11.5 C
Pals
Diumenge, 26 octubre 2025
- Publicitat -

Com afectaria la fi del canvi horari als municipis del Baix Empordà

La fi del canvi d’hora obligaria els municipis del Baix Empordà a triar entre mantenir l’horari d’hivern o el d’estiu. L’opció d’hivern avançaria la llum del matí però escurçaria les tardes; la d’estiu allargaria la llum vespertina però retardaria l’alba. El debat enfronta hàbits socials, productius i econòmics.

Redacció
Redaccióhttps://www.radiocapital.cat
Ràdio Capital combina una programació musical de qualitat, amb diferents programes informatius i divulgatius.
Temps de lectura: 2 minuts
- Publicitat -spot_img

El Baix Empordà, amb els seus 36 municipis, viu cada any el canvi horari de tardor i primavera que ajusta el rellotge per aprofitar millor les hores de sol. Si finalment s’elimina aquest sistema, els estats hauran de triar si mantenen l’horari d’hivern (UTC+1) o l’horari d’estiu (UTC+2). Les diferències poden semblar petites, però condicionarien clarament els hàbits quotidians, l’activitat econòmica i la percepció de la llum al llarg del dia.

Actualment, amb el canvi d’hora habitual, el sol surt entre les 06.12 i les 08.17 h, i es pon entre les 17.17 i les 21.29 h. Les diferències entre municipis són mínimes, però hi ha matisos segons la situació geogràfica. A Foixà i La Pera, per exemple, els dies més llargs arriben a tenir posta de sol fins a les 21.29 h, mentre que a la costa, a Begur o Palafrugell, la llum s’acaba uns minuts abans, cap a les 21.27 h. Als pobles interiors –com Albons, Fontanilles o Forallac– la posta s’allarga fins a les 21.28 h. A l’hivern, el sol es pon aviat, cap a les 17.17 h, i no es recuperen tardes llargues fins a finals de febrer.

L’opció de mantenir l’horari d’hivern

Si es triés quedar-se amb l’horari d’hivern tot l’any, la sortida del sol s’avançaria aproximadament una hora. A la Bisbal d’Empordà, per exemple, sortiria entre les 05.13 i les 08.17 h, i la posta es produiria entre les 20.27 i les 20.29 h segons el municipi. Els matins serien més clars, però les tardes s’escurçarien notablement. Aquesta és l’opció preferida per sectors com el món agrari, que busca aprofitar la llum natural a primera hora del dia.

L’opció de mantenir l’horari d’estiu

Si, per contra, s’adoptés l’horari d’estiu de manera permanent, el sol sortiria més tard: entre les 06.12 i les 09.17 h. A l’hivern, això suposaria començar la jornada encara de nit, però amb tardes més llargues i clares, amb postes de sol al voltant de les 21.27–21.29 h. A Palamós, per exemple, el sol sortiria entre les 06.13 i les 09.16 h i es pondria entre les 18.17 i les 21.27 h. Els municipis costaners solen valorar aquesta opció, ja que allarga les hores de llum útil per al comerç i el turisme.

Un equilibri entre hàbits i natura

Els registres dels principals municipis del Baix Empordà —com la Bisbal, Begur, Palafrugell, Sant Feliu de Guíxols o Regencós— mostren diferències de pocs minuts entre pobles, però un impacte clar en el ritme de vida. Escollir entre un horari o l’altre no és només una qüestió tècnica: és decidir com volem viure la llum.

- Publicitat -
- Publicitat -

L’Escola Quermany de Pals celebra el seu centenari

Mestres, famílies, antics alumnes i veïns han participat en una celebració amb homenatges, música, una exposició històrica i una arrossada popular.

Altres notícies