18.3 C
Pals
Dissabte, 10 maig 2025
- Publicitat -

Imma Gelabert: “Amb el Segell Aro Verd volem ser una destinació turística sostenible”

Imma Gelabert- alcaldable 2023 a Castell Platja d'Aro per JuntsxCat
Imma Gelabert- alcaldable 2023 a Castell Platja d'Aro per JuntsxCat
Supermatí - entrevistes
Supermatí - entrevistes
Imma Gelabert: “Amb el Segell Aro Verd volem ser una destinació turística sostenible”
Loading
/

L’Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró ha fet un pas endavant cap a la sostenibilitat amb la presentació del segell municipal Aro Verd. Es tracta d’una nova eina per identificar i promoure les empreses i entitats del municipi que aposten per bones pràctiques sostenibles, especialment en l’àmbit turístic. I d’aquest segell n’hem parlat amb la regidora de promoció econòmica i turisme de l’Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró, Imma Gelabert.

La iniciativa neix com una prioritat de l’àrea de Turisme i Promoció Econòmica per aquest any, amb l’objectiu de transformar la vila en una destinació turística més responsable. Segons la regidora Inma Gelabert, el projecte vol ser una eina útil, construïda conjuntament entre administració pública i teixit empresarial.

El Segell Aro Verd s’adreça a establiments de diversos sectors: allotjaments turístics, restauració, comerç, serveis i oci. Tots aquests negocis són considerats clau per caminar cap a un model més sostenible. La regidora ha explicat que ja hi ha empreses que han començat a aplicar bones pràctiques per iniciativa pròpia, però sovint no en són conscients o no les comuniquen.

Per fer visible aquest esforç i fomentar la millora contínua, el segell compta amb tres nivells d’acreditació. El primer reconeix les accions bàsiques que moltes empreses ja tenen implementades. El segon exigeix criteris més específics. I el tercer representa un grau d’excel·lència, amb actuacions destacades en diversos àmbits de la sostenibilitat: mediambiental, econòmica i social.

Les empreses poden inscriure-s’hi fins al 9 de maig. A partir d’aquesta data, es posarà en marxa un calendari d’actuacions que inclourà formació, assessorament i l’avaluació de les bones pràctiques. Les primeres acreditacions s’espera que s’atorguin al llarg de la primavera vinent.

Tot i això, el segell és un projecte obert i dinàmic. Qualsevol empresa podrà sumar-s’hi en qualsevol moment. El sistema permet anar implementant millores a mesura que es va coneixent la guia de bones pràctiques, un document que també vol ajudar a identificar accions senzilles però efectives que ja s’estiguin fent.

La regidora ha remarcat que el segell Aro Verd vol posar en valor allò que les empreses ja estan fent i fer-ho visible davant la ciutadania i els visitants. També ha assegurat que no es tracta d’un sistema burocràtic ni feixuc, sinó d’un reconeixement adaptat a la realitat local. A més, el nou distintiu és compatible amb altres certificacions oficials, com el reconeixement Biosphere. Per tant, pot servir com a pas previ o complementari per a aquelles empreses que ja estiguin treballant en aquest tipus d’acreditacions.

Milky Chance actuaran el 30 d’agost a Barcelona

milky-chance-actuaran-el-30-d’agost-a-barcelona
Milky Chance actuaran el 30 d’agost a Barcelona

La promotora Last Tour anuncia un comiat del mes d’agost (i gairebé de l’estiu) que tindrà lloc el 30 d’agost al Poble Espanyol, de Barcelona.

La festa comptarà amb els alemanys Milky Chance, uns enamorats de Barcelona, ja que sempre que poden venen a oferir els seus grans directes. No estaran sols ja que també s’espera la presència de Giant Rooks, Fil Bo Riva i Mavica.

Les entrades ja es poden adquirir a través de Fever Up.

L’entrada Milky Chance actuaran el 30 d’agost a Barcelona ha aparegut primer a Primera Fila.

El Posidònia Fest 2025 referma el seu model amb un cartell paritari, divers i inclusiu

el-posidonia-fest-2025-referma-el-seu-model-amb-un-cartell-paritari,-divers-i-inclusiu
El Posidònia Fest 2025 referma el seu model amb un cartell paritari, divers i inclusiu

El Posidònia Fest torna a Mataró aquest estiu amb una cinquena edició que consolida el seu format innovador i reafirma el seu compromís amb la cultura inclusiva, la sostenibilitat i el talent local. Del 27 al 30 d’agost, la capital del Maresme es convertirà en escenari d’un festival que combina música, arts visuals i consciència ecològica, amb concerts repartits entre el Port, el centre de la ciutat i espais emblemàtics com La Presó.

Una de les grans novetats d’aquest any serà el concert accessible en llengua de signes protagonitzat per Meritxell Neddermann, que tindrà lloc dijous 28 d’agost a les 18 h a l’Ateneu de la Fundació Iluro, en col·laboració amb la mateixa entitat. Aquesta proposta s’inscriu en la voluntat del festival de fer de la cultura un espai realment obert a tothom.

Un cartell per a tots els gustos

El festival presenta un programa eclèctic i paritari, amb noms consolidats com Alfred García, Manu Guix i la mateixa Neddermann, i grups emergents com Ölivias o Arar. També hi tindran cabuda els artistes locals gràcies a la crida oberta a músics del Maresme, que podran presentar candidatura fins al 15 de juny. Tres propostes seran seleccionades per actuar a la Plaça de Santa Maria i al Port de Mataró.

Entre els escenaris habituals destaca La Presó, que tornarà a acollir la proposta més arriscada i íntima del festival, enguany a càrrec del contrabaixista Manel Fortià i el seu projecte Libérica (dimecres 27 d’agost, 20 h).

Més enllà de la música: art en viu i sensibilització ecològica

L’edició 2025 també oferirà una experiència artística immersiva gràcies a la participació del fotògraf i artista plàstic Enric Lucena, que exposarà la seva obra i crearà una peça pictòrica en directe durant els concerts de Manu Guix i Alfred García al Port de Mataró.

El festival manté la seva vocació mediambiental, recordant el valor dels alguers de posidònia presents a la costa del Maresme. Amb una superfície de 700 hectàrees, aquest ecosistema marí és vital per a la biodiversitat i la qualitat de l’aigua. El Posidònia Fest rep el suport de l’Ajuntament de Mataró, el Port de Mataró i l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), que també impulsen accions per protegir aquest entorn natural únic.

Les entrades ja són a la venda a través de la web oficial del festival: www.posidoniafest.cat.

L’entrada El Posidònia Fest 2025 referma el seu model amb un cartell paritari, divers i inclusiu ha aparegut primer a Primera Fila.

El Govern impulsa un projecte per millorar la qualitat dels sòls agrícoles i forestals

irta mas badia projecte carboni

El Govern de Catalunya està duent a terme el projecte “Carboni al sòl”, una iniciativa estratègica que vol millorar l’estat dels sòls agrícoles i forestals i, alhora, aprofitar el seu potencial per capturar carboni i mitigar els efectes del canvi climàtic.

Aquest projecte neix en el marc de l’Estratègia de la bioeconomia de Catalunya i compta amb un finançament de prop de 2 milions d’euros provinents del Fons Climàtic. Aquest fons es nodreix d’una part dels impostos ambientals, com ara el 50% de la recaptació de l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica i el 20% de l’impost sobre instal·lacions que tenen un impacte en el medi ambient.

L’objectiu principal és doble: conservar i millorar la qualitat dels sòls i potenciar el seu paper com a embornal natural de carboni. Per fer-ho, es vol fomentar l’aplicació de pràctiques agronòmiques i forestals més sostenibles, alhora que es transfereix coneixement tècnic als professionals del sector primari.

Una de les fites clau és la reducció del 30% de les emissions associades a la gestió de les dejeccions ramaderes i dels residus alimentaris. A més, el projecte busca incrementar de manera progressiva la matèria orgànica present als sòls agrícoles, amb una previsió d’augment anual del 0,4% de carboni orgànic fins a l’any 2030.

El projecte també contempla un enfocament econòmic i social. Vol fer del canvi de model una oportunitat per als sectors agrícola, ramader i forestal. Per això, aposta per impulsar sistemes de pagament per serveis ambientals com la captura de carboni, que permetin recompensar la gestió sostenible dels recursos naturals i reforçar la viabilitat de les explotacions rurals.

Per garantir un desplegament eficient, el projecte s’ha estructurat en sis grups de treball que aborden àmbits diferents: gestió de la informació dels sòls, pràctiques agronòmiques i fertilització, gestió forestal, producció de materials orgànics, restauració de sòls i certificació de l’absorció de carboni.

Totes aquestes línies d’actuació compten amb la participació d’administracions públiques i centres de recerca com l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries, el Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya, el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals, Agrotecnio o el Centre de Recerca en Agrigenòmica, entre d’altres.

Un dels moments clau del desenvolupament del projecte ha estat la jornada plenària del Grup de Treball de Carboni al Sòl, que ha tingut lloc a la finca experimental de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries Mas Badia, on els equips implicats han posat en comú els avenços assolits fins ara.

Eva Safont: “Sense l’arròs i la feina dels pagesos no hi hauria campanya gastronòmica”

Pals ha posat en marxa una nova edició de la seva campanya gastronòmica dedicada a l’arròs. La cita va començar el passat 30 d’abril i s’allargarà fins al primer de juny. En aquesta 32a edició hi participen dotze restaurants del municipi, repartits entre el nucli antic, la zona de platges i les masies dels voltants. Cadascun d’aquests establiments ha creat un menú especial amb l’arròs de Pals com a ingredient principal i amb maridatge del vi del celler Mas Geli, també del municipi. I per parlar-ne hem convidat a la regidora de turisme i promoció econòmica de Pals, Eva Safont, al Supermatí.

Els menús són diversos, amb plats que van des de receptes tradicionals fins a propostes més creatives. L’Ajuntament no fixa cap estructura concreta per al menú, però sí que exigeix la presència d’aquests dos productes locals. Això permet a cada restaurant oferir una experiència pròpia, amb preus que se situen entre els 40 i els 90 euros, segons l’establiment i la proposta culinària.

La regidora de Turisme i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Pals, Eva Safont, explica que l’objectiu principal de la campanya és promocionar el producte estrella del municipi i alhora dinamitzar l’activitat econòmica fora dels mesos de més afluència turística. Per això, a banda de la restauració, l’Ajuntament ha volgut ampliar l’oferta amb activitats complementàries.

Enguany s’han programat caminades guiades pels arrossars, rutes amb el trenet turístic conegut com el “xiulet”, passejades per les dunes litorals, tastos de vi al celler Mas Geli i visites guiades a punts d’interès del municipi. Una de les novetats d’aquesta edició és una sessió d’astronomia per observar la Lluna, Júpiter i Mart, sempre que el temps ho permeti. També s’ha organitzat un torneig de golf per complementar l’oferta d’oci.

A més, diversos establiments del municipi s’han afegit com a col·laboradors de la campanya. Aquests negocis han dissenyat ofertes especials, com per exemple nits d’hotel amb descompte, per crear un paquet d’activitats més atractiu per als visitants.

La campanya manté el lema “Amb els nostres arrossaires”, un missatge clar que vol posar en valor la feina de les persones que cultiven aquest producte tan vinculat al territori. Des de fa tres anys, les restriccions d’aigua han afectat la producció, i tot i que enguany la situació ha millorat, els pagesos encara no disposen de la totalitat de l’aigua necessària per regar els camps. L’Ajuntament dona suport a aquests productors i treballa per fer més visible la seva tasca dins la campanya.

La regidora reconeix que la iniciativa ha evolucionat molt des que es va posar en marxa l’any 1994. En aquell moment, la proposta va néixer amb la voluntat de donar a conèixer el municipi a través del seu producte estrella. Avui, tres dècades després, continua sent una de les campanyes gastronòmiques més consolidades del Baix Empordà. L’èxit de participació i la implicació del teixit local permeten a l’Ajuntament plantejar noves idees per a futures edicions. Entre les propostes en estudi hi ha la creació de paquets de cap de setmana amb allotjament i activitats culturals vinculades a l’arròs.

Supermatí – 2 maig 2025

Supermatí - programa sencer
Supermatí - programa sencer
Supermatí - 2 maig 2025
Loading
/