12.9 C
Pals
Dijous, 18 desembre 2025
- Publicitat -

El canvi climàtic a l’Empordà també és una realitat

Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
El canvi climàtic a l’Empordà també és una realitat
Loading
/

Avui mateix un pagès de Fontanilles em comentava que aquests dies  ha plogut poc pels cultius de cereals  i a mi em venia a la memòria la quantitat de notícies que hem vist i escoltat per poder dir que aquest any serà recordat pels episodis de la Dana del país Valencià i la reacció del govern .

I és que el canvi climàtic ha deixat de ser una abstracció o un concepte d’investigació per convertir-se en una realitat palpable arreu , també al Baix Empordà.

Ajuntaments com els de Palamós, Sant Feliu de Guíxols, Begur, Calonge, Pals o Palafrugell han hagut d’implementar plans municipals de protecció civil que s’activen automàticament en cas d’alertes meteorològiques. Això implica tancaments d’accessosa llocs inundables, vigilància de rieres, comunicació del CECAT…per poder anticipar-se a episodis de risc de pluges intenses o temporals marítims que ens puguin arribar aquest proper hivern.

Més enllà de la resposta immediata ,tots els municipis afronten el repte de l’adaptació a mitjà i llarg termini. Ara és el temps de reforçar les infraestructures, de regenerar les platges-sense turistes- i sobretot de combinar seguretat, sostenibilitat i activitat econòmica per ara i per a l’estiu durant la  temporada turística.

La capacitat d’anticipació, la coordinació i la consciència col·lectiva seran claus per afrontar amb garanties un futur climàtic cada cop més incert, i el nostre entorn no n´és l’excepció.

ËS una realitat que ha vingut per quedar-se i n’hem de ser conscients.

Comencem l’any prevenint i encara que com canta  Raimon “Al meu país la pluja no sap ploure, o plou  poc o plou massa ,si plou poc és la sequera ,si plou massa és la catàstrofe” siguem-ne conscients i apliquem les eines necessàries per prevenir les possibles desgràcies, greus impactes i afectacions.

Cal que els plans de protecció no siguin només documentació en el  calaix d’un despatx sinó que siguin revisables i sobretot aplicables en cada moment.

Temps de lectura: 2 minuts

Més àudios