La campanya forestal a les comarques gironines estarà marcada per l’estat de la massa forestal i la climatologia malgrat la «normalització» de la situació

prevenció incendis comarques gironines campanya forestal 2026

La campanya forestal per aquest 2026 a comarques gironines vindrà marcada per l’estat dels boscos després d’uns mesos més plujosos del que és habitual. A aquests factors cal sumar-hi la incidència de la temperatura i el vent per a la campanya forestal d’enguany.

Això és el que es desprèn de la presentació de la campanya forestal per al 2026 que s’ha fet aquest dimarts al matí amb el delegat del Govern a Girona, Xavier Guitart; el director dels Serveis Territorials d’Interior i Seguretat Pública, Eduard Adrobau; representants de l’Ajuntament de Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró; representants del cos de Bombers de la Generalitat; del cos d’Agents Rurals, dels Mossos d’Esquadra; el Servei d’Emergències Mèdiques; i altres cossos que intervenen en la prevenció i extinció d’aquests incendis.

Tal com han detallat els diversos cossos de seguretat durant la presentació, la campanya forestal d’enguany comença amb uns boscos que han rebut una gran aportació d’aigua durant els darrers mesos. Això es deu al fet que el règim de pluges a les comarques gironines, tal com ha passat a la resta de Catalunya, ha estat per sobre la mitjana. Per tant, aquest règim de pluges per sobre de l’habitual ha fet que els boscos comptin amb una massa forestal nodrida d’aigua i, alhora, ha facilitat el creixement de matolls i altres plantes fines que poden servir com a combustible en el cas que es produeixi un incendi.

A aquest augment de la vegetació fina als nostres boscos, cal sumar-hi l’augment de la temperatura que hi ha hagut en els darrers anys en la nostra regió i la possible incidència del vent. El cap de Bombers de la Generalitat a la regió d’emergències de Girona i inspector, Jordi Martín, explica que és una situació «complexa» tot i la «normalitat» en la qual ens trobem.

L’autoprotecció i la prevenció

Per això, tant des del cos de Bombers com el d’Agents Rurals veuen clau la prevenció i l’autoprotecció. En el primer punt, el cap de l’Àrea regional dels Agents Rurals i sotsinspector, Jaume Bosch, detalla que la principal lluita contra els incendis forestals és «la prevenció d’incendis». A més, explica que quan falla aquesta prevenció, «és quan tenim un incendi». Per això, des dels diversos cossos de seguretat executen tasques de prevenció i de preparació del bosc per mirar de minimitzar el risc d’incendi forestal.

Una de les darreres tasques que s’ha desenvolupat des del cos de Bombers en termes de prevenció, ha estat marcar eixos de confinament per evitar que incendis forestals de grans dimensions passin d’un massís a un altre en un possible canvi de comportament a causa del vent. Això permet controlar i protegir millor els boscos i, en definitiva, a la ciutadania. Jordi Martín recorda que amb el canvi climàtic hi ha més risc que es creïn aquests incendis amb un comportament extrem.

Jaume Bosch explica que també és clau conscienciar a la població i que la ciutadania «aporti la seva part» en la prevenció d’aquests incendis. «9 de cada 10 incendis forestals venen provocats per la incidència humana», detalla Bosch. Per això, recorda que és clau l’autoprotecció.

Per promoure aquesta autopotecció, Bosch, apunta que cal tenir els habitatges preparats per afrontar un possible incendi forestal, netejar parcel·les, crear franges de protecció, entre altres accions per minimitzar els riscos. També es demana no realitzar activitats en el medi forestal depenent del risc d’incendi que hi hagi previst.

Des dels diversos cossos per facilitar aquesta prevenció i autoprotecció d’aquests incendis, s’ha fet un estudi de manera conjunta amb les ADF dels diversos massissos de comarques gironines per saber en quin estat estaven els camins i pistes forestals de la zona. Jordi Martín detalla que, tot i les darreres pluges hi ha algun camí de difícil accés, però que no hi ha arbres que impedeixin el pas als vehicles d’emergències per poder treballar en cas que hi hagi un incendi forestal. Martín reconeix que a la zona on s’ha hagut de treballar més per dur tasques de neteja de camins i arbres caiguts ha estat a la zona del Ripollès i la Garrotxa per l’alta mortalitat de massa forestal que hi ha hagut i les posteriors ventades que han provocat caigudes d’arbres en camins.

Incorporació de personal i els vehicles

La campanya forestal no es podria entendre tampoc sense la intervenció dels efectius de Bombers i la flota de vehicles que hi ha actualment disponible a comarques gironines. Jordi Martín apunta que en els darrers anys hi ha hagut una renovació de la plantilla del cos de Bombers i, actualment, es troba en una fase de creixement. Gràcies a una acció del govern important Martín detalla que el cos compta amb la «plantilla més gran» que s’ha vist en els darrers anys. Tot i això, explica que cal assegurar experiència i seguretat entre aquests membres que acaben d’arribar al cos i, per això, des de Bombers s’està treballant per cobrir aquesta necessitat.

A la demarcació de Girona, concretament, hi haurà desplegats 760 Bombers – entre professionals i voluntaris -, a més, d’un reforç de 84 auxiliars forestals. A aquesta xifra caldrà sumar-hi la flota aèria disponible a comarques gironines: un helicòpter de coordinació a l’Hospital Josep Trueta; un helicòpter de rescat fix a Olot; tres helicòpters bombarders (un d’ells, tal com ha passat en les darreres campanyes fixat a Castell d’Aro); i dues avionetes de vigilància i atac del Ministeri a Empuriabrava.

Finalment, el cos de Bombers també inicia aquesta campanya amb un increment en la flota de vehicles i una millora de les prestacions de les unitats, respecte la campanya anterior. A aquesta renovació cal sumar-hi la implementació completa de 25 drons en àmbit català, una eina valuosa i que permet millorar l’operativitat en els incendis forestals.

Guitarricadelafuente, Natalia Lacunza i Raly completen el cartell de la 12a edició del Festival•B

guitarricadelafuente,-natalia-lacunza-i-raly-completen-el-cartell-de-la-12a-edicio-del-festival•b
Guitarricadelafuente, Natalia Lacunza i Raly completen el cartell de la 12a edició del Festival•B

El Festival•B ha completat el cartell de la seva dotzena edició amb la incorporació de Guitarricadelafuente, Natalia Lacunza i Raly. Aquestes tres noves confirmacions se sumen a una programació que reuneix algunes de les propostes més destacades de l’escena alternativa, urbana i emergent de l’Estat.

Aquest any la cita musical se celebrarà els dies 17, 18 i 19 de setembre al Parc del Fòrum i i arrencarà amb una jornada inaugural el dijous. Entre els artistes confirmats també hi figuren Rusowsky, Mushka, Yung Beef, Maria Arnal i altres noms destacats del panorama musical actual.

Entre les darreres incorporacions destaca Guitarricadelafuente, una de les veus més singulars de l’escena musical estatal, que combina les arrels del folklore amb una mirada contemporània. També s’hi suma la cantant navarresa Natalia Lacunza, que després de donar-se a conèixer a Operación Triunfo 2018 s’ha consolidat com una de les artistes més destacades del nou pop estatal. Completa aquesta última tanda de confirmacions Raly, una de les veus emergents de l’escena urbana catalana. L’artista d’Igualada presentarà “A0”, un treball que amplia la seva proposta musical amb noves textures electròniques.

Amb aquest cartell, el Festival•B manté la seva aposta per la diversitat estilística, el descobriment de nous talents i els artistes que estan definint el present de la música, consolidant-se com una de les cites de referència de la temporada.

L’entrada Guitarricadelafuente, Natalia Lacunza i Raly completen el cartell de la 12a edició del Festival•B ha aparegut primer a Primera Fila.

Montse Faura: « Hi ha molta perversió, hi ha molta tristor, i cal reivindicar que l’amor també deixa rastre»

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Montse Faura: " Hi ha molta perversió, hi ha molta tristor, i cal reivindicar que l'amor també deixa rastre"
Loading
/

El Festival de Torroella de Montgrí arribarà aquest estiu a la seva 46a edició amb una programació que manté l’aposta per l’excel·lència artística, el talent emergent i la singularitat de les propostes. En una entrevista al programa Supermatí, la directora del festival, Montse Faura, ha explicat les línies mestres d’una edició que s’ha construït durant anys de preparació.

La programació porta per lema L’amor també deixa rastre, una idea que dona continuïtat a les reflexions plantejades en edicions anteriors. Segons Faura, el context actual ha estat determinant a l’hora de definir aquest relat. «Si veiem noticiaris i la vida que ens envolta, tot és greu. Hi ha múltiples guerres, més de cinquanta guerres simultànies, hi ha molta perversió, hi ha molta tristor i cal reivindicar també que l’amor també deixa rastre».

Entre els principals atractius de la programació hi haurà la participació de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya amb Josep Colom, l’Orquestra Simfònica del Vallès amb Pablo Ferrández i la presència de figures internacionals com Daniil Trifonov, Elisabeth Leonskaja o Nadine Sierra.

Faura ha destacat especialment la incorporació de Trifonov, un artista que el festival perseguia des de feia anys. El pianista actuarà amb la Mahler Chamber Orchestra sota la direcció de Daniel Harding en un dels concerts més esperats de l’estiu.

La directora també ha remarcat la importància de mantenir l’equilibri entre artistes consolidats i nous talents, una de les característiques que han definit el festival des dels seus inicis. Segons explica, aquest equilibri «ha de ser orgànic, no ha de ser imposat, no ha de ser forçat» i ha de respondre a l’ADN del certamen.

La programació inclourà també estrenes, residències artístiques, concerts singulars i diverses commemoracions, com els 150 anys del naixement de Pau Casals, els 150 anys del naixement de Manuel de Falla o els 400 anys de la mort de John Dowland.

A més, el festival reforçarà les activitats paral·leles amb una nova edició d’In-Edit Empordà, residències internacionals i una col·laboració amb el festival Clàssics de Pals per commemorar els cent anys de l’organista Montserrat Torrent.

Amb tot plegat, el Festival de Torroella tornarà a convertir-se en un dels grans punts de trobada de la música clàssica i la creació contemporània al país.

Supermatí – 9 juny 2026

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Supermatí - 9 juny 2026
Loading
/

Prop de 4.100 estudiants de les comarques gironines faran les PAU aquesta setmana

Prop de 4.100 estudiants de les comarques gironines participaran aquesta setmana en les Proves d’Accés a la Universitat, que es faran entre el 9 i l’11 de juny sota la coordinació de la Universitat de Girona.

La convocatòria d’enguany registra un augment de participants respecte a l’any passat. El 2025 es van examinar prop de 3.800 alumnes. Aquest any la xifra supera els quatre mil.

La majoria dels estudiants faran els exàmens a la ciutat de Girona. També s’han habilitat tribunals a Figueres, Olot i Salt per facilitar l’organització de les proves arreu de la demarcació.

Els exàmens començaran dimarts amb la prova de llengua castellana i literatura. Durant els tres dies, els alumnes s’examinaran de matèries comunes i específiques vinculades als diferents itineraris acadèmics.

Entre les assignatures amb més estudiants inscrits destaquen història, història de la filosofia, matemàtiques, biologia, química, llengua catalana i literatura i funcionament de l’empresa i disseny de models de negoci.

La Universitat de Girona ha distribuït els estudiants en diversos centres universitaris i instituts de secundària. Les facultats del campus de Montilivi i del Barri Vell concentraran bona part dels tribunals.

Els resultats de les proves es faran públics el 23 de juny. Posteriorment s’obrirà el procés de preinscripció universitària, que s’allargarà fins a finals de mes.

Les Proves d’Accés a la Universitat representen cada any una de les cites acadèmiques més importants per als estudiants que volen iniciar estudis universitaris el pròxim curs.

La Generalitat inicia la consulta pública per ampliar el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter

Parc Natural del Montgrí
Vistes de tornada del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter

La Generalitat de Catalunya posarà en marxa el pròxim 15 de juny la consulta pública prèvia del projecte de decret per ampliar el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter i crear noves reserves naturals parcials dins aquest espai protegit.

El procés es farà a través del portal de participació ciutadana de la Generalitat i tindrà una durada d’un mes. L’objectiu és recollir l’opinió de la ciutadania abans d’iniciar la tramitació formal del projecte.

L’ampliació prevista afecta un dels espais naturals més importants del Baix Empordà. La proposta també contempla reforçar la protecció ambiental amb la declaració de noves reserves naturals parcials.

Per facilitar la participació, el Govern ha organitzat tres sessions informatives obertes a tota la ciutadania i a les entitats interessades.

La primera sessió es farà el 15 de juny al Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí. La segona serà el 30 de juny en format telemàtic. La tercera tindrà lloc el 3 de juliol al Centre Cívic d’Ullà.

Aquestes trobades serviran per explicar el contingut del projecte, els objectius de l’ampliació i els mecanismes de participació previstos durant la consulta pública.

La iniciativa suposa el primer pas administratiu per a la possible ampliació del parc natural. El procés permetrà que veïns, entitats i agents del territori puguin aportar opinions i consideracions abans de l’elaboració definitiva del decret.