22.6 C
Pals
Dijous, 28 agost 2025
- Publicitat -

Umberto Tozzi s’acomiada dels escenaris fent un repàs dels grans èxits de 50 anys de carrera a Sant Feliu de Guíxols

El mític cantautor italià Umberto Tozzi ha protagonitzat un concert que ben segur els seus fans conservaran a la memòria i en parlaran durant anys. Ha estat un dels darrers cops per veure’l en directe i al seu hàbitat, l’escenari. La icona del pop rock italià es retira després de més 8 milions d’àlbums venuts al llarg d’una carrera de més de 50 anys.

Ho fa amb la gira ‘L’Ultima Notte Rosa: The Final Tour’, que ha arribat al festival de la Porta Ferrada convertint-se en l’únic concert d’Umberto Tozzi a l’estat espanyol.

Amb un directe potent, amb una desena de músics acompanyant-lo a l’escenari, Umberto Tozzi, vestit de blanc impol·lut amb lluentons, ha desplegat entrega a l’escenari del Guíxols Arena i ha interpel·lat el públic en diverses ocasions animant-los a acompanyar-lo durant el concert, ja fos amb la llum dels telèfons mòbils, cantant o movent els braços a banda i banda.

Tozzi, amb la seva veu inconfusible i una energia que desmenteix els seus 73 anys, ha garantit la connexió amb el públic des del primer moment. Ha obert foc amb ‘Notte Rosa’. Després, s’ha dirigit als espectadors amb un castellà una mica rovellat per anticipar que la següent cançó va ser la que el va catapultar a la fama internacional l’any 1977, i el que va fer que través lligams que han perdurat en el temps amb els seus fans catalans: ‘Ti amo’.

Amb més 2.000 concerts al llarg de la seva trajectòria, Umberto Tozzi deixa un llegat indiscutible. La seva música, que combina lletres romàntiques amb melodies enganxadores, ha marcat la banda sonora de diverses generacions.

Entre el públic, en Marco, un noi originari del sud d’Itàlia que no s’ha volgut perdre aquesta oportunitat de veure en directe “un gran, un clàssic” i que va ser la banda sonora de la seva infància perquè és la música que escoltaven els seus pares a casa. O la Neus, que recorda que és la música que ballava als “guateques” o en Joan, que ha explicat que les cançons li recorden quan començava “a festejar” amb la seva dona. Són tan fans que, de fet, han arribat a anar fins a Brussel·les per veure’l en directe: “Mai decep”.

El moment més esperat per al públic ha arribat al final del concert. Aleshores, els espectadors que havien seguit la vetllada amb entusiasme però sense decidir-se a abandonar la cadira, s’han aixecat per cantar i ballar ‘Tu’ i, com no podia ser d’una altra manera, ‘Gloria’, que ha posat el colofó a una hora i mitja llarga de música, nostàlgia i somriures.

[AGENDA] Què puc fer el dilluns 11 d’agost a l’Empordà i Comarques Gironines?

privat:-el-cap-roig-festival-ha-venut-mes-del-75%-de-les-entrades-a-les-portes-d’arrencar-la-25a-edicio-aquest-diumenge
Privat: El Cap Roig Festival ha venut més del 75% de les entrades a les portes d’arrencar la 25a edició aquest diumenge

Ràdio Capital de l’Empordà et porta l’agenda definitiva amb totes les activitats que es duran a terme durant el llarg del dia d’avui a l’Empordà, la Costa Brava i les Comarques Gironines. Deixa’t emportar per la màgia de les terres gironines i descobreix perquè aquest territori és un dels destins culturals més atractius de Catalunya.

Al festival Sons del Món, Andrea Motis i Josep Traver tancaran avui al vespre el festival al Celler Martín Faixó. Tot i la seva joventut, la trompetista i cantant Andrea Motis és una de les artistes de jazz més importants de casa nostra i probablement la música espanyola més internacional d’aquest estil. A Sons del Món arriba acompanyada pel guitarrista Josep Traver, un dels músics imprescindibles del jazz català que ha col·laborat amb la cantant des de l’inici de la seva carrera.

I al festival de la Porta Ferrada a Sant Feliu de Guíxols, avui hi passaran Los Secretos i Duncan Dhu per celebrar el seu 40è aniversari. El concert serà al Guíxols Arena a partir de les 21 h.

Al festival de Cap Roig de Calella de Palafrugell, avui hi haurà Siempre Así. La seva rumba festiva s’ha convertit en la banda sonora de moltes generacions. Des que van debutar als anys noranta, han portat la seva música a escenaris de tot Espanya i Llatinoamèrica.

I al Port de la Selva, a l’església de la Mare de Déu de les  Neus, avui se celebra el concert del Quartet Al-Hamra en el marc del Mediterranean Guitar Festival. Aquest és un del millors quartets de guitarres flamenques del món, que interpreta amb gran virtuosisme obres compostes per Manuel Granados i ambientades en els guitarristes més importants de la segona meitat del segle XIX.

Festes Majors

Avui a les Comarques Gironines, estan de Festa Major les localitats de Sant Llorenç de la Muga, de Roses, de Garriguella, de Bescanó, d’Amer i de Tortellà. 

La màgia i l’emoció d’Emma Stratton al Festival Clàssic Pals

Emma Stratton al festival classic pals

Aquest diumenge, l’Església de Pals s’ha omplert per acollir un dels moments més esperats del Festival Clàssic Pals: el recital d’Emma Stratton, pianista i codirectora del certamen. Malgrat la seva joventut, Stratton s’ha guanyat un lloc destacat dins del panorama pianístic gràcies al seu virtuosisme i a un compromís constant amb la divulgació de la música clàssica. Aquesta vocació comunicativa ha quedat palesa al llarg del concert, amb breus introduccions a cadascuna de les obres que han ajudat el públic a endinsar-se en la seva història i el seu context.

La vetllada començava amb la Partita núm. 2 en do menor BWV 826 de Johann Sebastian Bach, una obra majestuosa publicada el 1731 dins la col·lecció de les sis partites per a clavicèmbal. La simfonia inicial, gairebé amb caràcter d’obertura, dona pas a una successió de danses cortesanes —Allemande, Courante, Sarabande, Rondeaux i Capriccio— que Bach transforma en pura arquitectura sonora.

El segon bloc ens ha portat al romanticisme alemany amb les Variations sérieuses, op. 54 de Felix Mendelssohn, escrites el 1841 per recaptar fons per a un monument a Beethoven. Les 17 variacions, plenes de contrastos, alternen la delicadesa íntima amb passatges de gran brillantor tècnica.

A continuació ha arribat la Mélodie, op. 5 núm. 3 de Fanny Mendelssohn, una petita joia lírica que recorda una cançó sense paraules i que posa en valor el talent d’una compositora sovint eclipsada pel seu germà i a qui Stratton ha volgut reivindicar.

Després d’una breu pausa, el programa girava cap a llenguatges més actuals amb els Scherben núm. 3 i 18 (2002) de Niels S. Eichberg. El títol, que significa “fragments”, reflecteix peces breus i trencades que es reconstrueixen a través de contrastos rítmics, silencis i colors sonors inesperats.

La Sonata núm. 2 en re menor, op. 14 de Serguei Prokofiev aportava energia i caràcter, amb un primer moviment d’una gran vitalitat rítmica, un scherzo mecànic i percutiu, un andante líric i un vivace final que esclata amb força.

Per tancar el programa oficial, l’Allegro de Concierto d’Enric Granados, obra composta per a un concurs que Granados li va guanyar a Manuel de Falla i que combina virtuosisme romàntic amb una clara influència de la música popular espanyola, plena de llum i expressivitat.

El concert, però, tenia encara una sorpresa final. L’alcalde de Pals ja pujat a l’escenari per retre un petit homenatge a Amparo Girona, cantant emergent que als anys 50’s recorria concursos de talent arreu de la Costa Brava, com La Voz de la Costa Brava, en una època en què ser dona i artista no era gens fàcil. Reconeguda també com a gran aficionada a la música clàssica i fidel assistent a tots els concerts del poble, Girona ha rebut l’aplaudiment llarg i càlid del públic.

Tancat el capítol de reconeixements l’Emma anunciava el bis: “Aquesta peça no l’he tocada mai, però us animo: si la sabeu, canteu-la amb mi”, abans d’interpretar La Violetera de José Padilla, una de les cançons que l’Amparo cantava als concursos. Amb un arranjament delicat per a piano sol, Stratton ha convertit aquesta melodia popular en una miniatura plena de nostàlgia i afecte, mentre algunes veus del públic s’hi afegien.

Sota la direcció de Stratton El Festival Clàssic Pals, recull el testimoni de la tradició musical impulsada fa anys per la pianista Carlota Garriga, que aquest diumenge, asseguda entre el públic, ha comprovat com el llegat continua viu i amb força renovada.

El Govern aprovarà al setembre la bonificació del 95% de l’impost de successions per a la pagesia

El conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, ha anunciat que al setembre s’aprovarà la bonificació del 95% de l’impost de successions en casos de transmissió d’explotacions agràries. El Govern ja ha redactat la mesura i preveu que quedi aprovada dins del pròxim mes. Aquesta era una de les demandes principals del Gremi de la Pagesia dins l’acord signat el febrer passat per frenar les mobilitzacions.

Segons Ordeig, 8 dels 17 punts pactats amb el sector ja s’han complert. La resta es resoldran progressivament fins a finals d’any, excepte l’impost d’hidrocarburs, que no és viable jurídicament. El conseller ha admès que en alguns casos s’han quedat curts, però ha recordat que simplificar una administració burocratitzada durant dècades no es pot fer de manera immediata.

El mes vinent també es desplegaran noves mesures per combatre la plaga de conills que afecta sobretot les comarques de Ponent. Hi haurà una nova ordre d’ajuts per comprar visors nocturns i contractar empreses especialitzades en control poblacional. Els Agents Rurals disposaran de més vehicles tipus ‘pick-up’ per fer batudes i s’aplicaran plans de control a Girona, Lleida i el Pirineu. A més, es multiplicaran per tres els cursos de formació per a caça nocturna. Tot i això, Ordeig adverteix que les captures no són suficients i que cal una estratègia de contenció amb accions a diferents nivells.

A la tardor, el Departament presentarà un pla plurianual per instal·lar més xarxes antipedra als camps de fruita, sobretot a les comarques de Ponent, on molt poques explotacions en disposen. L’objectiu és que el sector asseguri un 85% dels cultius. La mesura arriba després d’un inici de campanya marcat per nombroses pedregades.

Ordeig també ha recordat que s’estan tramitant ajuts per a protectors de cultius llenyosos, que es publicaran al setembre, i que a la tardor acabaran les obres del pantà dels Guiamets. Paral·lelament, s’ha redactat el projecte per connectar el Garrigues Sud amb el pantà de Margalef.

Finalment, el conseller ha insistit que no tot depèn del Govern, però que cal impulsar petits canvis i accions per millorar el dia a dia del sector. També ha fet una crida a la ciutadania perquè valori els productes del camp català i reconnecti amb el territori.

La novena edició d’Amb So de Cobla aplega prop de 6.500 espectadors a Palamós

El Festival Amb So de Cobla ha reunit aquest any prop de 6.500 espectadors en la seva novena edició a Palamós. L’esdeveniment ha programat set espectacles amb noms consolidats i propostes innovadores que han omplert places i carrers.

El concert inaugural, amb Roger Mas i la Cobla Sant Jordi Ciutat de Barcelona, va congregar unes 1.500 persones. El muntatge Jota per Cobla, amb Quico El Cèlio, El Noi i el Mut de Ferreries i la Cobla Reus Jove, en va reunir 1.300 més.

Divendres va destacar la presència femenina amb la Cobla Amb So de Dona, que va homenatjar Juli Garreta, i el grup Alosa, que va fusionar el seu repertori amb una cobla creada especialment per a l’ocasió.

La cloenda, dissabte, va anar a càrrec de Coblatròpic, que va barrejar ritmes llatinoamericans i cobla, convertint el nucli antic en una pista de ball improvisada.

L’organització destaca que el festival es consolida com a punt de trobada del món de la cobla i referent dels festivals d’estiu a Catalunya. La desena edició se celebrarà del 4 al 8 d’agost de 2026 a Palamós.

Sara Baras emociona Porta Ferrada amb el seu flamenc

El conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, durant una entrevista a la seu del departament a Lleida Data de publicació: diumenge 10 d’agost del 2025, 02:00 Localització: Lleida Autor: Alba Mor
El conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, durant una entrevista a la seu del departament a Lleida Data de publicació: diumenge 10 d’agost del 2025, 02:00 Localització: Lleida Autor: Alba Mor

Hi ha nits que et poden sorprendre sense esperar-ho. Així ha estat la meva primera vegada davant d’un espectacle de dansa, i no qualsevol: veure Sara Baras en plena acció al Festival de Porta Ferrada, amb un ambient i una temperatura immillorable.

Confesso que fins ahir no havia assistit mai a un espectacle de ball. El flamenc, per mi, era fins ara una paraula gran, amb ecos d’Andalusia i força escènica, però també una mica desconeguda. Però des del primer cop de taló de Sara Baras, vaig entendre que allò no era només dansa. Era veu, cos, ànima i terra. Era un idioma nou, però que s’entenia sense haver-lo estudiat mai.

El seu espectacle Vuela, un homenatge al mític Paco de Lucía, va mostrar la màgia que existeix entre la música i el moviment. Però més enllà de l’homenatge, el que es va viure a l’escenari va ser pura emoció. Cada moviment seu és precís com un bisturí i, alhora, carregat de vida. El seu cos parla: crida, sospira, pregunta i respon. Sense necessitat de dirigir-se directament al públic en cap moment, ja que no va fer falta, el seu ball va transmetre i emocionar a tots els que érem allà.

Va ser impossible no deixar-se emportar pel compàs, pel ritme que et feia vibrar els ossos, per la connexió brutal amb els músics que l’acompanyaven —impecables, generosos, igualment protagonistes. Hi havia un respecte profund per cada nota i un amor evident per l’ofici. I enmig de tot, Sara Baras, que va aconseguir connectar tant amb el públic, que fins i tot la gent es va aixecar a aplaudir abans que acabés l’últim compàs.

Per ser la meva primera vegada davant d’un espectacle de ball, la veritat és que no hauria pogut començar millor. Sara Baras ofereix un flamenc intens i directe, sense ornaments innecessaris. Una experiència que, sense buscar-ho, em va deixar amb ganes de seguir explorant aquest món.