resposta ciutadana sigui massiva i que la jornada es converteixi en una gran mostra de suport al territori i als voluntaris que treballen per preservar les Gavarres.
Brotar de les cendres, el camí de les Gavarres després de l’incendi



