23.9 C
Pals
Dilluns, 15 juliol 2024
- Publicitat -

El Govern incorporarà un tercer carril, barreres o separadors a la C-66 entre Girona i Palafrugell

La intenció d'aquesta mesura impulsada pel Govern és reduir els xocs frontals a 400 quilòmetres de carreteres de Catalunya amb actuacions per valor de 660 milions d'euros

Redacció
Redaccióhttps://www.radiocapital.cat
Ràdio Capital combina una programació musical de qualitat, amb diferents programes informatius i divulgatius.
Temps de lectura: 2 minuts
- Publicitat -spot_img
- Publicitat -

El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, ha presentat avui el programa 2023-2030 per estendre el model 2+1 a 400 quilòmetres de carreteres catalanes per evitar accidents frontals i que inclou actuacions valorades en més de 660 MEUR. Aquest programa respon a la voluntat de, incidint en el risc d’accidents frontals, reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’actuarà.

S’actuarà en diverses zones de Catalunya però les que acumulen més quilòmetres són la C-12 entre Amposta i Lleida (88,9 quilòmetres), la C-15, entre Vilafranca del Penedès i la Pobla de Claramunt (24,1 quilòmetres); la C-35, entre La Roca i Hostalric (23,2 quilòmetres); la C-37, entre Manlleu i la Vall d’en Bas (22,8 quilòmetres); i a la C-66, entre Girona i Palafrugell (22,5 quilòmetres), entre d’altres.

El programa pretén que “intervenint en el 7% de la xarxa, reduir la mortalitat un 20% en el total de carreteres de la Generalitat i en els trams on actuarem, reduir-la a zero o gairebé zero”, ha assenyalat el conseller Fernàndez i Olivares. Així, “és una estratègia i un pla d’acció del Govern que té una visió: incrementar la seguretat viària i fer que aquestes carreteres siguin més còmodes i fluïdes”, ha remarcat.

Aquest programa d’actuacions fins al 2030 abasta la transformació de prop de 420 km de carreteres que actualment tenen un carril per sentit (1+1) a l’esquema anomenat 2+1. Aquest format consisteix en configurar tres carrils de circulació, en què el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació.

La Generalitat ha aplicat en els últims anys aquest sistema, inspirant-se en l’experiència de Suècia, un dels països capdavanters en seguretat viària. En concret, el Govern ha aplicat aquest sistema en trams de la C-55, la C-16, o la C-58, i hi ha fet seguiment de l’accidentalitat. En aquests trams 2+1 executats, no s’ha produït cap accident mortal causat per xoc frontal o frontolateral; i els accidents mortals s’han reduït un 90% i els greus, un 50%.

El sistema 2+1 incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.

Els canvis en les carreteres

En general, es transformaran aquestes carreteres d’un carril per sentit en vies 2+1, afegint un carril addicional que es va alternant en un sentit o altre i reforçant la separació dels sentits. Per les característiques o la funcionalitat de la carretera, es pot optar per una solució intermèdia, en què la secció de la via es manté i s’implanta un sistema reforçat de separació dels sentits.

Aquesta separació reforçada dels sentits de la circulació es pot efectuar amb diversos sistemes; per exemple, mitjançant una barrera física de formigó o d’altre tipus, senyalització horitzontal (que pot incloure zebrats centrals, pintura vermella o ressalts) o elements d’abalisament –aquells que contribueixen a orientar el moviment i a facilitar la lectura de la carretera.

La Generalitat té uns 6.000 quilòmetres de carreteres de la seva titularitat; les vies de calçada única de la xarxa bàsica sumen una longitud aproximada de 1.600 quilòmetres. El programa 2023-2030 del pla de carreteres 2+1 abasta un 7% de la xarxa viària de la Generalitat i vol reduir l’accidentalitat mortal a l’entorn d’un 20% del total.

- Publicitat -
- Publicitat -
- Publicitat -

Gregory Porter, un bri de llum a l’escenari de Porta Ferrada

Tal com va dir just començar el concert el mateix protagonista de la nit, el port de Sant Feliu...
- Publicitat -
- Publicitat -

Altres notícies

- Publicitat -