21.5 C
Pals
Dijous, 28 agost 2025
- Publicitat -

La novena edició d’Amb So de Cobla aplega prop de 6.500 espectadors a Palamós

El Festival Amb So de Cobla ha reunit aquest any prop de 6.500 espectadors en la seva novena edició a Palamós. L’esdeveniment ha programat set espectacles amb noms consolidats i propostes innovadores que han omplert places i carrers.

El concert inaugural, amb Roger Mas i la Cobla Sant Jordi Ciutat de Barcelona, va congregar unes 1.500 persones. El muntatge Jota per Cobla, amb Quico El Cèlio, El Noi i el Mut de Ferreries i la Cobla Reus Jove, en va reunir 1.300 més.

Divendres va destacar la presència femenina amb la Cobla Amb So de Dona, que va homenatjar Juli Garreta, i el grup Alosa, que va fusionar el seu repertori amb una cobla creada especialment per a l’ocasió.

La cloenda, dissabte, va anar a càrrec de Coblatròpic, que va barrejar ritmes llatinoamericans i cobla, convertint el nucli antic en una pista de ball improvisada.

L’organització destaca que el festival es consolida com a punt de trobada del món de la cobla i referent dels festivals d’estiu a Catalunya. La desena edició se celebrarà del 4 al 8 d’agost de 2026 a Palamós.

Sara Baras emociona Porta Ferrada amb el seu flamenc

El conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, durant una entrevista a la seu del departament a Lleida Data de publicació: diumenge 10 d’agost del 2025, 02:00 Localització: Lleida Autor: Alba Mor
El conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, durant una entrevista a la seu del departament a Lleida Data de publicació: diumenge 10 d’agost del 2025, 02:00 Localització: Lleida Autor: Alba Mor

Hi ha nits que et poden sorprendre sense esperar-ho. Així ha estat la meva primera vegada davant d’un espectacle de dansa, i no qualsevol: veure Sara Baras en plena acció al Festival de Porta Ferrada, amb un ambient i una temperatura immillorable.

Confesso que fins ahir no havia assistit mai a un espectacle de ball. El flamenc, per mi, era fins ara una paraula gran, amb ecos d’Andalusia i força escènica, però també una mica desconeguda. Però des del primer cop de taló de Sara Baras, vaig entendre que allò no era només dansa. Era veu, cos, ànima i terra. Era un idioma nou, però que s’entenia sense haver-lo estudiat mai.

El seu espectacle Vuela, un homenatge al mític Paco de Lucía, va mostrar la màgia que existeix entre la música i el moviment. Però més enllà de l’homenatge, el que es va viure a l’escenari va ser pura emoció. Cada moviment seu és precís com un bisturí i, alhora, carregat de vida. El seu cos parla: crida, sospira, pregunta i respon. Sense necessitat de dirigir-se directament al públic en cap moment, ja que no va fer falta, el seu ball va transmetre i emocionar a tots els que érem allà.

Va ser impossible no deixar-se emportar pel compàs, pel ritme que et feia vibrar els ossos, per la connexió brutal amb els músics que l’acompanyaven —impecables, generosos, igualment protagonistes. Hi havia un respecte profund per cada nota i un amor evident per l’ofici. I enmig de tot, Sara Baras, que va aconseguir connectar tant amb el públic, que fins i tot la gent es va aixecar a aplaudir abans que acabés l’últim compàs.

Per ser la meva primera vegada davant d’un espectacle de ball, la veritat és que no hauria pogut començar millor. Sara Baras ofereix un flamenc intens i directe, sense ornaments innecessaris. Una experiència que, sense buscar-ho, em va deixar amb ganes de seguir explorant aquest món.

Accident amb quatre ocupants aquesta matinada a Palafrugell

Mor un jove a Calonge
Imatge d'arxiu del SEM

Aquesta matinada, un vehicle amb quatre ocupants ha patit un accident a la carretera GI-6246, al terme municipal de Palafrugell. L’incident ha tingut lloc en direcció a Calella poc després de mitjanit.

Segons les primeres informacions, un dels passatgers ha resultat ferit amb pronòstic menys greu. Ha estat evacuat a l’Hospital Josep Trueta de Girona. La resta d’ocupants han resultat il·lesos o han rebut atenció al mateix lloc dels fets.

L’accident s’ha produït a les 00:20 hores, quan el vehicle ha col·lidit contra la mitjana de la via. Les causes exactes encara s’estan investigant.

Els serveis d’emergència han atès la incidència i han restablert la circulació amb normalitat després de la intervenció.

Descansi en Pau (Vallvé)

Tot just acabat el concert, rumiava: “descansi en pau” —i no pas perquè s’acomiadi, sinó perquè en Pau Vallvé i la seva banda marxen de vacances. I ben merescudes les tenen. Després d’una gira intensa i d’un concert rodó com el d’anit a Empúries, qualsevol s’ho hauria guanyat.

El Fòrum Romà, amb la seva escenografia natural de pedres mil·lenàries i el mar al fons, era l’espai ideal per a una cita que combinava música i relat personal.

Com sempre, Pau Vallvé alterna converses amb el públic —gairebé monòlegs dignes d’un impro show— amb les seves cançons. Ahir va ser un continu en el qual, amb gràcia i ironia, confrontava l’Alt i el Baix Empordà. Ho feia a partir de la comparació entre el concert al Fòrum Romà d’Empúries i el que havia de fer a Calella de Palafrugell a principis de juliol, i que no va ser perquè la pluja el va frustrar. Això sí, ell seguia amb la conyeta com si hagués fet un sold out a la platja del Port bo.

L’autoparòdia era constant. Fins i tot quan va constatar que la majoria de mans alçades en resposta a la seva crida eren de públic barceloní, més que no pas empordanès. No van faltar els seus habituals discursos contra la “indústria” discogràfica i a favor de la seva condició d’artista que s’autoedita els discos. I un dels moments més hilarants de la nit —també un clàssic de casa— va ser quan va reivindicar la seva alegria i felicitat fora dels escenaris.

Amb el seu humor, Vallvé va confessar que, tot i que sovint se’l percep com el “sad boy” de Catalunya per la nostàlgia que evoquen moltes de les seves cançons, la realitat és ben diferent: “durant tot l’any estic content, segurament més que vosaltres. El que passa és que si tinc 10 o 12 dies tristos, són els dies que escric cançons, i clar, amb això ja faig un disc sencer.” Va afegir que fins i tot la seva mare el truca per assegurar-se que està bé, i que ell, en realitat, és una persona optimista.

A nivell musical, el concert va ser un viatge complet per Agorafília, el seu darrer treball i als Greatest hits marca de la casa. “Cervell vs cor” va obrir el repertori amb una delicadesa que contrastava amb la solidesa rítmica de “Pels anys que no hem viscut”. “Ens hem guanyat l’estiu” i “I cantar!” van aixecar literalment el públic de la cadira. Fins aleshores, l’audiència havia escoltat asseguda, però Vallvé no va parar fins aconseguir que molts s’aixequessin i ballessin, trencant la solemnitat del començament.

El so combinava guitarra crepuscular, sintetitzadors subtils i percussions precises. Els arranjaments en directe donaven noves dimensions a les cançons, amb moments de silenci carregats de significat i explosions sonores que farrien tremolar els antics habitants del fòrum romà.

La connexió amb el públic era evident. Hi havia moments de complicitat en què el concert esdevenia conversa, i d’altres en què la música prenia tot el protagonisme. “Tot passa” va sonar com una reflexió col·lectiva sobre la impermanència, amb la llum tènue il·luminant les columnes romanes i el murmuri del mar com a teló de fons.

El Fòrum Romà (gran espai que el festival Portal Blau ha sabut convertir en casa) aportava una atmosfera única: la sensació d’estar vivint quelcom irrepetible, on passat i present es trobaven. Vallvé ho va saber aprofitar amb intel·ligència, utilitzant l’espai no només com a escenari sinó com a part activa del relat. Els comentaris irònics sobre la grandària de l’espai i la distància amb el públic s’alternaven amb bromes sobre la logística d’un concert en aquell entorn.

El final va ser tan humà com la resta del concert. Sense grans artificis, Vallvé va tancar amb els bisos (no sense abans repetir que no li agraden els bisos) que va deixar el públic amb un somriure i una sensació de plenitud. L’última cançó va ser un comiat temporal: una manera de dir “fins aviat” abans de la pausa merescuda.

“Encabat”, aquell “descansi en pau” inicial prenia un altre sentit: el d’un artista que sap aturar-se, valorar el camí i recarregar energies per continuar creant. I si em permeten una última comparació amb el llenguatge eclesiàstic, va ser com si ens digués “aneu-vos-en amb Pau”.

Ja t’ho diré fa bategar Roses amb Moviments Salvatges

Concert de Ja t'ho diré Sons del món. Roses

Vint anys després de la seva dissolució, Ja t’ho diré ha tornat als escenaris per celebrar els trenta anys de Moviments Salvatges, el disc publicat el 1995 que els va donar un gran reconeixement tant mediàtic com popular. El primer concert dels quatre que oferirà la banda menorquina va ser al Festival Sons del Món de Roses i es va convertir en una nit carregada de nostàlgia, energia i emoció.

Referents del rock català i un dels grups més estimats de les Balears, els menorquins van obrir amb Res no es mou, donant pas a la interpretació íntegra de les catorze cançons de Moviments Salvatges. Entre tema i tema, van recordar que feia tres dècades de la publicació del disc i que aquest retorn era fruit de la demanda del públic.

També hi va haver espai per a la reivindicació: Cris Juanico va condemnar el racisme i les guerres abans d’interpretar Naixeran nous vents, Canviaran es Temps. Un dels moments més emotius va arribar amb el record al bateria Sente Fontestad, mort a finals de 2023, a qui van dedicar Cada racó, rememorant els homenatges previs a la Mirona de Salt i a la sala Canal Salat de Ciutadella de Menorca.

En tot moment, Ja t’ho diré va reivindicar les seves arrels menorquines, especialment amb Demanam permís, i també va evocar els inicis a l’Empordà, més concretament a Biure.

Quan el públic ja estava completament entregat, es va aixecar de les cadires per ballar i cantar tres peces mítiques: Tenc es cor calent, Així i tot i la icònica Si vens, que va provocar pell de gallina i va despertar records de joventut a molts assistents que s’havien enamorat o declarat amb aquesta cançó.

El repàs a Moviments Salvatges va concloure aquí, però el públic no en tenia prou. La banda va tornar a l’escenari per interpretar clàssics com Sal i dolçura i Per tu, i va tancar definitivament amb Mirall màgic i Ei, Joan!.

Va ser un concert carregat de música, records i emocions. Tornar a escoltar en directe cançons que han marcat tota una generació va ser un regal que els assistents difícilment oblidaran. Ja t’ho diré va demostrar que, malgrat el pas del temps, la seva connexió amb el públic continua intacta.

[AGENDA] Què puc fer el diumenge 10 d’agost a l’Empordà i Comarques Gironines?

Ràdio Capital de l’Empordà et porta l’agenda definitiva amb totes les activitats que es duran a terme durant el llarg del dia d’avui a l’Empordà, la Costa Brava i les Comarques Gironines. Deixa’t emportar per la màgia de les terres gironines i descobreix perquè aquest territori és un dels destins culturals més atractius de Catalunya.

Al Festival Sons del Món de Roses avui serà la nit de l’urban català. Des del Maresme i l’Alt Camp arriben Mushka i Figa Flawas. Serà a les 21:30 h a la Ciutadella de Roses. Mushka, nom artístic d’Irma Farelo, és un dels principals noms femenins de l’escena urbana catalana. Arriba a l’Empordà per presentar el seu últim disc Nova Bossa, que compte amb col·laboracions com Maria Jaume o Guillem Gisbert. Per la seva banda, els vallencs Figa Flawas, arriben un estiu més a la Costa Brava per repassar la seva llarga llista d’èxits on no faltarà el hit de l’estiu passat La Marina Sta Morena.

A l’Escala, al Festival Portalblau, arriba des de les Illes Canàries la cantant Valeria Castro per presentar el seu darrer disc El cuerpo después de todo, que és el seu segon àlbum de llarga durada i que ha sigut produït per Carles Campi Campón (guanyador de vuit Latin Grammy). Amb la seva nova gira internacional per 17 països, la cantant canària captiva el públic amb la seva veu dolça i la seva capacitat de transmetre emocions a través de la música tot fusionant cançó d’autor amb influències de la música popular espanyola. El concert serà a les 22:00 h de la nit al Fòrum Romà.

A Sant Feliu de Guíxols, al Festival de la Portaferrada, avui és el torn del cantant Umberto Tozzi. Es tracta de l’únic concert que l’artista italià farà a Catalunya. Després de més de 80 milions d’àlbums venuts i més de 2000 concerts, Umberto Tozzi s’acomiada de l’escena en viu amb una gira mundial, L’Ultima Notte Rosa: The Final Tour i que a Catalunya fa parada a la Costa Brava. El concert tindrà lloc al Guíxols Arena a les 22:00 h a la nit.

Festes Majors

Avui a les Comarques Gironines, estan de Festa Major les localitats de Bescanó, Castelló d’Empúries, Maçanet de la Selva, Sant Llorenç de la Muga, Ginestar, Oix, Vilamacolum, Vilopriu i Tortellà. A les webs municipals i a les xarxes socials de les entitats i comissions de festes trobareu tota la informació i podreu consultar tots els actes.