En Miquel Curanta és el codirector de Ràdio Capital i és el director del Club TR3SC
En Miquel Curanta és el codirector de Ràdio Capital i és el director del Club TR3SC

Avui, que comença una setmana estranya pels festius intersetmanals. vull parlar del pont. Us hi heu fixat mai, amb el pont que en Gustave Eiffel va fer a Palamós?

L’any 1878, Gustave Eiffel va projectar un pont de ferro que havia de servir per al traçat ferroviari al seu pas per la devesa. A la dècada dels 60 del segle XX, Girona emprèn una remodelació que, entre d’altres coses, fa que es desmunti aquest pont, després de més de 80 anys en servei. En aquell moment, l’enginyer industrial Josep Maria de Toca i un grup d’amics palamosins, el van comprar per 25.000 pessetes i l’any 1968, el van traslladar definitivament a Palamós per salvar la riera d’Aubi al Balitrà, en el que encara és el seu emplaçament actual. Heu de saber, que per traslladar aquella estructura de 18 metres de llarg per 6 d’ample, la prefectura de trànsit va tallar la circulació entre les 3 i les 5 de la matinada, per tal que el transport es fes amb seguretat i en dues fases. Primer es va portar de Girona a Llagostera i en la segona fase, de llagostera a Palamós. Va passar un any, però abans no es va inaugurar oficialment per Sant joan del 1969.

Des que es va instal·lar el pont, poques coses s’hi han fet, per al seu manteniment, per bé que l’Ajuntament de Palamós el té catalogat com a element de patrimoni protegit pel seu interès històric i cultural.

Ara, aquest pont Eiffel instal·lat a Palamós Fa una mica de peneta veure’l i ben bé que si no portés el cognom de l’il·lustre constructor de la torre de París, probablement passaria (encara més) desapercebut. És per aquest motiu que l’Ajuntament de Palamós es va proposar posar-lo al dia, i per això, està previst que s’inclogui als pressupostos del 2017 una partida.

Ai, els ponts. En Gustave Eiffel en feia de ponts. I vosaltres? Que en feu?