Drets Socials inverteix un milió d’euros en la refomra de la residència Vila Vella de Torroella

Visita consellera Martínez Bravo Torroella

El Departament de Drets Socials inverteix un milió d’euros dels fons Next Generation en la reforma de la residència Vila Vella de Torroella de Montgrí. El projecte de rehabilitació complet costa 1,98 milions d’euros. El projecte correspon a un centre amb 62 places (50 d’elles concertades). La consellera Mònica Martínez Bravo va visitar la residència aquest dimecres per observar l’estat de les obres que es troben en la recta final.

La rehabilitació ha servit per incorporar una nova sala-menjador a la planta baixa, una sala d’estar i un pati exterior més ampli. També s’ha fet més accessible la capella, que alhora es pot fer servir com a espai polivalent. A la primera planta s’ha ampliat la sala-menjador perquè tingui més llum i ventilació natural. Això ha fet que es reubiqués el servei de fisioteràpia. També s’han fet millores en els vestuaris del personal i els espais de treball de l’equip tècnic i administratiu.

Pel que fa a la segona planta, hi ha dues unitats de convivència i s’hi està instal·lant un muntacàrregues per donar servei des de la cuina al nou menjador i remodelant tres habitacions per arribar a les 65 places. En aquest espai fins al 2018 hi van viure monges de Sant Josep de Girona. A la terrassa exterior s’hi han col·locat les sales d’instal·lacions, manteniment i altres serveis.

En termes d’accessibilitat, la reforma ha permès instal·lar un nucli vertical d’accessos, amb escala i ascensor; substituir la calefacció amb calderes de gasoil per un sistema d’aerotèrmia; i adaptar diverses cambres higièniques i crear dos nous lavabos amb dutxa geriàtrica. Les actuacions en façanes, que encara es troben en marxa, permetran millorar l’aïllament tèrmic, la permeabilitat i la transpirabilitat.

Dels 1,98 milions d’euros, un milió prové de finançament del Departament de Drets Socials (a través de fons Next Generation) i la resta els han assumit des de la Fundació Hospital Asil Pobres i Malalts de Torroella de Montgrí, l’ajuntament del municipi i la Diputació de Girona.

El Festival Clàssic Pals presenta la seva cinquena edició amb noms com la Cobla La Principal del Llobregat o Montserrat Torrent

festival clàssic Pals 2026

Pals ha presentat la cinquena edició del Festival Clàssic Pals amb artistes consolidats del món de la música clàssica. Enguany el festival incorpora novetats, com la col·laboració amb el Festival de Música de Torroella de Montgrí. A més, manté la col·laboració amb la Schubertíada de Vilabertran. Tots els concerts, tal com ha passat en anteriors edicions, es faran a l’església de Pals.

El festival començarà el divendres 17 de juliol a les 21:30 h amb el concert d’Emma Stratton i la Cobla La Principal del Llobregat. La directora del festival, Emma Stratton, apunta que el projecte conjunt va sorgir fa uns mesos i proposa un recital de piano seguit d’una selecció de músiques per a cobla i piano.

La següent proposta serà el concert d’orgue que faran Montserrat Torrent i Cristina Garcia. Es farà el diumenge 19 de juliol a les 18 h i la proposta es fa de la mà del Festival de Música de Torroella de Montgrí. Emma Stratton destaca que aquesta és una proposta clau i que incorpora a dues grans organistes. Destaca que Montserrat Torrent celebra el seu centenari amb aquesta gira de concerts d’orgue i Stratton celebra que hagi decidit fer parada al Festival Clàssic Pals.

En col·laboració amb la Schubertíada de Vilabertran, el festival proposa el concert de Lied – Winterreise amb Mikhail Timoshenko i Elitsa Desseva. Aquest concert es farà el divendres 14 d’agost a les 21:30 h.

I el Festival acabarà amb el concert de Laura Coll, Serena Pérez i Olga Kobekina. Totes tres proposen El cant de les muses: Soprano, Mezzosoprano i piano. El concert en aquest cas es farà el diumenge 16 d’agost a les 21:30 h. Emma Stratton explica que aquest serà el primer cop que totes tres actuen juntes.

La regidora de cultura de l’Ajuntament de Pals, Maria Martín, destaca que el Festival Clàssic de Pals es troba perfectament consolidat amb aquesta cinquena edició. Recorda també que la proposta permet descobrir el municipi de Pals des d’una òptica diferent.

L’alcalde de Pals, Carles Pi, ha recordat que el Festival Clàssic Pals és una aposta segura. Reconeix que a la comarca hi ha una gran quantitat de festivals, però que celebra que a Pals s’hagi apostat per aquesta proposta.

La Tallada d’Empordà iguala el rècord històric de temperatura màxima en un maig de calor excepcional

privat:-activat-el-pla-procicat-en-alerta-per-l’onada-de-calor-prevista-els-propers-dies
Privat: Activat el pla PROCICAT en alerta per l’onada de calor prevista els propers dies

Les comarques gironines han viscut aquest dimecres una de les jornades més caloroses del que portem d’any, amb temperatures estiuenques en diversos punts del territori. Segons el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), Girona ha arribat als 35,1 graus, mentre que a la Tallada d’Empordà els termòmetres han marcat 32,5 graus.

Aquesta temperatura iguala la màxima històrica registrada un mes de maig en aquesta estació meteorològica, assolida el 28 de maig del 2022. L’SMC destaca que es tracta d’un valor excepcional dins dels 37 anys de dades disponibles en aquest punt de l’Empordà.

Malgrat la calor intensa d’aquests dies, el Servei Meteorològic apunta que l’episodi actual encara queda per sota del que es va viure els dies 21 i 22 de maig del 2022, quan en alguns punts de Catalunya es van superar els 38 graus.

A escala catalana, la temperatura més alta d’aquest dimecres s’ha registrat a Vinebre, a la Ribera d’Ebre, amb 36,6 graus. També destaquen els 35,6 graus de Seròs, al Segrià.

Les temperatures nocturnes també s’estan mantenint elevades per l’època. A Barcelona, diversos sectors de la ciutat acumulen quatre nits consecutives sense baixar dels 20 graus, un llindar que marca les anomenades nits tropicals. Segons l’SMC, la primera nit tropical d’aquest any a l’estació de Can Bruixa es va registrar el passat 24 de maig.

Pals impulsa una nova fase del camí verd entre els Masos i la Platja de Pals

Pals obres

L’Ajuntament de Pals ha adjudicat aquest mes de maig una nova fase de les obres del camí verd que ha d’unir els Masos de Pals amb la Platja de Pals per a vianants i bicicletes. L’actuació correspon al tram de 775 metres situat entre el Figuerar i el camí del Vernagar.

Aquest nou tram enllaçarà amb la fase anterior del projecte, que arriba fins a l’inici del carrer de la Torre Mora. L’objectiu és continuar ampliant la connexió segura entre els diferents nuclis del municipi i fomentar els desplaçaments sostenibles a peu i en bicicleta. Les obres començaran els pròxims dies i han estat adjudicades a l’empresa Massachs Obres i Paisatge, SLU.

El projecte s’emmarca dins l’estratègia municipal per impulsar una xarxa de mobilitat més sostenible, segura i integrada al territori. A més, també vol reforçar la connexió entre els nuclis urbans i els espais naturals de Pals.

Supermatí – 28 maig 2026

Ràdio Capital, la ràdio del Baix Empordà
Ràdio Capital. La ràdio de l'Empordà
Supermatí - 28 maig 2026
Loading
/

Retorn

xavier cortadellas
Supermatí - opinió
Supermatí - opinió
Retorn
Loading
/

Benvolguts oients de Ràdio Capital, en el seu poema Nostos, una paraula grega que vol dir retorn, Louise Glück va escriure: “We look at the world once, in chilhood. The rest is memory, que traduït significa: “Mirem el món una vegada, a la infantesa. La resta és record”. Escric això perquè, mentre estic llegint en francès tots els volums d’A la recerca del temps perdut de Marcel Proust, una lectura que calculo que em durarà cap a un any, he dedicat unes hores a No vingueu al poble a reposar, de Mar Camps. És curt i amè i combatiu i ben escrit. El segon que fa aquesta autora, que, a més, tampoc no fa pas tant, va aguantar algunes de les meves classes a l’institut de Celrà. Pobra Mar! Entenc que, tot sovint, se’n cansés, deixés d’escoltar-me i mirés més enllà de la finestra. Quan érem al segon pis de l’institut, veia el Ter i el Canigó al nord, les Gavarres al sud, la plana de l’Empordà a pertot i amagat, més enllà del Congost, el Pla de Campdorà que porta cap a Girona. El Gironès no el podia veure perquè només existeix en alguns papers i en alguns llibres i nosaltres fèiemo ho provàvem- classes de literatura.  

Llegeixin No vingueu al poble a reposar. A mi em sembla que val molt la pena. La Mar no va gens lluny, altrament, del que va fer Marcel Proust i del que ha fet molta altra gent, jo mateix, i perdonin, a El primer senyal, el meu primer llibre, un recull de contes que ja no existeix per pràcticament ningú i que, també com tants altres, era sobretot una evocació, un exercici de nostàlgia. Periodista com també és, a No vingueu al poble a reposar, Mar Camps, va però més lluny: evoca, i sobretot reivindica la vida als pobles. I viure-hi, que no és el mateix que venir-hi de tant en tant a reposar i a mirar de fer una consulta per decidir si hi han de tocar o si no hi han de tocar les campanes. No hi patiu, gent cansada, que arriba un dia que tot s’acaba. Però també és veritat que, si es lluita no s’acaba tant o, en tot cas, no s’acaba tan de pressa. “Tant de bo en aquestes terres hi hagués hagut una mica més de conservadorisme o hagués imperat la nostàlgia. La nostàlgia també té coses bones: és preventiva”, escriu la Mar Camps a la Nota que fa i que no fa només de pròleg.

I ja acabo. Avui que per raons d’edat – si bé,  edats ben diferents- ni la Mar ni jo no som a l’institut, quan entro a Celrà ja sigui perquè vinc de Barcelona, de Girona o de Besalú i Banyoles, hi ha dues coses ben diferents que em criden l’atenció. La primera, les cadires i taules que hi ha a la primera rotonda i que em recorden -ja era hora!- que professors, estudiants i mestres ja no aguanten més tanta incomopetència. La segona –i no m’agrada- un anunci a tocar la carretera que diu: “Encara no has venut casa teva? A què esperes? Els teus veïns ja ho han fet”. No en feu cas. En general, quan pot, la gent que de debò val somia fer moltes altres coses.