L’aprovació s’ha fet amb els vots a favor d’UPM, ERC, Junts, CUP, Compromís i LEST i el vot en contra de Ciutadans.
L’aprovació inicial es va fer en el Ple del mes de juny i posteriorment, tal com estableix la normativa, es va iniciar la consulta pública als empadronats, propietaris i establiments afectats pels canvis de nom, de l’actual plaça d’Espanya, sense que hi hagi hagut cap vot en blanc o en contra.
La proposta de modificació va ser proposada per l’Assemblea dels Cantaires per a la Dolors i la qüestió es va tractar en la reunió de constitució de la Comissió del Nomenclàtor, el passat 30 de març. El canvi efectiu de les plaques es farà en breu.
La denominació de “plaça d’Espanya” prové d’un acord adoptat durant la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930).
Un cop el canvi de denominació dels vials ja ha estat realitzat, els veïns poden obtenir un certificat del Ple municipal per tal de poder fer els canvis oportuns.
Un tren de rodalies arriba a l'estació de Flaçà
Data de publicació: dimarts 18 d’octubre del 2022, 07:00
Localització: Palamós
Autor: Aleix Freixas
El tren-tram de la Costa Brava planteja construir una anella ferroviària de 97 quilòmetres que envoltaria les Gavarres. D’aquests, 26 aprofitarien l’actual línia de tren entre Riudellots de la Selva i Flaçà a través d’un tercer rail. Els 71 quilòmetres restants, que completarien el cercle i passarien pel litoral (connectant la Bisbal amb Palafrugell, Palamós, Sant Feliu, Llagostera i Cassà) serien de nova construcció, amb una via que aniria en paral·lel a la carretera.
Qui l’impulsa és l’Associació de Promoció del Transport Públic (PTP). A més, aquesta comissió també planteja que el tren-tram tingui dos ramals. El primer entroncaria la línia amb l’aeroport Girona-Costa Brava. I el segon sortiria de Girona i arribaria fins a Olot, resseguint el traçat de l’antic carrilet.
Els càlculs inicials que ha fet el grup impulsor situen la inversió en uns 500 milions d’euros (MEUR). Però la portaveu de la comissió que impulsa el tren-tram, Estefania Molina, precisa que no necessàriament l’obra s’ha de fer d’una tacada, sinó que es pot subdividir en trams. I defensa que, de fet, tan sols amb els ingressos dels bitllets, el servei ja seria “viable” perquè es podria “sostenir amb les aportacions dels usuaris”.
Segons un estudi preliminar fet pel grup impulsor, el tren-tram de la Costa Brava atraurà fins a 6,7 milions de passatgers anuals. Es preveu que cada dia hi hagi fins a 55 circulacions per sentit (amb una freqüència de pas que aniria dels 15 minuts a la mitja hora, depenent de si és hora punta o no).
“Mobilitat sostenible i compartida”
Molina concreta que, davant un escenari marcat per la crisi de carburants i el canvi climàtic, el projecte es fa més necessari que mai. “Contribuirà a impulsar una mobilitat sostenible i, a més, compartida; imagineu-vos poder anar a treballar o desplaçar-nos per tot aquest territori sense haver de preocupar-nos pel cotxe”, subratlla.
La portaveu del grup impulsor també explica que, en paral·lel, el tren-tram de la Costa Brava serà “molt més competitiu” en comparació amb l’ús del cotxe privat. També, pel que fa a temps de trajecte. Per exemple, es calcula que amb 33 minuts es podrà anar des de Girona a Palafrugell o a Sant Feliu de Guíxols, i que el recorregut fins a Palamós durarà 57 minuts.
Estefania Molina precisa, a més, que el tren-tram no està renyit amb altres sistemes de transport públic com l’autocar. “Nosaltres proposem que el tren-tram sigui l’eix vertebrador del sistema de transport, però que també es complementi amb autobusos llançadora, que connectin aquells altres pobles sense parada amb les diferents estacions”, explica.
El territori, veu i vot
Precisament, el tren-tram de la Costa Brava, i el ramal fins a Olot, s’inclou dins el paquet d’estudis que la Generalitat ha licitat aquest estiu per estudiar-ne la seva viabilitat. En concret, per analitzar aquest projecte, el Govern hi destina aproximadament 500.000 euros.
La portaveu de la comissió promotora recorda tot el camí que s’ha fet fins ara, amb mocions als diferents ajuntaments i comissions al Parlament, i reclama a la Generalitat que el territori també tingui veu i vot a l’hora d’estudiar la viabilitat del tren-tram de la Costa Brava. “Defensem que aquest informe no es redacti només des d’un despatx de Barcelona, sinó que també es tinguin en compte els municipis i les necessitats del territori”, afirma Molina.
I precisament, per fer front comú, s’ha impulsat un manifest conjunt amb diversos ajuntaments reivindicant “la necessitat” del projecte i reclamant a la Generalitat que, a diferència d’altres vegades, aquest cop no es quedi en un calaix. L’escrit es presentarà aquest divendres durant un acte a la Bisbal d’Empordà.
Que sigui un fet el 2030
Estefania Molina insisteix en què el tren-tram de la Costa Brava ha de fer-se, i reclama que sigui realitat al 2030. “Amb vuit o nou anys vista n’hi ha d’haver prou perquè, si hi ha ganes, feina i esforç, el projecte tiri endavant”, afirma la portaveu del grup impulsor.
Molina entén que l’obra s’executi per fases i reclama que, a l’hora de tirar via, aquell tram que es prioritzi sigui el que enllaci la Bisbal d’Empordà amb Palafrugell i Sant Feliu de Guíxols. “És el que té més densitat de població”, explica. “La nostra reclamació és que es comenci per aquí i que després es completi tota l’anella de les Gavarres, perquè sinó no tindria sentit”, insisteix.
Estefania Molina recorda que, fins ara, les projeccions que ha fet el grup impulsor parlen que el tren-tram podria captar fins a 18.281 viatgers per dia. Una xifra que inclou tant els residents que es mouen dia a dia per aquest territori, com la població flotant -sobretot, a l’estiu- i els turistes.
“I això són números fets abans de la crisi energètica; ara, si tinguéssim en compte l’impacte de la crisi de carburants, segurament aquests xifres serien molt més elevades”, explica Molina. “Un altre argument que evidencia que és necessari”, conclou.
Avui, la llibretera Maria Teresa Calabús de la llibreria El Cucut de Torroella de Montgrí, ens recomana la lectura d’aquest assaig escrit per Abel Mariné i Imma Amadeo.
Palafrugell ha instal·lat uns elements escultòrics relacionats amb la indústria surera i el món de suro que ja es poden veure al giratori de la Pineda Gèlia, just a l’entrada del municipi.
El projecte sorgeix de la idea de comptar amb quatre tòtems que creen una sureda tipogràfica en quatre idiomes: català, castellà, anglès i francès amb la paraula “SURO” a tres cares i, de grans dimensions, que se situen just davant la petita sureda que es troba al centre de la rotonda i que exemplifiquen l’aposta que fa el municipi per reivindicar la història vinculada a la indústria sureda.
Els tòtems han estat creats amb un material resistent per estar a l’exterior, com és l’acer còrten i estan formats a tres cares encunyades amb una mida que arriba als quatre metres d’alçada.
Segons l’alcalde, Joan Vigas, “aquesta és una mostra més de la nostra aposta pel patrimoni i la història de la nostra vila. Volem que la gent que arribi a Palafrugell s’adoni que som territori surer i que la indústria surera ha marcat el caràcter de la nostra terra i la nostra gent”.
El projecte ha estat una creació del dissenyador gràfic Pere Alvaro, el qual també és professor titular de l’Àrea de Disseny Gràfic a l’Escola d’Art i Superior de Disseny d’Olot.
Avui tornarà a ser un dia càlid, xafogós, amb ambient gens fred. No serà un dia que ens recordi la data del calendari que ens trobem.
Avui, ja ens haurà creuat el front que ahir ens va ennuvolar el cel i fins i tot va deixar alguna gota de fang a la comarca. Ja no esperem tanta nuvolositat. Tot i això, no tindrem un dia completament assolellat. Primer perquè el matí podrem tenir algun fenomen tipus boirina, o boira, o núvols baixos resseguint les poblacions més costaneres de la comarca. I a la tarda encara quedaria algun núvol residual.
El temps estable, l’entrada del sud que estem vivint els últims dies, encara farà que les temperatures quedin a la banda alta i respecte als últims dies podran tornar a augmentar algun grau amb mínimes a la comarca properes als 20ºC graus i màximes que ratllaran els 30 ºC.
Per les properes jornades, tot i les petites disminucions que podrà tenir el termòmetre, es mantindrà l’ambient càlid que ens obligarà a la màniga curta alguns dies més