Avui us vull parlar de l’essència dels mercats, vista amb perspectiva.

Durant aquest mes de gener, he fet un viatge de lleure a República Dominicana, aquesta ja és la tercera vegada que hi viatjo, però mai m’hi havia quedat tant temps.

Aquesta vegada he llogat una casa i he anat a comprar cada dia al mercat, botigues, parades de pagesos que tenen al mateix camp…

I he re confirmat la meva filosofia de producte de km0, en un país on els mercats són algo semblant a un caos, on gairebé sortiries corrents al veure els pollastres penjats del coll a ple sol, o el porc acabat de matar, ple de mosques… vaig voler fer confiança als venedors, ja que vaig acompanyar-me d’un guia, que per 10€ va passar tot el matí amb mi orientant-me entre mig de l’embolic de parades i gent del mercat.

Amb aquest guia, que no dubto que algunes comissions i favors es deu treure a canvi de portar turistes, em va ajudar a trobar tot el que jo volia. I els dies següents que vaig visitar el mercat ja el respirava diferent.

Em fa pena que tota la gent que viatja a països així amb ressorts “allinclusive”, no sàpiga res del sabor que te el país, de la cultura rural, dels mercats,…. en definitiva res de la identitat del país.

Els mercats ens diuen molt de la identitat i cultura del país, i aquí crec que ho hem sabut fer molt bé . Els nostres mercats ja no són els distribuïdors de producte fresc, sinó el referent per excel·lència del producte fresc i per damunt de tot, amb les persones més professionals i experimentades, que amb la fidelitat com a compradors acaben essent els nostres amics venedors.

La gran expansió de superfícies comercials, així com de botigues especialitzades, han fet que la distribució del producte fresc s’hagi apropat encara més a les nostres llars i restaurants, però no sempre amb una professionalitat i qualitat adequada.

Un espai on ningú coneix tan bé les procedències o orígens dels productes, com el propi venedor, que sovint és el mateix productor, la seva experiència no només ens ofereix una seguretat del producte, sinó que ens porta a l’origen d’una cultura rural de coneixements ancestrals.

Els mercats no volen productes barats a canvi d’abaixar el preu de producció (com amb l’agricultura industrial o la ramaderia de gran producció); volen una producció amb les especificacions més altes de qualitat. Tot té un preu, però aquest producte, jo diria que en lloc de tenir un preu, té un cost i un valor.

Ningú podrà superar aquesta relació qualitat-preu que existeix en els mercats.

Lluitem i lluitarem per esdevenir un món millor, on la salut alimentària i el tracte humà estiguin al capdavant de les nostres prioritats i on ser els millors artesans del producte fresc sigui la nostra fita, ara i sempre…

Entre tots podrem continuar essent els mercats que som i volem seguint sent… Per aconseguir un món millor i més divers.

Llarga vida als mercats i la seva gent.