El 64è Carroussel Costa Brava tornarà a omplir els carrers de Palafrugell aquest diumenge
Palafrugell ja ho té tot a punt per celebrar aquest diumenge el 64è Carroussel Costa Brava, la cita més emblemàtica de les Festes de Primavera. La desfilada reunirà les colles participants en una nova edició d’una celebració reconeguda com a Element Festiu Tradicional d’Interès Nacional.
L’acte central començarà a dos quarts de sis de la tarda. Les carrosses i comparses recorreran els principals carrers del municipi en un itinerari que anirà des del carrer de Torroella fins al carrer Camí dels Plans.
Durant mesos, les colles han treballat en la construcció de les carrosses, la confecció del vestuari i la preparació de les coreografies. Aquest esforç col·lectiu es traduirà en un espectacle que cada any atrau milers de persones i converteix Palafrugell en un dels centres festius del país.
La desfilada tornarà a ser una mostra de creativitat, imaginació i treball en equip. El Carroussel Costa Brava és considerat un dels esdeveniments més singulars del calendari festiu català i una de les tradicions més arrelades del municipi.
La jornada començarà de matinada amb les tradicionals Matines de La Tustarrada, que recorreran els carrers de Palafrugell, Calella de Palafrugell i Llafranc.
Al migdia, la plaça Nova acollirà una audició de sardanes amb L’Energia Cobla i el tradicional Ball de la Bim Bam.
Un cop finalitzada la desfilada, la festa es traslladarà a l’aparcament de l’Estadi Municipal Josep Pla i Arbonès. A partir del vespre s’hi farà la tradicional Plantada de Carrosses, que permetrà contemplar de prop les creacions de les colles.
El mateix espai acollirà també el Desenvelat, amb el concert del grup COCO, el lliurament dels premis del Carroussel Costa Brava i una sessió musical per posar punt final a la jornada.
El Carroussel Costa Brava és el principal símbol de les Festes de Primavera i una expressió del compromís de les colles i de la ciutadania amb una celebració que forma part del patrimoni cultural i festiu de Palafrugell.
La Generalitat autoritza la caça del coipú a l’Alt i el Baix Empordà per controlar-ne la proliferació

La Generalitat ha autoritzat una prova pilot per capturar coipús a l’Alt i el Baix Empordà amb l’objectiu de reduir la població d’aquest rosegador invasor. La mesura permetrà actuar tant a pagesos amb permís d’armes com a caçadors que hagin rebut la formació corresponent.
L’autorització estarà vigent des d’aquest juny fins a finals de juliol i es reprendrà entre mitjans de setembre i finals d’octubre. Les captures s’hauran de fer amb munició sense plom i adaptada a les zones humides on viu l’espècie.
La decisió arriba després que a principi d’any deixés d’operar la brigada especialitzada que s’encarregava del control del coipú. Aquest servei depenia d’un programa finançat amb fons europeus que ha finalitzat. Durant els darrers anys, els equips van capturar prop de 3.500 exemplars.
El coipú és un rosegador originari de Sud-amèrica que va arribar a les comarques gironines procedent de França. Pot superar els vuit quilos de pes i destaca per les seves dents incisives de color taronja.
La seva expansió preocupa especialment pels danys que provoca als conreus i als ecosistemes. L’espècie s’alimenta de vegetació i ha causat afectacions importants als camps d’arròs del Baix Empordà, així com a espais protegits com el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà i el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.
Des que es van detectar els primers exemplars fa aproximadament quinze anys, el coipú s’ha estès ràpidament per diverses comarques gironines. Actualment també està present al Gironès, al Pla de l’Estany, a la Garrotxa i a la Selva.
Segons el Departament de Territori, la finalitat de la mesura és limitar el creixement de la població i reduir els impactes sobre l’agricultura i la biodiversitat.
La Generalitat també estudia anar un pas més enllà. Si els resultats de la prova pilot són satisfactoris, el Govern es planteja incloure el coipú dins del catàleg d’espècies cinegètiques a partir de l’any vinent, fet que permetria regular-ne la captura de manera estable.
Els Mossos alerten d’un repunt en les taxes màximes d’alcohol a les carreteres gironines tot que hi ha més «consciència»
L’alcohol segueix sent un problema a les carreteres gironines, si bé els Mossos celebren que cada vegada hi ha més ciutadania conscienciada que no beu si ha de conduir. La realitat és que el nombre de positius ha disminuït en relació a fa uns anys, però també és cert que les taxes màximes són molt elevades. En aquest sentit, el cap de Trànsit dels Mossos a la Regió Policial de Girona, Joan Costa, adverteix que han detectat positius que superen l’1mg/l d’aire expirat habitualment, quan abans era «molt estrany».
En aquest sentit, Costa explica que s’han arribat a trobar positius d’1,41mg/l o, fins i tot, van enxampar un conductor que va donar 1,71mg/l. Això és gairebé multiplicar per set el màxim permès per llei, que està fixat a 0,25mg/l i que des del govern espanyol s’està valorant rebaixar-lo. «Abans eren taxes mitjanes que totes es movien administrativament -entre 0,25 i 0,60- i encanvi ara veiem un repunt amb taxes molt elevades per sobre de l’1», diu Costa.
El cap de Trànsit dels Mossos a Girona lamenta que cada setmana es troben amb valors molt alts i aposta perquè hi hagi una «cultura de no beure res si agafes el cotxe». En aquest sentit, però, l’intendent reconeix que han vist com s’ha incrementat la consciència de ciutadania en relació a l’alcohol i la conducció.
«Veiem que molts dels conductors que atures per fer la prova donen negatiu. En molts casos, et trobes que a dins del cotxe hi van quatre persones, tres veus que han consumit, però el que condueix no. És aquella cultura nòrdica que sembla que ara sí que s’ha instaurat», diu Costa.
El mòbil, un problema
El que encara continua sent un problema entre els conductors és l’ús del mòbil quan se circula. Costa explica que, malgrat que la tecnologia ha permès -a través del Bluetooth- evitar que els conductors es distreguin amb el terminal per parlar, «ara tenim el whatsapp que és molt perillós».
«Vas escrivint o llegint un missatge i són uns segons que t’aïlles del que estàs fent que és conduir i això és molt perillós», diu Costa. Per això, l’intendent i capo de Trànsit dels Mossos a Girona aposta perquè es prengui «la mateixa consciència» que, per exemple, amb l’ús del cinturó de seguretat o l’ús de les cadiretes per a menors d’edat.
Finalment, Costa recorda que a l’estiu el volum de vehicles en carreteres properes a la Costa Brava s’incrementa i, a més, són vies que no són d’alta capacitat i, a vegades amb poc voral, fet que obliga a multiplicar l’atenció dels conductors. A tot això, s’hi afegeix l’augment «d’actors» que es troben en aquestes vies, on hi conflueixen, cotxes, camions, motos, bicicletes i, en ocasions, patinets que, recorda Costa, no poden circular per vies de fora de la població.
La pluja obliga el Primavera Sound a suspendre temporalment part de la programació de la primera jornada

El Primavera Sound ha suspès temporalment aquest dijous al vespre diversos concerts previstos als seus dos escenaris principals a causa de les incidències meteorològiques registrades al recinte del Fòrum de Barcelona. L’episodi de pluja i vent ha obligat l’organització a aturar part de la programació per garantir la seguretat dels assistents i dels equips tècnics.
La decisió s’ha comunicat cap a les 20.45 hores, just després de l’actuació de Ravyn Lenae i pocs minuts abans que hagués de començar el concert d’Alex G, que no s’ha pogut celebrar, com tampoc el de Mac DeMarco. A través de les pantalles del recinte, el festival ha informat que l’activitat quedava temporalment suspesa als escenaris principals a l’espera de l’evolució del temps.
La continuïtat de la jornada resta pendent de les condicions meteorològiques. Actuacions destacades com les de Massive Attack, Doja Cat i Bad Gyal, programades a partir de les deu de la nit, es mantenen a l’espera de la decisió definitiva de l’organització, que a hores d’ara encara no s’ha comunicat.
Des del festival s’ha demanat al públic que mantingui la calma, segueixi les indicacions del personal de seguretat i es mantingui atent a les pantalles informatives i als canals oficials del Primavera Sound per conèixer qualsevol novetat sobre el desenvolupament de la jornada.
Durant les següents hores Doja Cat ha anunciat a les seves xarxes la cancel·lació del seu concert, a causa de les males condicions meteorològiques. Per altra banda Father John Misty ha fet la seva actuació i des del festival s’ha anunciat que Massive Attack farien el seu concert a les 0.30.
Tot plegat amb nombrosos comentaris de persones queixant-se per l’escassa comunicació del festival.
Unfortunately it is cancelled due to weather. I mean what I said in the post prior. Giant hugs tears and kisses to you all tonight.
— DOJA CAT (@DojaCat) June 4, 2026
Suspesos temporalment alguns concerts del @Primavera_Sound als escenaris principals per la tempesta de pluja i vent que ha patit el Parc del Fòrum fins fa una estona (ara mateix no plou) pic.twitter.com/E81LWOem81
— Indie Lovers (@indieloversm) June 4, 2026
Tot plegat passa el dia que el festival ha renovat fins el 2030 al Parc del Fòrum.
L’entrada La pluja obliga el Primavera Sound a suspendre temporalment part de la programació de la primera jornada ha aparegut primer a Primera Fila.
Per terra, mar i aire
Avui us proposo mirar l’Empordà des de dos llocs poc habituals: des de molt amunt i des de molt endins. Perquè aquest territori, que sovint expliquem a peu de carrer, des del camí de ronda, des d’una taula parada o des d’una llibreria, també es pot descobrir canviant radicalment el punt de vista.
Primer, des de l’aire. Sobrevolar l’Empordà és entendre’l d’un sol cop d’ull: els camps dibuixats com un mosaic, els pobles petits escampats com si algú els hagués col·locat amb delicadesa, el perfil del Montgrí, les Medes, el Cap de Creus, el blau que talla la terra. Des de dalt, tot sembla més clar. Les carreteres esdevenen línies fines, els campanars orienten la mirada i el paisatge pren una dimensió gairebé literària. L’Empordà, vist així, és una postal viva, però també una lliçó de geografia emocional.
I després hi ha l’altra mirada: la del fons marí. Baixar sota l’aigua és entrar en un Empordà silenciós, lent, ple de vida amagada. Allà on a la superfície hi ha onades, barques i banyistes, sota el mar hi ha praderies, roques, peixos, coves, colors que no sempre imaginem. Les Illes Medes, les cales del Cap de Creus o els racons de la Costa Brava ens recorden que el patrimoni natural no s’acaba a la línia de platja. També continua sota l’aigua, i cal conèixer-lo per estimar-lo i protegir-lo.
Potser aquest és el gran regal d’aquestes experiències: ens obliguen a mirar diferent. A sortir de la rutina, a aixecar el cap o a submergir-nos, literalment. L’Empordà no és només un lloc per passar-hi l’estiu; és un territori per descobrir una vegada i una altra, des de tots els angles possibles.
Des de l’aire o des del fons marí, la invitació és la mateixa: mirar millor allò que tenim tan a prop.







