17.6 C
Pals
Dijous, 16 octubre 2025
- Publicitat -

La compravenda d’habitatges s’enfila un 38,7% al maig i torna a situar-se per sobre de les 9.000 operacions

La compravenda d’habitatges va repuntar un 38,7% al maig en comparació amb el mateix mes de l’any passat i va situar-se en 9.390 operacions, segons les dades provisionals d’Estadística de Transmissions de Drets de la Propietat de l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Es tracta del tercer millor registre de la sèrie històrica en un cinquè mes de l’any (amb dades des de 2007), per darrere de les 11.753 transaccions del 2007 i les 9.473 del 2022. També va pujar respecte al març, quan va registrar-se la dada més baixa del 2025 (8.156). Destaca en especial la crescuda de l’obra nova, que va pujar gairebé un 47% interanual, passant de 1.213 a 1.780. És la xifra més elevada, sense comptar els anys de la bombolla immobiliària en un mes de maig.

Del total de les 9.390 operacions comptabilitzades a Catalunya, 7.610 van ser per pisos de segona mà (+36,9%) i 1.780 nous (+46,7%), mentre que 8.920 eren lliures (39,8%) i 470 de protecció oficial (19,9%).

El Sant Jordi Club es prepara per a una transformació radical: nou espai, més capacitat i vocació musical

el-sant-jordi-club-es-prepara-per-a-una-transformacio-radical:-nou-espai,-mes-capacitat-i-vocacio-musical
El Sant Jordi Club es prepara per a una transformació radical: nou espai, més capacitat i vocació musical

El Sant Jordi Club tal com el coneixem té els dies comptats. Aquest 17 de juliol, l’Ajuntament de Barcelona donarà el tret de sortida al concurs internacional d’arquitectura que marcarà l’inici d’un ambiciós procés de reforma integral del recinte. L’objectiu és convertir aquest emblemàtic espai de Montjuïc en una sala moderna, versàtil i altament especialitzada en música en viu, amb una capacitat flexible d’entre 3.500 i 9.000 persones.

Inaugurat l’any 1992 com a part de la infraestructura de l’Anella Olímpica, el Sant Jordi Club es redefinirà completament per adaptar-se als estàndards acústics, escènics i tecnològics actuals. El projecte, impulsat per Barcelona de Serveis Municipals (BSM) i valorat en 70 milions d’euros, preveu l’inici de les obres l’any 2027 i la seva finalització el 2029, coincidint amb el centenari de l’Exposició Internacional de 1929.

Durant aquest període de dos anys, l’espai romandrà tancat a concerts i espectacles. Tot i això, la seva importància actual és indiscutible: només el 2025 acollirà 44 dels 94 esdeveniments programats a l’Anella Olímpica, compartint protagonisme amb el Palau Sant Jordi i l’Estadi Olímpic. En els darrers dos anys, prop de dos milions de persones han assistit a espectacles en aquest conjunt d’espais, un 80% del públic local o regional, segons dades presentades per la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet.

Durant l’acte de presentació, Bonet ha subratllat que el nou equipament haurà de tenir una identitat arquitectònica pròpia, però integrada dins del conjunt de Montjuïc. El nou Sant Jordi Club multiplicarà per cinc la seva superfície actual, passant dels 2.976 als 16.500 m², en part gràcies a l’aprofitament de l’aparcament situat just davant de l’edifici. Serà el primer auditori de l’Estat concebut exclusivament per a espectacles musicals, amb un enfocament clar en la qualitat de l’experiència del públic i la sostenibilitat.

Aquesta reforma s’emmarca en una estratègia global de transformació de la muntanya de Montjuïc de cara al 2035, amb una inversió total prevista de 370 milions d’euros. El pla inclou projectes destacats com l’ampliació del Museu Nacional d’Art de Catalunya, la recuperació del Palau d’Esports per a usos culturals i esportius, i la millora de la connexió urbana i del transport públic, incloent-hi l’arribada de la línia 2 del metro i la integració amb els Ferrocarrils de la Generalitat.

Amb aquesta aposta, el consistori aspira a fer realitat la “tercera gran transformació” de Montjuïc, després de les de 1929 i 1992, consolidant-la com el gran parc metropolità de Barcelona i dotant-la dels equipaments culturals i d’oci que la ciutat necessita en el segle XXI.

L’entrada El Sant Jordi Club es prepara per a una transformació radical: nou espai, més capacitat i vocació musical ha aparegut primer a Primera Fila.

Enric Marquès: “Promoure l’economia blava i que el Baix Empordà sigui un hub cultural són dos dels objectius d’aquest mandat”

Enric Marquès (ERC) ha assumit la presidència del Consell Comarcal del Baix Empordà per als pròxims dos anys. En una entrevista a Ràdio Capital, ha detallat els reptes principals del seu mandat: impulsar l’economia blava, consolidar un hub cultural comarcal, millorar la mobilitat i afrontar la gestió dels residus a la comarca. Enric Marquès ha explicat que assumeix la presidència del Consell Comarcal amb responsabilitat i continuïtat del pacte establert amb Junts per Catalunya a l’inici del mandat.

Marquès ha destacat dos projectes prioritaris, tot i que reconeix que n’hi ha tres més que ja s’estan treballant a la comarca. Els dos primers són l’economia blava i la creació d’un hub cultural, i la resta, que ja s’estan treballant des de l’inici del mandat, són el transport, l’oferta formativa i professional i l’habitatge. L’economia blava vol posar en valor els recursos marins i la seva relació amb el turisme sostenible. “Tenim prou capital humà per fer un projecte que funcioni tot l’any”, ha afirmat. La proposta inclourà ajuntaments costaners, empreses i entitats socials.

Pel que fa al hub cultural, el president vol integrar museus, galeries i propostes artístiques locals dins una agenda comuna. “No cal que tots fem activitats en dies diferents; cal que l’oferta estigui agrupada perquè la gent pugui triar”, ha explicat. La voluntat és establir el Baix Empordà com un centre de propostes culturals diverses durant tot l’any.

Mobilitat, economia i residus

Un dels reptes pendents és el transport públic. El Consell Comarcal treballa per millorar el servei d’autobusos, en especial per connectar els set instituts amb estudis postobligatoris. Enric Marquès ha reconegut que la manca de transport ferroviari fa imprescindible optimitzar el transport per carretera. També ha valorat positivament l’avenç cap a la integració tarifària amb l’ATM, prevista per a principis de 2026. Admet, però, que “encara hi ha feina per fer”.

En l’àmbit de promoció econòmica, Enric Marquès ha elogiat la tasca conjunta dels centres formatius i les empreses. “Els centres de formació professional estan coordinats i treballen amb les cambres de comerç per adaptar l’oferta a les necessitats reals del territori”, ha dit. El Saló dels Oficis i altres iniciatives continuaran com a línies estratègiques durant els dos anys que queden de mandat.

Un altre dels projectes destacats és la licitació d’un servei mancomunat de recollida selectiva, amb l’objectiu que entri en funcionament a principis del 2026. A més, s’està treballant per trobar un espai per a una planta de selecció i transferència de residus, per evitar trasllats llunyans i millorar l’eficiència. “Hem de ser capaços de fer front a problemes com el tancament de l’abocador de Solius amb alternatives pròpies i sostenibles”, ha afirmat Marquès. Per això, ha explicat que ja s’està treballant per veure si existeix la possibilitat d’instal·lar una planta de selecció i transferència a la comarca, tot i que encara es troba en una fase inicial.

Enric Marquès és el nou president del Consell Comarcal del Baix Empordà

Els preus s’apugen vuit dècimes al juny a les comarques gironines i la inflació interanual repunta lleugerament al 2,2%

Els preus s’han apujat vuit dècimes aquest juny a les comarques gironines i la inflació interanual repunta lleugerament fins a situar-se al 2,3%. L’entrada en temporada alta es deixa notar, perquè entre els serveis que més s’han encarit hi ha aquells vinculats al turisme. Durant el darrer mes, els allotjaments s’han apujat un 4,9% i els paquets turístics, per la seva banda, ho han fet en un 10,9%. En paral·lel, el paquet format per l’electricitat, el gas i els combustibles s’ha encarit un 2,6%. Aquí al darrere hi ha la pujada dels carburants i també de la llum (arran de la major demanda per la calor). A més, els aliments han registrat un repunt del 0,7% al juny i ara omplir la nevera és un 2,5% més car que fa un any.

Després de tancar el maig invariable, l’Índex de Preus al Consum (IPC) torna a remuntar. Sobretot per l’entrada al pic de l’estiu; no tan sols pel que fa al turisme, sinó també perquè la pujada de les temperatures -ja han arribat les primeres onades de calor- es deixa notar a la factura de la llum.

Segons recullen les dades que periòdicament fa públiques l’Institut Nacional d’Estadística (INE), durant el darrer mes a la demarcació els preus s’han encarit vuit dècimes de mitjana (0,8%). Com ja és habitual, al darrere d’aquest percentatge hi ha dues realitats. Per una banda, aquells serveis o productes que s’apugen; i per l’altra, també aquells que davallen (en el cas del juny, pocs).

Anant a pams, i entrant més en detall, durant el darrer mes les alces més altes s’han registrat amb els preus vinculats al turisme. Els allotjaments (hotels, apartaments, càmpings) s’han encarit un 4,9% i els paquets turístics, al seu torn, ho han fet en un 10,9%.

En paral·lel, també s’han encarit les factures directament relacionades amb el dia a dia. Perquè l’alça del preu dels combustibles i l’increment de demanda d’electricitat per afrontar la calor s’ha traduït en un augment del 2,6% del paquet format per la llum, el gas i els carburants. En paral·lel, els aliments també han registrat un increment del 0,7%.

Durant aquest juny, entre d’altres, també s’ha incrementat el preu de les assegurances (+4,5%), del tabac (+1,5%) i del parament de la llar (+0,8%). I directament relacionat amb l’alça dels combustibles, de retruc, els serveis de transport s’han encarit fins a un 6%.

Per contra, a l’altre costat de la balança s’hi troben les begudes no alcohòliques, el tèxtil per a la llar, els aparells domèstics o el calçat. Aquí, respectivament, durant el juny els seus preus han davallat un 0,6%, un 0,5% i un 0,2% (en el cas dels dos últims).

A l’hora de decantar la balança, els preus d’aquells productes i serveis que s’apugen pesen més. I això fa que, de retruc, l’IPC interanual repunti lleugerament fins al 2,2% (una dècima més del nivell amb què va tancar el maig).

Mirant el calendari, aquest és el mateix percentatge amb què la inflació interanual va tancar el mes de març. I de fet, suposa una dècima menys que a l’abril (quan va situar-se al 2,3%). Sigui com sigui, però, també és cert que aquest percentatge és menor del que es va registrar a principis d’any (perquè aleshores l’IPC interanual va tancar el gener al 2,6% i el febrer, al 2,9%).

[AGENDA] Què puc fer el dimarts 15 de juliol a l’Empordà i Comarques Gironines?

Ràdio Capital de l’Empordà et porta l’agenda definitiva amb totes les activitats que es duran a terme durant el llarg del dia d’avui a l’Empordà, la Costa Brava i les Comarques Gironines. Deixa’t emportar per la màgia de les terres gironines i descobreix perquè aquest territori és un dels destins culturals més atractius de Catalunya.

Aquest dimarts 15 de juliol a les 21 h Marc Segura aterra a la basílica de Sabnta Maria a Castelló d’Empúries. En el marc del Mediterranean Guitar Festival, concert de Marc Segura, que torna amb el seu tribut a la llegenda de Paco de Lucía, un viatge musical extraordinari a càrrec del virtuós de la guitarra flamenca. Les entrades ja estan a la venda per 12,5 euros.

Seguim parlant de guitarra perquè dins el Festival de Guitarra Girona Costa Brava, la capital gironina acull al centre cívic Palau el concert de veu i guitàrra a càrrec del duo Glòria i Marcel a partir de les 19 h.  

El Festival d’arts i cultura de Cornellà del Terri comptarà amb el concert a càrrec del duo Floresta a partir de les 22 h. L’esdeveniment es farà a la Capella de Sant Antoni d’aquest matexi municipi. 

I en el marc de la Santa Market, avui 15 de juliol hi haurà el concert de Laduda Ofender, a l’escenari Moritz. A més, els visitants podrán gaudir del concert de Sergi Shine. Els visitants com sempre podran gaudir d’altres activitats pels més petits i grans de la casa acompanyada per tota la oferta gastronòmica que ofereix la Santa Market. 

“Tot aquest espectacle”: El nou deliri audiovisual dels Figa Flawas

“tot-aquest-espectacle”:-el-nou-deliri-audiovisual-dels-figa-flawas
“Tot aquest espectacle”: El nou deliri audiovisual dels Figa Flawas

Els Figa Flawas tornen a sorprendre amb un nou projecte audiovisual, un documental fictici que acompanya a un videoclip, però que va més enllà de la música. Es tracta de: “Tot aquest espectacle”, un curtmetratge de vint minuts, dirigit per la jove realitzadora Júlia Coldwell i escrit pel còmic i guionista Marc Sarrats.

La peça ens mostra amb humor àcid i una videografia similar a la The Office o Paquita Salas, la reacció d’una discogràfica davant que el nou senzill del duo sigui un Ska. Amb to critíc i irònic recrea aquesta situació esbojarrada amb una mirada creativa i multidisciplinària, on la música, l’humor i la cultura popular conviuen amb naturalitat i originalitat.

El curtmetratge compta amb un repartiment de primer nivell, amb la presència destacada d’Elisabet Casanovas (Merlí, Chavalas), Jordi Rios i Cesc Casanovas (actors habituals de Polònia) i Estel Ibars, actriu de teatre amb experiència al TNC (L’Aranya). A més, el curtmetratge amaga un cameo sorpresa : Lluis Gavalà, que ja havia col·laborat amb el grup en el tema Xalalà, apareix en una escena clau com a figura referencial de la música catalana.

També hi participen figures històriques de l’ska i de la cultura popular catalana, com Luismi i Sergi “Xeriff” Monlleó, membres de Dr. Calypso, o el dissenyador i agitador cultural Txarly Brown, autor de la portada del single a la freSka. El periodista Xavier Pérez Esquerdo completa la llista de cameos d’un projecte que, més enllà de la broma, connecta diferents generacions i àmbits de la cultura catalana.

Amb “Tot aquest espectacle”, Figa Flawas acompanya el llançament del seu nou senzill “a la freSka”, un tema d’estètica vintage i ritme ska que ja supera les 300.000 reproduccions a Spotify. El projecte reafirma l’estil irreverent i creatiu del grup, que combina música, humor i audiovisuals per construir un univers propi i genuí.

L’entrada “Tot aquest espectacle”: El nou deliri audiovisual dels Figa Flawas ha aparegut primer a Primera Fila.