El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, ha traslladat aquest dijous al comissari de Pesca i Oceans de la Unió Europea, Costas Kadis, la necessitat d’adaptar la política pesquera comuna a la realitat del sector a la Mediterrània. Ho ha fet en el marc d’una reunió que ha tingut lloc a Barcelona, aprofitant la primera visita oficial d’aquest representant europeu a Catalunya. Segons recull la conselleria en un comunicat, Ordeig ha demanat revisar aquesta política perquè la pesca sigui “viable” al Mediterrani i “garantir l’equilibri entre la sostenibilitat ambiental, econòmica i social”.
Segons el comunicat enviat pel departament, Ordeig ha assenyalat que la implantació de la política pesquera comuna ha prioritzat l’assoliment dels objectius ambientals en detriment de la sostenibilitat econòmica i social del sector i posa com a exemple les reduccions de dies de pesca del 79% en el cas de la flota d’arrossegament del Mediterrani nord-occidental.
“Aquesta visió ha dut el sector i la cadena de valor del peix a una situació crítica, que pot erosionar la identitat de les comunitats pesqueres i afectar el sentit de pertinença dels habitants”, ha advertit el conseller, que també avisa que la flota pesquera catalana “ha disminuït més d’un 50% en els darrers quinze anys” i que la indústria “està a punt de perdre la massa crítica mínima per preservar-la com un gran pilar de l’economia blava”.
En el cas de la pesca d’arrossegament, el conseller defensa els “esforços” del sector català i demana incrementar l’assignació de dies de pesca per al 2025 i eliminar els límits de captures de gamba, amb la modificació del reglament europeu que estableix el Pla per a la pesca d’arrossegament a la Mediterrània Occidental.
En la reunió, el conseller també ha proposat canvis en la gestió del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d’Aqüicultura (FEMPA) i ha traslladat al comissari la necessitat d’incrementar la possibilitat de finançar les paralitzacions temporals de la flota pesquera a partir d’un canvi en el reglament. La normativa actual limita al 15% la despesa destinada a subvencionar la paralització temporal, la paralització definitiva, la compra d’embarcacions joves i el canvi de motor, i a 365 dies el període màxim en què es poden rebre subvencions.
Altres peticions sobre aquests fons són la possibilitat de finançar el lucre cessant de la flota per les mesures de selectivitat i mantenir, en el pròxim marc estratègic comú 2028-2034, el Fons Europeu Marítim, de Pesca i d’Aqüicultura, per garantir l’assoliment dels reptes de sostenibilitat ambiental, econòmica i social i permetre la renovació i descarbonització de la flota com un element imprescindible, destaquen des de la conselleria, per assegurar la competitivitat de les empreses i el relleu generacional.