Privat: L’acte d’encesa de llums obrirà demà divendres el programa d’activitats que tindran lloc a Palamós durant el període festiu de Nadal i Reis
Palamós encén demà les llums de Nadal i dona inici a un mes d’activitats que ompliran el municipi fins al dia de Reis. L’acte tindrà lloc a les sis de la tarda entre la plaça dels Arbres i l’entrada del carrer Major, amb un espectacle de llum i so conduït per dos infants escollits a l’atzar.
L’encesa obre un programa intens que combinarà tradició, cultura, comerç i propostes familiars. Els nuclis antics de Palamós i Sant Joan projectaran mappings nadalencs, mentre que el port acollirà el Market de Nadal, obert del vint de desembre al quatre de gener.
La campanya inclourà activitats per a famílies com “Anem a buscar el Tió” al bosc de Can Pere Tià, la visita del carter Reial, l’arribada d’en Fumera i diferents espectacles al Teatre La Gorga. També s’hi sumaran concerts de Nadal, cercaviles i cantades itinerants.
El comerç local tindrà protagonisme amb la campanya “Comprar a Palamós té premi!” impulsada per Fecotur. Els establiments associats lliuraran butlletes per optar a un premi de mil euros i cinc premis de cent euros. Les compres permetran pujar gratuïtament al carrilet o obtenir descomptes a les atraccions de la fira del port.
La programació també incorpora la Fira d’Entitats de Nadal, que se celebrarà el dia vint de desembre al carrer Cervantes amb parades d’associacions i escoles del municipi.
El calendari es tancarà el cinc de gener amb l’arribada per mar de Ses Majestats els Reis Mags, que amarraran al moll pesquer a les sis de la tarda. L’organització oferirà xocolata desfeta i música, i la cavalcada recorrerà les avingudes centrals fins al Teatre La Gorga.
El català, en retrocés a les comarques gironines. El català continua sent la llengua més habitual a Girona, però el seu us baixa del 50% per primer cop. L’ús del català a les comarques gironines es troba per sobre la mitjana de Catalunya. Malgrat que es troba per sobre la mitjana catalana, l’ús del català com a llengua habitual baixa respecte a l’enquesta del 2018, i baixa del 50% per primera vegada.
L’enquesta feta pública al febrer constatava que el català és la llengua habitual de menys d’un terç dels catalans, el 32,6%, per primera vegada en, com a mínim, 20 anys. A Girona, la població que usa exclusivament el català com a llengua habitual és del 45,1%, un retrocés de 9 punts percentuals respecte al 2018. Els qui tenen el castellà com a llengua habitual puja lleugerament, del 29 al 32%, i els que ho fan amb altres idiomes del 6,3 al 7,2%.
Els gironins que fan servir només el català com a llengua inicial i els que fan servir el castellà: un 39,1% dels gironins trien la llengua catalana inicialment, davant d’un 35,6% que ho fan en castellà. L’ús del castellà com a llengua inicial es manté estable des del 2003, al voltant d’un 35%, però el català ha baixat del 52,5% que ho feien el 2003 al 39,1% del 2023. Aquest retrocés del català és a causa de l’augment dels que ho fan indistintament en català o castellà, però especialment pels que ho fan en altres idiomes, que són el 17,3% el 2023 davant el 6,9% que ho feia el 2003. La llengua amb la qual els gironins se senten més identificats és el català, però també es mostra un descens en aquest aspecte. Si el 2018 era un 51,9% de la població gironina que se sentia identificat amb la llengua catalana, el 2023 baixa fins al 40,3%. L’enquesta mostra que cada vegada són més les persones que s’identifiquen tant amb el català com amb el castellà i amb altres llengües
Nuria Riquelme, regidora de llengua catalana de l’ajuntament de Girona ha estat entrevistada per Joan Bosch al programa de CAP A CAP i ha reclamat un nou pacte per la llengua.
Rosalía oferirà 4 concerts a Barcelona l’abril de 2026
Rosalía ha anunciat finalment el “LUX TOUR”, una gira mundial que sumarà 42 concerts en 17 països i que tindrà Barcelona com un dels punts centrals. La ciutat acollirà fins a quatre nits al Palau Sant Jordi, convertint-se en una de les seus amb més actuacions de tot el calendari.
La catalana actuarà el 30 de març i l’1, 3 i 4 d’abril al Movistar Arena coincidint amb Setmana Santa. Posteriorment, el tour farà escala al Palau Sant Jordi els dies 13, 15, 17 i 18 d’abril, una tanda que consolida Barcelona com una parada imprescindible per a la presentació del seu quart disc “LUX”.
La venda d’entrades per a Barcelona es farà en dues fases. El dijous 11 de desembre a les 10 h s’obrirà la venda per als del 13 i 15 d’abril a Barcelona. La resta d’entrades, que inclouen les dates del 17 i 18 d’abril, es posaran a la venda el mateix dia a les 11 h. Totes les entrades estaran disponibles a Live Nation, Ticketmaster i El Corte Inglés.
Després que “LUX” s’hagi convertit en un dels discos més aclamats de l’any, Rosalía el presentarà en directe en una gira que començarà el 16 de març a Lió i clourà el 3 de setembre al Coliseo de Puerto Rico, a San Juan.
La preventa del tour serà el dimarts 9 de desembre també amb dues franges horàries a les 10 h i a les 11 h. Per poder accedir-hi caldrà registrar-se prèviament al web oficial de Rosalía.
L’Audiència de Girona ha jutjat un home acusat de violar una menor de 14 anys el 12 de desembre de 2018 en un bosc entre Ullà i Bellcaire d’Empordà. La víctima, que en aquell moment tenia 13 anys, va explicar que va conèixer l’acusat a través d’amigues i va acceptar la seva proposta de quedar aquell dia. Va sortir de l’escola i va estar a la biblioteca quan l’acusat va passar a buscar-la en cotxe.
Segons la versió de la víctima, l’acusat va conduir fins a un lloc fosc i apartat, on va patir l’agressió sexual. La jove va admetre que va trigar gairebé tres anys a denunciar els fets, per por a represàlies, i va assegurar que no havia explicat el que havia passat fins que va sentir-se més segura per fer-ho.
L’acusat, per la seva part, nega els fets i afirma no conèixer la víctima. Durant el judici, va presentar uns vídeos com a prova per demostrar que el dia de l’agressió estava a una piscina amb un amic, la qual cosa contradiu la declaració de la menor.
L’acusat s’enfronta a una pena de 15 anys de presó si es demostra la seva culpabilitat. La confrontació entre les versions de l’acusat i la víctima ha marcat el desenvolupament d’aquest judici, que espera una resolució en els pròxims mesos.
L’Associació de Càmpings de Girona treballa per portar unes 200 persones de l’Amèrica Llatina per venir a fer la temporada. El president de l’entitat, Miquel Gotanegra, assegura que la manca de professionals ha portat els empresaris a explorar aquesta opció i preveuen fer una primera prova de cara a aquest estiu. En principi es farà la selecció dels treballadors, se’ls formarà i quan acabin de fer la temporada, tornaran al seu país d’origen.
Gotanegra ha reiterat que el sector té “una mancança de personal qualificat des de fa anys que limita el creixement dels negocis”. El president de l’associació ha garantit que mantindran les campanyes de captació a Catalunya però que ho combinaran amb aquesta primera experiència de captació en origen.
El sector del càmping tancarà un 2025 d'”èxit” segons explica el president de l’associació d’empresaris. Miquel Gotanegra ha explicat que per primera vegada han superat el milió de pernoctacions i això suposa un increment del 18,8% en comparació amb l’any passat però gairebé un 70% més de les pernoctacions que hi havia ara fa deu anys als càmpings gironins.
Això implica que cada vegada hi hagi més establiments que aposta per obrir més mesos a l’any, en comptes de fer-ho estrictament els tres mesos de temporada alta. Miquel Gotanegra, però, contraposa aquesta situació amb la manca de treballadors que pateix el sector. Una mancança que, en part, prové d’aquest allargament de la temporada. “El gran gruix de treballadors són estudiants i només pots comptar-hi de juliol a principis de setembre”, detalla el president de l’associació de càmpings.
Contractació en origen
Per tant, els càmpings necessiten una plantilla “més estable” i per això han decidit “fer un salt al buit” i apostar per la contractació en origen. Això vol dir que l’associació s’encarregarà de captar treballadors a països de l’Amèrica Llatina, portar-los a Girona, formar-los i incorporar-los a la plantilla. Una vegada acabi la temporada, els retornaran al país d’origen.
El president de l’entitat ha assegurat que “no és res diferent del que ja facin altres sectors econòmics”, com ara en la collita de fruita. En aquest cas, però, especifica que la formació és “molt més tècnica” perquè en el cas de personal de neteja hi ha una sèrie de formació de productes químics o de digitalització que hauran de dominar abans de començar a treballar.
Miquel Gotanegra ha garantit que aquesta campanya de captació en origen anirà en paral·lel amb les campanyes que es feien a escala local. De moment, aquesta temporada preveuen portar entre 200 i 250 persones de països que encara no estan del tot definits, però podrien ser Xile, Hondures i Perú. “No podem portar dos avions plens de gent perquè no estem preparats”, ha apuntat el portaveu dels càmpings gironins.
De fet, els empresaris del sector asseguren que aquesta serà una primera prova i que en funció de l’èxit l’any següent acabaran de modular la campanya. “Serà una contractació progressiva”, ha afegit Gotanegra.
Aposta de les administracions
Miquel Gotanegra ha demanat que les administracions “es creguin” aquesta desestacionalització que estan aplicant els empresaris. Per això considera que cal “seguir netejant les platges” i també aposta per mantenir el servei de socorrisme més temps. “Veure la platja com un espai només d’estiu és un estigma”, afegeix Miquel Gotanegra. De fet, assegura que hi ha molts turistes que aprofiten l’hivern per “estirar-se a la sorra a llegir” i gaudir del paisatge o caminar pels camins de ronda.
En aquest sentit, Miquel Gotanegra veu una oportunitat d’ampliar tots aquests serveis amb la reformulació de l’impost turístic que estan treballant amb el Govern. El president de l’associació ha detallat que estan negociant com es modifica la taxa turística conjuntament per tal d’aconseguir una solució beneficiosa per les dues parts.
En paral·lel, l’entitat dels càmpings gironins també treballa amb les administracions per aconseguir finançament públic per estendre el projecte SmartCamp. Aquest estiu s’ha tancat la prova pilot del projecte de digitalització i sostenibilitat que ha liderat l’associació. Ara treballen en un “cofinançament” amb les administracions perquè consideren que les solucions tecnològiques permeten complir alguns dels objectius que tenen les administracions i al mateix temps donar un valor afegit als negocis del càmping.
Actualment, l’associació treballa per informar els clients de quan s’acosta una tempesta, de l’aforament en temps real a la piscina o de la temperatura que té l’aigua, entre d’altres.
Una vintena d’empresaris membres del Ple de la Cambra de Comerç de Palamós han mantingut una trobada de treball amb el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer. La sessió ha comptat també amb la presència del director dels Serveis Territorials d’Empresa i Treball de la Generalitat a Girona, Pau Rich, i ha estat presidida pel vicepresident de la Cambra, Carles Arnall, i pel tresorer, Enric Gimeno.
La reunió ha començat amb una presentació de les empreses assistents i una ronda oberta de preguntes en què els empresaris han pogut expressar les seves inquietuds i preocupacions. El diàleg ha estat productiu i ha permès abordar diversos temes de rellevància per al futur econòmic del territori.
El president Noguer ha explicat quines són les competències de la Diputació de Girona i el paper de la institució com a administració de suport transversal a les comarques gironines. Ha destacat que la Diputació centra gran part de la seva tasca en donar suport als ajuntaments, impulsar la cultura, l’esport i el comerç, i promoure el territori a través de fires, productes locals i activitats per desenvolupar un turisme de qualitat.
Un dels temes centrals de la trobada ha estat l’impacte de la Ryder Cup i la repercussió que tindrà per a les comarques gironines. Els empresaris han mostrat gran interès en les oportunitats que aquesta competició pot generar per al territori. També s’ha tractat de les accions de promoció que realitza la Diputació per potenciar l’Aeroport de Girona, amb l’objectiu de garantir vols durant tot l’any i establir connexions amb grans capitals europees. Aquesta línia estratègica és essencial per a l’activitat empresarial i la competitivitat de la regió.
Els empresaris han coincidit en la necessitat no només d’atraure més visitants, sinó de generar un turisme que passi més dies al territori, que gasti més i que valori els serveis turístics de qualitat, la gastronomia local, els productes autèntics i els espais per a trobades empresarials.
Una altra preocupació expressada pels empresaris ha estat la manca de personal qualificat i la necessitat de perfils formats en diversos sectors econòmics de la demarcació. S’ha posat en relleu la importància d’impulsar la formació dual i establir col·laboracions amb centres educatius, així com potenciar les fires d’ocupació que connectin escoles, treballadors i empreses per cobrir les necessitats del mercat laboral local.
La trobada ha permès un diàleg profund sobre els reptes de competitivitat de la demarcació i les oportunitats que es presenten en els pròxims anys. La Diputació de Girona i la Cambra de Comerç de Palamós mantenen una col·laboració anual en el marc de la implantació de Certificacions en Sostenibilitat per a projectes turístics, amb l’objectiu de fomentar un model econòmic sostenible i de qualitat en el territori.