Tres empreses s’han presentat al concurs públic per executar les obres de rehabilitació del Monestir de Sant Feliu de Guíxols. El projecte té un pressupost de 9,1 milions d’euros i ha de permetre transformar el conjunt monàstic en un nou equipament cultural. L’espai acollirà el futur Museu Carmen Thyssen, amb una obertura prevista per al 2028.
La presentació de les tres ofertes suposa un nou pas en el procés de contractació de les obres. Aquesta setmana els equips tècnics de l’Ajuntament començaran a valorar les propostes i, la voluntat és adjudicar les obres abans que finalitzi el 2026. L’alcalde del municipi, Carles Motas, explica que les tres empreses que s’han presentat a concurs tenen una «solvència molt contrastada» en el món de la restauració i la rehabilitació d’elements patrimonials.
El calendari municipal estableix un termini d’execució de 18 mesos a partir de la contractació de l’empresa adjudicatària. La voluntat de l’equip de govern és iniciar les obres a principis del 2027. L’objectiu del consistori és completar la rehabilitació i obrir el nou equipament cultural durant el 2028, pendents també de l’inici de la segona fase de les obres.
El ple municipal va aprovar el finançament del projecte i la licitació de les obres l’octubre del 2026. La intervenció permetrà reformar els espais interiors i exteriors del Monestir. Els treballs adaptaran l’edifici a les necessitats d’un museu i respectaran el seu valor arquitectònic i patrimonial. El projecte és obra de l’equip d’arquitectes Nieto Sobejano. L’Ajuntament el va aprovar l’abril del 2024 i el va actualitzar el setembre del 2026.
La rehabilitació del Monestir compta amb un pressupost de 9,1 milions d’euros, finançats per diferents administracions públiques. L’aportació més important – i la darrera que s’ha anunciat – prové del Govern espanyol, amb 3,9 milions d’euros del programa del 2% Cultural. Aquesta subvenció és la més elevada concedida a Catalunya en la convocatòria del 2025 i la segona de tot l’Estat. Ho explica el primer tinent d’alcalde, Josep Melcior Muñoz.
La Generalitat de Catalunya hi destinarà 2,1 milions d’euros i la Diputació de Girona, 1,5 milions d’euros. El Ministeri de Cultura també hi aportarà 500.000 euros. Per la seva banda, l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols assumirà 1,1 milions d’euros, equivalents al 12% del pressupost. Les altres administracions finançaran el 88% restant.
La convocatòria estatal del programa del 2% Cultural destinarà 80.000.000 euros a recuperar 78 monuments històrics de 73 municipis. El conjunt dels projectes seleccionats a Catalunya rebrà 11.700.000 euros. El projecte de Sant Feliu de Guíxols ha estat el segon pla que ha rebut més finançament de tot l’estat, només per darrere del Monestir de Santa Catalina de Siena, situat a Valladolid.
La rehabilitació permetrà convertir el Monestir de Sant Feliu de Guíxols en un centre cultural i artístic. El nou equipament acollirà el futur Museu Carmen Thyssen i disposarà d’espais adaptats per a activitats culturals. El Monestir està declarat Bé Cultural d’Interès Nacional. Per aquest motiu, la intervenció arquitectònica haurà de preservar les característiques històriques de l’edifici.








