L’exconseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, en presó preventiva des del 23 de març de 2018, té clar que una de les circumstàncies que el manté “privat de llibertat” és que es negués a que un ferri destinat a acollir policies durant els dies previs i posteriors a l’1 d’octubre atraqués al Port de Palamós. És una informació que ha explicat el periodista Josep Maria Martí al Versió RAC1 de Toni Clapés. Martí va visitar a Rull al Centre Penitenciari Lledoners el passat divendres, i el extitular de la cartera de Territori i Sostenibilitat va afegir que també es deu al fet que diuen que ell va participar en “la redacció del full de ruta independentista” i en “diverses reunions pro-independència”.

La decisió d’impedir que el ferri atraqués a Palamós corresponia a Rull que, en tant que conseller de Territori, tenia la competència de gestió dels Ports de la Generalitat. Segons Martí, en paraules del propi Rull, “la Guàrdia Civil volia instal·lar tres vaixells -un a Barcelona, un a Tarragona i un a Palamós-“. El fet que el port de Palamós sigui “petit” va condicionar la decisió de l’actual diputat de Junts per Catalunya ja que, segons apunta, “si el ferri s’hagués allotjat allà, hagués bloquejat la dinàmica del port”. Per tant, “hagués afectat l’activitat dels pescadors” i, en plena recta final de la temporada turística, “hagués impedit allotjar més vaixells”.

De fet, a l’auto de processament que va fer públic el jutge del Tribunal Suprem el passat 23 de març de 2018, ja s’explicita que un dels motius de l’acusació per rebel·lió a Josep Rull és que va “impedir que un ferri atraqués al Port de Palamós.

Martí també ha explicat a RAC1 que Rull veu la instrucció “poc rigorosa” i que encara “tranquil” el judici, que previsiblement podria començar a principis de febrer. El 10 de gener va transcendir que el president de la Sala Segona del Tribunal Suprem, Manuel Marchena, havia enviat una carta al ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, per traslladar als presos a Madrid la darrera setmana de gener.