Aquesta setmana han començat els treballs de restauració i conservació del Pont de Ferro de Palamós, que fou construït al taller de l’enginyer francès Gustave Eiffel. Aquest element representatiu de l’arquitectura del ferro europea de la segona meitat del segle XIX està inclòs en el Pla especial de protecció del patrimoni de Palamós pel seu valor històric i cultural. Les obres tenen un cost de 36.500 euros i un termini d’execució d’un mes i mig.

Els treballs permetran extreure tot l’òxid de l’estructura i revestir-la amb capes de protecció i pintura de color vermellós-marró, tal com era en el seu origen. El projecte també preveu un nou paviment de formigó per millorar el pas de vianants i l’eliminació d’alguns elements de l’entorn per afavorir-ne la visió exterior. Pel que fa a l’enllumenat i senyalització, es col·locarà una vintena de punts de llum, integrats en el paviment, en paral·lel a l’estructura del pont.

El Pont de Ferro – o pont Eiffel de Palamós- està ubicat damunt la riera de l’Aubi i permet la connexió a peu entre les zones del Pla de Nau i el Mas Gorgoll. La companyia de l’engiyer francès Gustave Eiffel el va construir l’any 1978 per encàrrec de la ciutat de Girona, juntament amb altres 7 ponts metàl·lics, amb motiu de l’arribada de la línia de tren a la ciutat.

El van col·locar sobre el riu Güell, davant de la Devesa. El van desmuntar el 1961 quan van ampliar el pas d’aquella zona. Uns anys després, un grup de veïns del paratge Balitrà de Palamós, encapçalats pel matrimoni Josep Maria de Toca i Mariana de Ciurana com a promotors, van adquirir el pont per 25.000 pessetes per poder disposar d’un pas per creuar la riera. El 1968 el van transportar a Palamós i el van instal·lar al seu emplaçament actual.  La inauguració oficial va ser el 24 de juny de 1969, dia de Sant Joan, coincidint amb la Festa Major de Palamós.