17 C
Pals
Dilluns, 13 octubre 2025
- Publicitat -

Ignasi Mas-Bagà: “La Girona Academy serà una referència europea i una llavor de futur per al territori”

Ignasi Mas-Bagà, CEO del Girona FC, ha exposat durant les Jornades Turisme, Territori i Societat organitzades per la Fundació Jordi Comas Matamala el paper transformador de la nova Girona Academy by Puma, ubicada a Vilablareix. Segons Mas-Bagà, aquest projecte és clau per al futur del club i per a la dinamització del territori.

El projecte es troba en fase d’execució de la segona fase d’obres, que començarà aquesta tardor, i inclourà la construcció de sis camps addicionals i una edificació definitiva que acollirà tant el futbol base com el professional i l’àrea de negoci del club. L’objectiu a mitjà termini és consolidar la ciutat esportiva com a nucli generador de talent i valors, no només esportius, sinó també humans.

Mas-Bagà ha subratllat la importància del projecte com a instrument de retenció de talent al territori gironí. A més, ha remarcat que es tracta d’una infraestructura de referència europea, concebuda per evitar la fugida de joves amb projecció esportiva, oferint-los oportunitats de primer nivell sense haver de marxar fora.

Pel que fa a l’impacte territorial, ha destacat el compromís ambiental i paisatgístic del club, amb una integració curosa de la infraestructura en l’entorn rural de Vilablareix. La ciutat esportiva actuarà com a pont de desenvolupament per a zones menys connectades del municipi i contribuirà a l’articulació metropolitana de Girona, especialment tenint en compte la proximitat del nou Hospital Josep Trueta.

Finalment, Mas-Bagà ha defensat la ciutat esportiva com un eix estratègic del projecte del Girona FC i del conjunt del City Football Group, destacant la necessitat d’una estructura integrada entre formació i rendiment. El projecte educarà els joves en una metodologia pròpia des dels sis anys, assegurant una identitat futbolística i valors coherents amb l’ADN del club.

Els empresaris de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró fan créixer la campanya d’estiu amb novetats destacades

empresaris pda

La campanya “Aquest estiu, Platja d’Aro… per cel, mar i terra!” torna aquest 2025 amb novetats destacades. L’Associació d’Empresaris de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró ha decidit ampliar el format per donar resposta al creixement constant de comerços adherits i participants.

Un any més, la proposta combina promoció turística, dinamització comercial i participació ciutadana. Enguany, la campanya manté les dues vies per participar i guanyar premis: el gran sorteig final per a les compres presencials i els sortejos temàtics a través d’Instagram.

En el sorteig principal, totes les persones que gastin un mínim de 20 euros en establiments locals fins al 8 de juliol podran optar a una experiència VIP per descobrir Platja d’Aro des de diferents perspectives. Com a novetat, s’hi afegeix un segon sorteig VIP gràcies a l’augment de premis aportats.

A les xarxes socials, s’han programat tres sortejos quinzenals vinculats als conceptes de cel, mar i terra. Per participar-hi només cal seguir el perfil d’Instagram de l’associació, etiquetar un amic i compartir la publicació corresponent.

Els premis inclouen vols en helicòpter, sortides amb vaixell, estades en hotels amb esmorzar, àpats en restaurants locals, tractaments de benestar i vals de descompte. En conjunt, es tracta d’una invitació a redescobrir Platja d’Aro a través del comerç, la natura i la gastronomia.

El gran sorteig final es farà el dijous 11 de juliol, a les dotze del migdia, a la Sala d’Actes de l’Ajuntament de Platja d’Aro. Tots els sortejos es faran de manera transparent, amb extraccions enregistrades i resultats publicats l’endemà al web i xarxes de l’associació.

Amb aquesta iniciativa, l’entitat empresarial reafirma el seu suport al comerç local i referma Platja d’Aro com a destinació atractiva per al lleure, les compres i les experiències d’estiu.

Dúnia Oliveras: “Aquestes jornades volen donar valor als sonsos i a la feina dels nostres pescadors”

dúnia oliveras
Supermatí - entrevistes
Supermatí - entrevistes
Dúnia Oliveras: “Aquestes jornades volen donar valor als sonsos i a la feina dels nostres pescadors”
Loading
/

Aquest cap de setmana s’ha celebrat el cap de setmana del Sonso, l’activitat inaugural de les jornades gastronòmiques dedicades al Sonso de Torroella de Montgrí i l’Estartit, que s’allargaran fins al 15 de juny. La regidora de Turisme i Promoció Econòmica, Dúnia Oliveras, ha fet un balanç molt positiu en una entrevista al Supermatí, on ha destacat la bona afluència de públic gràcies al bon temps i a la diversitat d’activitats programades.

El tret de sortida de les jornades ha inclòs una esmorzada de pescadors, tallers familiars, visites guiades a l’Espai Medes i xerrades divulgatives. Segons Oliveras, l’objectiu és oferir una proposta que arribi a totes les edats i posi en relleu la cultura marinera del municipi. Tot i que algunes persones no van poder tastar el sonso per l’alta demanda, la regidora ha confirmat que la previsió va ser encertada i que es corregirà de cara a l’any vinent.

Un total de 15 restaurants participen en la campanya, oferint plats o menús complets centrats en el sonso. Alguns locals proposen menús tancats, mentre que d’altres han optat per afegir plats de sonso a la carta. Aquesta diversitat permet arribar a tot tipus de públic i donar a conèixer aquest peix tan arrelat al territori.

Una de les novetats destacades és l’Espai Medes, inaugurat fa poc més d’un mes. Durant el cap de setmana s’hi han fet visites guiades per descobrir la biodiversitat marina de les Illes Medes sense necessitat d’entrar a l’aigua. El centre vol esdevenir un punt de referència durant tot l’any, amb activitats adreçades tant a escoles com a turistes.

Les jornades gastronòmiques del Sonso neixen com una evolució de les antigues jornades de la clova. Tal com ha explicat Oliveras, el canvi es va fer per posar el focus en un producte capturat per pescadors locals. L’objectiu és doble: difondre el valor del sonso i, alhora, fer visible la feina del sector pesquer.

Finalment, la regidora ha remarcat que aquestes iniciatives volen contribuir a desestacionalitzar el turisme. Fora dels mesos de juliol i agost, l’Ajuntament promou activitats per atraure visitants en temporada baixa. Oliveras ha assegurat que l’afluència després de Setmana Santa i el pont de maig ha estat bona, i que cada vegada més visitants opten per viatjar abans o després de l’estiu.

Les exportacions gironines creixen un 4,6% el primer trimestre i superen els 2.150 milions empeses per les químiques

Les exportacions gironines han crescut un 4,6% durant el primer trimestre del 2025 i ja superen els 2.150 milions d’euros (MEUR). Segons recull l’estadística que periòdicament publica el Ministeri, el sector agroalimentari -amb les càrnies al capdavant- és el que per volum continua capitanejant les vendes a l’exterior. Entre gener i març ha exportat per valor de 915,7 MEUR, xifra que suposa però tan sols un augment del 0,8% en comparació amb el primer trimestre del 2024. Les empreses que sí creixen amb força són les químiques i farmacèutiques, perquè al llarg d’aquests tres mesos han exportat un 26,6% més (398,6 MEUR). I especialment significatiu és el mes del març, en què aquest augment d’exportacions s’ha arribat a situar al 46%.

L’última estadística de comerç exterior -corresponent al mes de març- ja permet fer la fotografia de l’evolució de les exportacions durant el primer trimestre del 2025. A les comarques gironines, les empreses que venen a l’estranger continuen superant els registres de l’any passat. Entre gener i març, en global, han exportat productes per valor de 2.153,8 milions d’euros, cosa que en comparació amb el mateix període del 2024 suposa un increment del 4,6%.

Ara bé, aquest creixement no s’ha donat de manera homogènia entre els diferents sectors. Perquè si s’entra a analitzar el detall, aquí la situació difereix entre uns i altres. D’entrada, i com ja és habitual, les empreses agroalimentàries són les que, per volum, continuen encapçalant les vendes a l’exterior. En total, entre gener i març han exportat per valor de 915,7 MEUR, cosa que representa un 0,8% més en comparació amb el primer trimestre del 2024.

I aquest percentatge, entre d’altres, s’explica perquè el clúster carni -i sobretot, les vendes de porc- han anat a la baixa. Entre gener i març del 2024, les càrnies gironines van exportar canals i derivats per valor de 532,65 milions; aquest primer trimestre del 2025, per contra, la xifra s’ha situat en 486,96 milions (un 8,57% menys).

Sí que han augmentat, però, les exportacions d’altres productes agroalimentaris. I això és el que ha permès equilibrar la balança. Entre els que han anat a l’alça s’hi troben, per exemple, els preparats alimentaris (de 96,35 MEUR a 131,64) o el cafè (de 43,05 MEUR a 53,98).

Fins a un 26,6% més

Per darrere l’agroalimentari, el segon sector gironí amb més presència a l’exterior és la indústria química (dins la qual s’hi troben les empreses farmacèutiques). En total, entre gener i març del 2025 les químiques han exportat compostos i productes per valor de 398,6 MEUR.

Allò significatiu, en aquest cas, és l’increment que han registrat d’un any per l’altre. Perquè entre el primer trimestre de l’any passat i el d’aquest any, les seves vendes a l’exterior han arribat a impulsar-se un 26,6%. I si només es miren les dades del mes de març, aquest percentatge arriba a ser de fins el 48,1% (amb exportacions per valor de 145,6 MEUR).

Si es passa la lupa per les farmacèutiques, les empreses gironines del sector han augmentat un 35% les seves exportacions durant el primer trimestre d’aquest 2025. Perquè dels 103,03 MEUR en medicaments i principis actius que van vendre als mercats exteriors entre gener i març de l’any passat, ara es passa als 135,18.

Per últim, i com a tercer sector en importància, els fabricants de maquinària també tanquen un primer trimestre a l’alça. Segons recull l’estadística del Ministeri, l’any passat entre gener i març van fer vendes a l’exterior per valor de 133,60 milions; i aquest 2025, la xifra s’ha situat en 135,87.

Més enllà de veure l’evolució del primer trimestre, l’informe també recull les dades corresponents al març. A diferència del febrer, en què les exportacions gironines van alentir-se i van tancar el mes amb un descens del 2,1%, ara les vendes a l’exterior han tornat a créixer. En concret, ho han fet en un 7,3% (i s’han situat en 753,98 MEUR).

Menys a França, més a Alemanya i Portugal

Pel que fa a destins, per proximitat i com ja és habitual, França continua essent el principal mercat dels productes gironins. Durant aquest primer trimestre, les empreses de la demarcació han exportat per valor de 499,62 MEUR al país gal. Una xifra lleugerament inferior a la del mateix període del 2024 (507,49).

També baixen les exportacions a Itàlia, el país que se situa en segon lloc del rànquing (de 207,92 MEUR a 202,91). Per contra, però, creixen als mercats que segueixen a França i a Itàlia. En concret, Alemanya (de 156,59 MEUR a 164,56), Portugal (de 105,03 MEUR a 135,03), la Xina (de 83,42 MEUR a 94,60) i el Regne Unit (de 70,78 MEUR a 81,83).

Temps breus, fets canviants

Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
Temps breus, fets canviants
Loading
/

Les persones que escrivim i posem la veu en aquesta secció d’opinió normalment ho fem cada mes o mes i mig. Fem la nostra aportació i esperem la següent, observant el paisatge humà i informatiu. L’últim cop que em va tocar a mi, si no recordo malament, era un 19 de març i ara estem a la meitat de maig. En aquests prop de dos mesos al món han passat  coses que, si ens les haguessin anunciat el 19 de març, hauríem fet més confiança a un terraplanista que als portadors de les les notícies.

El 19 de març, per exemple, que em tocava a mi, és habitualment celebrat com el dia del Pare. I parlant de pares, el Sant Pare de nom Francesc, pel que recordem d’aquella data, passava la primera nit d hospitalització amb una certa millora que deixava entreveure esperança i recuperació.Però en aquest interval de temps, Francesc ha deixat la casa terrenal, o la casa de Santa Marta i en pocs dies s’ha celebrat un nou conclave, fumata blanca, i un nou successor de Sant Pere que porta per nom Lleó. A mitjans de març ens podia semblar impensable.

També ens ha deixat, ben recentment, José Mujica, president d’Urugay i referent ètic, intel·lectual i moral  per a moltes generacions. Sabíem que era gran, malalt i en certa forma ell mateix s’havia autoacomiadat. Però ens dol la notícia malgrat formar part de les esperables.

Estats Units porta auqests mesos jugant amb aranzels sí, aranzels no, i la pau a Ucraïna, que de vegades sembla que vingui de dies, potser es retardarà mesos o semestres. I no només històries humanes, també el temps climàtic ha estat intensament protagonista en aquest temps d’impàs. De veure titulars amb paraules com sequera, ara tenim la sequera superada, uns seixanta dies més tard. Sortosament, però fa estrany mirar que poques setmanes abans no podríem pensar ni tan sols que la pluja podia arribar a molestar, de tanta.

Tot això és només la sorpresa que provoca la rapidesa dels esdeveniments entre dos dates molt properes. A vegades els canvis són tan ràpids que ens costa de pair-los, per sobtats, incomprensibles, o sorprenents. També passa a la comarca i a les poblacions com les nostres. Sort en tenim dels mitjans de comunicació de proximitat que ens posen negre sobre blanc allò que ha succeït i ens ordenen els fets, transformant el caos en quelcom més digerible, entenedor i amb un cert sentit. Sort, realment.

Milers de persones visiten el festival Palamós Terra de Mar durant el cap de setmana

El festival Palamós Terra de Mar ha tornat a reunir milers de persones al port del municipi durant el cap de setmana del 17 i 18 de maig. Aquesta cita, dedicada a la cultura i les tradicions marineres, ha omplert d’activitats el front marítim i ha convertit Palamós en un punt de trobada per als amants del mar.

La temàtica principal d’aquesta edició s’ha centrat en la vigilància marítima. Els visitants han pogut conèixer de prop la tasca de seguretat, rescat i control mediambiental que duen a terme diferents institucions. Al port s’hi han exposat diverses embarcacions institucionals, com el remolcador de salvament Mesana, el patruller de l’Armada Espanyola Toralla o la llanxa Cap de Creus dels Mossos d’Esquadra, equipada amb drons i sistemes de visió subaquàtica.

També s’han pogut visitar la patrullera Río Guadalquivir de la Guàrdia Civil, dotada amb visió nocturna, i el vaixell Mar Brava del cos d’Agents Rurals, dedicat a la protecció del medi ambient. A més, s’hi han exposat embarcacions de pesca tradicional i la barca arrossegadora Estrella del Sur III, especialitzada en la captura de gamba.

El públic ha gaudit de propostes molt variades com navegació amb vela lleugera, caiac o paddle surf, jocs i tallers infantils, tastets de receptes marineres o rutes pel litoral de Palamós amb vaixell. Les excursions han recorregut espais emblemàtics com cala Margarida, la platja de la Fosca, el castell de Sant Esteve o el paratge natural de Castell-Cap Roig.

Les activitats han inclòs també visites guiades al Museu de la Pesca i a l’Espai del Peix, on s’ha fet una aula gastronòmica amb receptes locals com el suquet de gatet, l’arròs de canana o la brandada de bròtola. El festival s’ha completat amb un ampli mercat d’artesania, música en directe i espectacles de dansa.

El divendres anterior, dia 16, es van fer dues activitats prèvies. Al Museu de la Pesca es va inaugurar una exposició sobre l’expedició de tres aventurers catalans a l’Antàrtida. I a l’Espai del Peix es va organitzar una taula rodona amb representants de diversos cossos de vigilància marítima, que van compartir les seves experiències i funcions.