Imatge: Festival Castell de Peralada

El Festival Internacional de Música Castell de Peralada genera 328 llocs de treball i té un impacte de 4 milions d’euros al PIB Espanyol. El Festival s’ha consolidat com un dels esdeveniments culturals d’estiu més destacats per la seva aportació en el camp de la òpera i la dansa que alhora té una reputació internacional molt destacada.

Els organitzadors han volgut analitzar l’impacte del Festival a nivell nacional a través un estudi realitzat per Deloitte i l’han presentat en una roda de premsa al Patronat de Turisme Girona Costa Brava. Han xifrat l’impacte econòmic en 14,14 milions en el PIB per al conjunt de l’Estat espanyol i 12,9 milions de PIB per l’economia catalana. L’estudi s’ha desenvolupat basant-se en l’edició de l’any passat, en la qual hi van assistir 26.500 espectadors. A banda, el Festival també genera 328 llocs de treball anuals a Espanya, 300 dels quals a Catalunya. 

El vicepresident del Patronat de Turisme Girona Costa Brava, Jaume Dulsat, ha explicat en roda de premsa que “per a la Diputació de Girona i el Patronat de Turisme Girona Costa Brava és molt important promocionar l’oferta cultural, el patrimoni i el turisme de la zona i si cap dubte, el Festival de Peralada és el més destacat de la destinació”. Dulsat ha destacat que “és importantíssima la relació entre el sector públic i privat, com la que tenim amb Festival de Peralada”.

El director del Festival, Oriol Aguilà, ha parlat de la complicitat que mantenen amb les institucions del país, especialment amb les  de Girona i més concretament amb el Patronat de Turisme Girona Costa Brava. Ha explicat que “la funció del Festival és crear i assumir reptes que busquen un impacte en la creació artística i en els àmbits socioculturals, econòmics i artístics. Any rere any augmenta la nostra vocació de treballar a fons la sostenibilitat i el quilòmetre zero perquè la nostra activitat reverteixi en l’economia i el turisme de les comarques de Girona”. Referint-se a reptes a treballar a mig termini, Oriol Aguilà, ha manifestat que “en un futur hem de treballar el tema de com es poden crear més places hoteleres a la zona per poder així atraure el públic estranger que vincula les seves vacances amb els circuits estivals d’òpera, lírica i dansa”.

El regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Peralada, Ernest Pratcorona ha expressat que des del consistori estan molt agraïts al Festival ja que posiciona el petit poble de Peralada, de 2.000 habitants, al mapa internacional.

Segons l’estudi, cada un dels assistents que el Festival Castell de Peralada va atraure l’estiu passat, va incórrer en una despesa mitjana de 330€, addicionals a la compra d’entradesi amb una estada mitjana de gairebé dos dies a la zona. Es tracta principalment d’un públic adult, de nivell elevat d’estudis i que planifica amb anterioritat el seu viatge a Peralada. El Festival genera 1,5 milions € de retorns fiscals a l’Estat, de manera que es generen 4,38 euros de retorn fiscal a l’Estat per cada euro de subvenció pública rebuda.

El Festival Castell de Peralada ha començat a introduir mesures de sostenibilitat, posant èmfasi en la responsabilitat social i la reducció de la petjada ambiental. Des de l’any 2014 es disposa d’un sistema de gestió d’esdeveniments sostenibles, és a dir, que ha estat realment pioner en desenvolupar aquestes tasques favorables al medi ambient.