Instal·len un centre de control a Pals per buscar el menor desaparegut a Roses

menor salvament

Continua la recerca del menor desaparegut mentre anava amb moto d’aigua a la zona de Roses. Els equips d’emergència treballen en diferents punts del litoral de l’Alt i el Baix Empordà. Els Bombers de la Generalitat de Catalunya han instal·lat un centre de comandament a Pals. La decisió arriba després que la moto d’aigua aparegués dijous a la tarda a la platja del municipi.

La recerca no s’ha aturat durant la nit. Els equips han utilitzat drons per sobrevolar les zones on es creu que podria trobar-se el jove. També s’han fet tasques de vigilància des de terra i des del mar.

Salvament Marítim coordina la recerca marítima amb diverses embarcacions. Els Bombers assumeixen la recerca terrestre. Hi participen prop d’una desena de dotacions. Entre els recursos desplegats hi ha la unitat de drons i el Grup de Recolzament d’Activitats Especials dels Bombers de la Generalitat de Catalunya.

També intervenen motos d’aigua de la Unitat Militar d’Emergències de l’exèrcit espanyol. Els equips treballen especialment a la badia sud de Roses i a la zona de Palamós.

El menor va desaparèixer dimecres a la nit. Navegava amb diversos companys entre diferents punts de la badia de Roses. Quan el grup va arribar al destí previst, els companys van comprovar que el jove no hi era. Aleshores van avisar els serveis d’emergència. L’últim punt on el van veure va ser a l’altura del castell de la Trinitat, a Roses. Des d’aquell moment, els equips mantenen una recerca intensa per localitzar-lo.

Els Mossos investiguen dotze tallers il·legals a les comarques gironines i avisen de la perillositat mediambiental

tallers mecàncics corve il·legals mossos

Els Mossos d’Esquadra investiguen una dotzena de tallers il·legals a les comarques gironines. Es tracta de negocis fraudulents que passen inadvertits perquè, o bé es troben en zones aïllades o bé en naus que tenen una persiana que tanquen quan estan en funcionament. Des del cos alerten que aquests tallers no compleixen les normatives mediambientals com la separació de residus i que això pot generar un problema important a l’entorn. A banda, els Mossos adverteixen dels riscos que corren els mateixos treballadors, per les condicions laborals i la falta de prevenció que tenen. A tot això, la policia assenyala que aquests negocis solen anar associats a altres delictes paral·lels, com el frau elèctric.

Els tallers il·legals que hi ha a les comarques gironines continuen sent una pedra a la sabata per a Corve, la patronal del sector a la demarcació. Actualment, els Mossos investiguen dotze negocis d’aquest tipus que treballen fraudulentament «amb el perjudici econòmic i mediambiental que generen». El problema és que costa detectar-los, ja que passen desapercebuts perquè no s’anuncien i el boca a boca és qui els hi porta els clients.

La Unitat Regional de Medi Ambient (URMA) de Girona, però, hi està a sobre i, periòdicament, aixeca actes si veu que els tallers segueixen funcionant. Un cas es troba en una masia aïllada entre la Selva i el Gironès. Amagats darrere d’una casa pairal, tres homes treballen sense descans per posar a punt diversos cotxes. Ho fan sense cap sistema de selecció i recollida de residus i tampoc sense les mesures de seguretat necessàries. Ho explica el cap de la URMA a Girona, Antoni Martín

Això fa que líquids de frens i olis es vessin al terra i contaminin l’entorn i que els treballadors s’arrisquin a fer-se mal. A més, en aquest cas, un dels empleats crema plàstics i altres elements en una foguera en una cantonada amb el perill que suposa. Els Mossos, però, intenten fer el seguiment dels residus que generen i que acaben en diferents llocs, com poden ser abocaments incontrolats en altres espais naturals o en contenidors, sense cap mena de control i supervisió.

Totes aquestes irregularitats les recullen els Mossos de la URMA i ho comuniquen a l’Ajuntament de torn, que és el responsable de sancionar i tancar el negoci, si bé a vegades costa temps que passi i els negocis segueixen funcionant de manera irregular.

Delictes associats

El cap de la URMA a Girona, el caporal Antoni Martín, explica que habitualment es troben que aquesta activitat il·legal va associada a altres delictes com el frau de llum, com a més habitual, si bé també s’han trobat que els operaris modificaven un fals fons d’un cotxe per, presumptament, amagar droga. A més, els Mossos solen trobar persones que estan en situació administrativa irregular i han de donar compte d’això a la Policia Nacional, que és qui té les competències en immigració.

«Nosaltres identifiquem les persones, comprovem l’activitat i els residus que generes i el destí dels residus i les condicions de treball en les que estan els empleats i ho comuniquem a l’Ajuntament corresponent o a Treball o al departament que correspongui», explica.

Lluïsa Ferrer, Marina Plana i Helena Juscafresa reben el reconeixement d’Ambaixadores de la Gamba de Palamós 2026

ambaixadora de la gamba

Les cuineres palamosines Lluïsa Ferrer, Marina Plana i Helena Juscafresa han rebut el reconeixement d’Ambaixadores de la Gamba de Palamós 2026. La distinció l’atorga cada any la Comissió Reguladora de la Marca de Garantia Gamba de Palamós.

L’acte s’ha celebrat aquest dijous. L’alcaldessa de Palamós, Maria Puig, i el patró major de la confraria de pescadors de Palamós, Miquel Mir, han lliurat el guardó a les tres cuineres.

La comissió ha volgut destacar la seva feina en la promoció de la cuina tradicional local i dels productes pesquers de Palamós. Durant els darrers anys han participat en tallers, xerrades i activitats divulgatives. També han col·laborat en iniciatives gastronòmiques vinculades al municipi.

Entre aquests projectes destaca l’Escudella de Palamós. Es tracta d’un plat inspirat en la recepta tradicional catalana. La proposta incorpora productes de la llotja de Palamós i busca consolidar-se com una referència gastronòmica local.

Les tres cuineres també formen part del projecte Gastrosàvies. Aquesta iniciativa promou la transmissió del coneixement culinari tradicional a les noves generacions. El projecte reuneix dones d’arreu de Catalunya que comparteixen receptes i experiències en tallers i activitats divulgatives.

L’acte també ha servit per lliurar noves acreditacions de la Marca de Garantia Gamba de Palamós. En aquesta edició s’hi ha incorporat el restaurant La Gatzoneta.

Actualment, prop de 140 empreses disposen d’aquesta certificació. El distintiu inclou embarcacions pesqueres, peixateries, distribuïdors, empreses de transformació i restaurants. La marca es va crear fa prop de dues dècades per garantir la qualitat del producte i reforçar-ne la promoció.

Les empreses acreditades han de superar controls i auditories específiques. Els tècnics avaluen aspectes com la manipulació, la conservació, el transport i la presentació del producte.

Aquest reconeixement s’emmarca en la Fira de la Gamba de Palamós, que aquest dissabte celebrarà una nova edició a l’esplanada de la llotja. La jornada oferirà degustacions, demostracions de cuina, visites a embarcacions pesqueres i recorreguts per la subhasta del peix.

La fira reunirà una quinzena d’expositors. Els visitants podran tastar plats elaborats amb gamba de Palamós i conèixer de prop l’activitat del sector pesquer local.

L’Hostal de La Gavina de S’Agaró rep un dels principals Premis G! de Turisme per la seva trajectòria

L’Hostal de La Gavina de S’Agaró ha estat un dels protagonistes de la vintena edició dels Premis G! de Turisme de les Comarques de Girona, celebrada aquest dijous al Teatre Municipal de Lloret de Mar.

L’establiment ha rebut el Premi Especial Jordi Comas i Matamala, un guardó que reconeix la seva trajectòria empresarial i la contribució a la projecció internacional de la marca Costa Brava. El jurat ha valorat gairebé un segle d’activitat, així com el compromís de l’hotel amb l’excel·lència en el sector de l’hostaleria.

La gala, organitzada pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona, ha commemorat les vint edicions d’uns premis que reconeixen la tasca de professionals, empreses i comunicadors vinculats al sector turístic.

Un altre dels moments destacats de l’acte ha estat el reconeixement pòstum a Josep Capellà Hereu, assessor turístic i expert en sostenibilitat. El guardó posa en valor la seva trajectòria professional i la seva contribució al desenvolupament d’un model turístic responsable i sostenible.

Precisament, el Patronat de Turisme ha anunciat que, a partir de la pròxima edició, el premi dedicat a les iniciatives de turisme sostenible portarà el nom de Josep Capellà Hereu en homenatge a la seva aportació al sector.

Els Premis G! també han distingit el Càmping Las Dunas de Sant Pere Pescador i l’associació Cuina Pirinenca de Cerdanya, així com diversos treballs periodístics publicats en mitjans internacionals especialitzats en viatges i turisme.

Entre els guardonats en l’àmbit de la comunicació hi ha professionals que han publicat reportatges sobre la destinació Girona en mitjans com el Financial Times, el suplement de viatges del New York Times, la revista alemanya Brigitte i diversos canals especialitzats en turisme accessible.

La cerimònia ha reunit representants institucionals, professionals del sector turístic i empresaris de les comarques gironines per reconèixer iniciatives que contribueixen a reforçar la projecció turística del territori.

La Generalitat ajorna la consulta pública per ampliar el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter

Presentació del Festival Ítaca a les Illes Medes
Presentació del Festival Ítaca a les Illes Medes

La Generalitat de Catalunya ha decidit ajornar l’inici de la consulta pública prèvia del projecte d’ampliació del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter i de declaració de noves reserves naturals parcials.

La decisió modifica el calendari anunciat fa pocs dies, que preveia l’obertura del procés participatiu a mitjan juny per recollir les opinions de la ciutadania abans de la tramitació formal del projecte.

Com a conseqüència d’aquest ajornament, també queden suspeses les tres sessions informatives obertes al públic que s’havien programat. Les trobades havien de celebrar-se al Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí, al Centre Cívic d’Ullà i en format telemàtic.

Segons ha comunicat l’administració catalana, la voluntat és reprendre la consulta pública a partir del mes de setembre. En aquell moment es farà arribar la informació actualitzada sobre el procediment i el nou calendari de participació.

L’ajornament afecta tant l’ampliació de l’espai natural protegit com la proposta de creació de noves reserves naturals parcials dins l’àmbit del parc.

La consulta pública havia de ser el primer pas d’un procés destinat a recollir aportacions de la ciutadania, entitats i agents del territori abans de redactar definitivament el projecte de decret.

Ara, els veïns i les organitzacions interessades hauran d’esperar fins després de l’estiu per conèixer els detalls del nou calendari i participar en el debat sobre el futur d’un dels espais naturals més importants del Baix Empordà.

Troben bolcada a la platja de Pals la moto d’aigua del menor desaparegut a Roses

La Policia Local de Pals ha trobat la moto d’aigua del menor d’edat desaparegut a Roses (Alt Empordà). Salvament Marítim ha confirmat a l’ACN que el cos ha trobat la moto bolcada a la platja de Pals, a tocar del terme municipal de Begur sobre tres quarts de tres de la tarda.

De moment, els cossos d’emergència segueixen buscant el jove, que va desaparèixer aquest dimecres a la nit. El noi de 16 anys va sortir en una sortida guiada i els responsables de l’empresa van alertar sobre tres quarts d’onze de la nit que el jove no havia tornat amb la resta del grup, a la platja de Santa Margarida de Roses.