21.3 C
Pals
Dijous, 10 octubre 2024
- Publicitat -spot_img

Noies no us atureu

Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
Noies no us atureu
Loading
/

Com es de costum, quan acaba l’estiu, comença el ball de xifres de visitants, d’ingressos i d’ocupació. Aquest any a nivell d’ocupació hi hagut un descens de l’atur, però al observar les dades destacava que el nombre de dones aturades era més gran.

Tampoc es res sorprenent tenint en compte que les dones solen ocupar llocs de treball al sector serveis amb una forta temporalitat.

I al veure les dades no vaig poder evitar de pensar en el discurs del fenomen “Tradwife”, que ha emergit amb força a les xarxes socials, especialment a TikTok, que reivindica un model de dona dedicada a les tasques domèstiques i la criança dels fills tornant a posar sobre la taula un ideal de vida familiar tradicional. Aquesta moda arriba d’Estats Units, on algunes influencers, han començat a idealitzar els rols de gènere dels anys ‘50.

I es que realment es torna molt senzill que davant d’un mercat laboral precari, ultracompetitiu, on predominen les feines temporals i la inseguretat, creixi l’espai per al discurs neoconservador que explota el malestar social de les classes populars de la mateixa manera que la ultradreta.

El discurs que el lloc de les dones és a casa, mentre els homes fan rutllar el món, pot semblar-nos rònec i superat. Però menystenir la seducció d’aquests missatges ha estat un error davant l’extrema dreta. Fa dècades que lobbies i think tanks treballen per difondre aquestes idees, i amb èxit. Només cal escoltar a les escoles per veure que ser fatxa està de moda, i que les actituds masclistes tornen.

Les creadores de contingut tradwife idealitzen el fet de tornar al segle passat i l’abandonament del mercat de treball per part de les dones, que d’aquesta manera quedaran sense fonts d’ingressos pòpies, condemnades a la dependència econòmica del marit de joves i dels fills de grans. Això xoca amb la realitat de la majoria d’aquestes influencers: són empresàries el treball de les quals és crear contingut en xarxes socials i monetitzar-lo. Es ben bé allò de “Fes el que jo dic, no el que jo faig”.

I per aquest motiu, avui us dic: Noies, no escolteu els cants de sirena. No us atureu.

Temps de lectura: 2 minuts

Més àudios