
Altamar Talks 1×02: Daya Comas sobre el talent, la motivació i l’acompanyament com a motor professional
En aquest segon episodi d’Altamar Talks, parlem amb la Daya Comas, psicòloga especialitzada en recursos humans i emprenedora al capdavant de Homolojobs, una consultoria especialitzada en acompanyar professionals del sector sanitari formats a l’estranger en processos d’homologació i inserció laboral.
La Daya, originària de Cuba, es va establir a Catalunya fa 25 anys per cursar un màster en Direcció de Recursos Humans a la UPF. Des d’aleshores ha treballat tant en el sector privat com en l’administració pública, desenvolupant projectes vinculats a l’ocupació i la formació per a col·lectius com joves, dones, i aturats de llarga durada. El seu pas per institucions com l’Ajuntament de Palamós, el Consell Comarcal del Baix Empordà o l’Oficina de Treball del SOC li va permetre conèixer de prop les necessitats de persones desorientades laboralment, i trobar eines per reorientar-les.
Parlem de motivació i d’autoestima, però sobretot d’escoltar. “Hi ha molta gent amb motivació, però els falta orientació i informació veraç. A vegades només cal que algú els posi les eines a l’abast”, diu. Aquesta visió l’ha dut a crear Homolojobs, una empresa de serveis personalitzats que atén professionals sanitaris que volen homologar els seus estudis per treballar a Espanya. L’acompanyament inclou gestions amb l’administració, preparació curricular, selecció de personal i orientació integral.
Amb una visió molt clara de com funciona el sistema des de dins, la Daya també identifica mancances: lentitud administrativa, manca de resposta motivada en expedients, i descoordinació institucional. Malgrat això, defensa una actitud proactiva i empàtica que s’adapti a cada cas. “Cada persona està en un nivell diferent del seu propi videojoc vital”, explica, i la seva feina és ajudar-los a superar pantalles.
També ha treballat amb empreses, sobretot del sector sanitari, ajudant-les a captar i fidelitzar talent. Identifica dos grans reptes: trobar el professional adequat i retenir-lo. El secret, diu, és entendre les necessitats reals dels equips i dels candidats. “Les empreses han de preguntar-se què necessiten ara, però també d’aquí a cinc anys”, i tenir mecanismes per escoltar el personal.
A la part final del podcast, reflexiona com a mare sobre el sistema d’orientació professional juvenil: “Els currículums dels instituts es poden millorar i falta informació clara sobre les sortides laborals de cada itinerari formatiu”. També posa el focus en la necessitat de formar joves en competències tecnològiques i actituds transversals.
Amb Homolojobs, la Daya ha aconseguit fer d’una feina vocacional un servei de gran valor per a persones i empreses. Sense grans campanyes de màrqueting, la seva reputació s’ha construït amb confiança, resultats i empatia. El seu model d’atenció personalitzada, basat en escoltar abans que receptar, és el reflex d’un nou enfocament en la gestió de recursos humans i orientació professional.
Fila Indie 4×26 – 21 maig 2025
TRACKLIST
JET – ARE YOU GONNA BE MY GIRL
MILES KANE – COME CLOSER
THE RACONTEURS – STEADY, AS SHE GOES
THE WOMBATS – LET’S DANCE TO JOY DIVISION
THE LAST SHADOW PUPPETS – THE AGE OF THE UNDERSTATEMENT
BAND OF HORSES – THE FUNERAL
SILVERSUN PICKUPS – LAZY EYE
BABYSHAMBLES – FUCK FOREVER
BAIO – SISTER OF PEARL
THE VIEW – SAME JEANS
FLEET FOXES – RAGGED WOOD
THE BRAVERY – BELIEVE
WE ARE SCIENTISTS – NOBODY MOVE, NOBODY GET HURT
THE SUBWAYS – ROCK & ROLL QUEEN
BLACK PUMAS – COLORS
THE WHITE STRIPES – WE’RE GOING TO BE FRIENDS
Els Premis a la Recerca “Santiago Zapata” 2025 impulsen a la recerca interdisciplinària sobre el suro
La Càtedra d’Estudis del Suro de la Universitat de Girona ha obert la convocatòria d’una nova edició dels Premis a la Recerca Santiago Zapata. Aquesta iniciativa vol incentivar estudis aplicats sobre el món del suro des d’una perspectiva transversal. S’hi poden presentar treballs relacionats amb àmbits com la història, l’economia, la cultura, la gestió forestal, la química, el disseny industrial o l’ecologia.
Els premis porten el nom del catedràtic Santiago Zapata, una figura destacada per la seva tasca d’impuls a l’estudi del suro. El certamen pretén posar en valor tant la dimensió científica com la cultural del suro, i fer arribar aquest coneixement a nous públics, més enllà del món acadèmic.
La convocatòria preveu dues modalitats amb dotació econòmica. La Modalitat A, amb un premi de 1.000 euros, s’adreça a estudiants de grau o màster, investigadors novells i treballs de recerca d’àmbit local, especialment de Catalunya i l’Estat espanyol. La Modalitat B, amb un guardó de 2.000 euros, va destinada a doctorands i investigadors sènior d’àmbit nacional o internacional.
Els treballs han de ser inèdits o haver estat publicats en els darrers dos anys. Poden presentar-se en català, castellà, anglès, francès o portuguès. L’àmbit temàtic és ampli i permet analitzar el suro des de diverses òptiques, com les suredes, les aplicacions industrials, la cultura associada o els reptes ambientals i tecnològics.
El termini per enviar les propostes finalitza l’1 de juliol de 2025. Els participants han de presentar el formulari d’inscripció, el currículum, un resum de 1.500 paraules amb els objectius, la metodologia, les fonts i les conclusions, i el treball complet. Es poden registrar telemàticament al portal de la Universitat de Girona o per altres vies establertes legalment.
El jurat estarà format per tres especialistes de disciplines diferents. El conservador del Museu del Suro de Palafrugell actuarà com a secretari, amb veu però sense vot. El veredicte es farà públic al setembre de 2025 a través del web oficial de la Càtedra d’Estudis del Suro.
Els treballs premiats es conservaran a la seu de la càtedra i el resum es publicarà al web. Els autors conservaran els drets d’autor, però hauran de fer constar que el treball ha estat guardonat si es publica en revistes o llibres posteriors.
Vanessa Peiró: “Volem recuperar aquest valor de proximitat que tenen els mercats tradicionals”
“No et tallis. Al mercat, pregunta”, aquesta és la idea central de la vuitena Setmana Internacional dels Mercats, una iniciativa a la qual s’ha sumat la Diputació de Girona, que se celebra a les comarques gironines fins a finals de maig. La campanya convida la ciutadania a fer una pausa, acostar-se al mercat amb el cistell o el carro i aprofitar els consells de les persones que hi treballen cada dia. N’hem parlat amb la diputada de Mercats i del segell Girona Excel·lent, Vanessa Peiró.
Segons Pairó, l’objectiu és trencar la barrera del mostrador. “Quan entres al mercat, és com posar pausa al dia a dia. Trobes persones que coneixes de tota la vida, que saben què compres i t’ho recomanen com si fossis de la família”, ha destacat en una entrevista al Supermatí.
La campanya ha arrencat a Sant Feliu de Guíxols amb una bona resposta de públic. Fins al 31 de maig, s’han programat una quinzena d’activitats a diversos mercats, com els de Palafrugell, Palamós o Sant Feliu mateix. Entre les propostes hi ha showcookings amb xefs reconeguts, tastos i tallers de cuina amb productes de temporada.
Aquesta iniciativa se suma a l’impuls del segell Girona Excel·lent, que posa en valor els productes agroalimentaris elaborats al territori. “És una manera de fer visible el que tenim a casa, que sovint costa més de reconèixer que el que ve de fora”, ha dit Pairó. Actualment, prop de 120 productes porten aquest distintiu, que es renova cada dos anys i dona suport als petits productors.
La diputada ha remarcat que els mercats són els millors ambaixadors del producte local. “Hi ha un valor afegit que no es troba en una gran superfície: l’ànima, l’energia i el compromís de la gent del territori que cada dia aixeca la persiana”, ha afirmat.